Announcement

Collapse
No announcement yet.

Powertank.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Motorfietsaccu's zijn eveneens gemaakt op het leveren van hoge startstroom, Net als autoaccu's zijn dit startaccu's. Bovenstaande gelaccu kan maar liefst 300A CCA (cold cranking amps) startstroom leveren, wat overigens niet normaal is voor een cyclische gel accu. Dit betekent dat hier een speciale constructie is toegepast in de accu met heel veel parallel geschakelde, dunne loodplaten en roosters (groot anode en kathode oppervlak) om deze hoge startstromen te kunnen leveren.

    Voor ons soort toepassingen heb je geen hoge stromen nodig. De accu's die wij nodig hebben moeten juist lang, vaak en diep ontladen kunnen worden. Dit zijn zg. deepcycle of cyclische accu's. Deze hebben minder loodoppervlak in de accu, kunnen dus minder hoge stromen leveren, maar de loodconstructie is wel veel robuster en zwaarder, waardoor ze veel langer mee gaat voor ze te veel aangetast wordt door mechanische werking en chemische processen, als corrosie en kristallisatie. Netto zit er in een cyclische loodaccu ook nog meer lood en is deze vaak nog wat zwaarder dan een startaccu. Doordat je echter dieper kunt ontladen en dit ook vaker kan bij een langere levensuur, kun je met een kleinere accu toe en bepaar je dus weer op omvang, gewicht en kosten.

    Sorry jongens, ik blijf het een beetje aangeven, maar startaccu's geven nergens enige garantie dat ze diep ontladen kunnen worden of dat dit vaak kan. Ook het feit dat op een accu "AGM" of "gel" staat betekent niet automatisch dat deze cyclisch is. Het omgekeerde is zelfs vaak het geval, meestal zijn ze niet cyclisch, omdat het leeuwendeel van de accu's nu eenmaal als startaccu wordt uitgevoerd en verkocht. Startaccu's kunnen bij een normale omvang en gewicht nu eenmaal niet vaak en diep ontladen worden vanwege hun beperkende loodpakket constructie. Vaak kun je ook geen goede gegevens vinden over dit soort startaccu's en hun cyclische eigenschappen, wat al genoeg zegt. Bij motorfietsaccu's wordt om een andere reden dan cyclische eigenschappen voor gelvulling gekozen, nl. vanwege de ongevoeligheid voor afwijkende standen, bestendigheid tegen trillingen/schokken, goede veiligheid bij breuk en lage zelfontlading.

    Bij een gebruik met een telescoop moet je toch wel een keer of 40 tot 100 echt diep ontladen hebben (tot 80% DOD) om er achter te komen of je een startaccu of een goede cyclische loodaccu hebt. Dit duurt bij ons soort toepassingen echt wel wat langer dan een jaar. Dus als je er echt goedkoop aan kan komen, het niet erg vindt dat je accu wat te groot is en je telescoop niet te vaak gebruikt, kun je een startaccu proberen, anders is het toch vaak verstandig om even verder te kijken naar opties die beter passen en langer mee gaan.

    Robert.
    Last edited by rweust; 28-08-17, 15:52.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

    Comment


    • #17
      Naast Reichelt, hier nog een site waar je veel verschillende typen en merken cyclische loodaccu's kunt bekijken, zowel AGM, als gel cell, ze hebben ook laders en bescherming tegen diepontlading Prijzen zijn redelijk van de cyclische accu's en zo te zien goede kwaliteit. Laders en diepteontlading is ook prima, al kun je hier waarschijnlijk nog wel wat goedkopere varianten vinden. In ieder geval een site die alles bij elkaar heeft staan, weet alleen niet of deze ook naar Nederland leveren, maar denk het wel (EU). Zoals je ziet kost een 12V agm cyclische loodaccu van 24 t/m 35 Ah, echt niet de hele wereld en valt deze toch wel goedkoper uit dan een auto- of startaccu met de dubbele capaciteit (die je dus minder diep kunt ontladen).

      https://www.bleiakku.info
      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

      Comment


      • #18
        Beste Robert,
        bedankt voor de informatie en ik zal zeker een accu aanschaffen zoals de adviezen die jullie/ jij me hebben aan gegeven.
        Mvg Peter

        Comment


        • #19
          Originally posted by rweust View Post
          Hulp hierbij en verduidelijking van de voor- en nadelen van verschillende accu's en powerbanks staat hier:
          https://www.dropbox.com/s/3bxy15dhsx...scoop.pdf?dl=0

          Robert.
          Interessant stuk leesvoer! Het bevestigde gelukkig wel wat ik de afgelopen jaren hier gelezen en geleerd heb op het forum. Maar mooi dat het zo in één artikel staat. Ik heb het gedeeld met wat mensen die ook op zoek zijn naar een stroomoplossing.

          Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

          Comment

          Working...
          X