Announcement

Collapse
No announcement yet.

Poolzoeker scherpdraaien

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Poolzoeker scherpdraaien

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier op dit forum en heb een vraagje.

Ik heb een poolzoeker in mijn eq5 montering gedraaid. Maar 1 ding begrijp ik niet. Als ik de poolster scherp wil draaien zie ik mikn display van de poolzoeker niet meer en andersom. Ik vind dar een beetje vreemd omdat ik of de display niet kam zien of een wazige poolster.☹. Wat doe ik fout.?

De afstand van objectief tot de display is niet juist afgesteld. Hoe op te lossen? Neem de poolzoeker uit de montering en stel met het oculair de verdeling scherp. Als het mogelijk is zet je die oculairinstelling nu vast, Richt nu op een ver verwijdert object en verstel het buisje met objectiefje t.o.v, de houder van verdeling en oculair. Zet het buisje weer vast als je het verre object en verdeling samen scherp ziet. Als het buisje zelf niet te verstellen is moet je het objectief in het buisje verstellen. Als dit alles gebeurdt is moet de poolzoeker opnieuw gecalibreedt worden. Dat doe je door de poolas op een ver object te richten en dan de stelschroeven zo instellen dat bij het roteren van de poolas de kruisdraad precies op dezelfde plaats blijft.
    Succes ermee.
    je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Oke. Mijn dank hiervoor. Ik ga dit proberen.

Comment

Working...
      X