Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het gebruik van plate solving voor betere pooluitlijning

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Han.K Geweldige link, bedankt!!!
    20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter - SkyWatcher StarAdventurer

Comment

Inderdaad een prachtig artikel.
      Maar ik heb mijn resultaat verkregen met alleen deze simpele richtlijnen.
      Polar Alignment - Northern Hemisphere
      Star Direction Description
      Meridian Star drifts NORTH, rotate telescope azimuth EAST
      Star drifts SOUTH, rotate telescope azimuth WEST
      Eastern Horizon Star drifts NORTH, adjust telescope altitude LOWER
      Star drifts SOUTH, adjust telescope altitude HIGHER
      Western Horizon Star drifts NORTH, adjust telescope altitude HIGHER
      Star drifts SOUTH, adjust telescope altitude LOWER
      je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Lof en hulde voor topicstarter voor zijn uitgebreide beschrijving! Zeer leerzaam. Dat het ook anders kan, blijkt wel uit alle reacties (die ik overigens ook erg lezenswaardig vind). Maar dat neemt de waarde van de eerste post niet weg. Gebaseerd op alle voorgaande wijsheid voeg ik graag een vraag toe.

In mijn eq3-2 heb ik de meest simpele poolzoeker geschoven (assenkruis met een cirkel op dezelfde afstand als Polaris-NCP). De poolzoeker heb ik zeer nauwkeurig uitgelijnd met de RA-as. Als ik de zoeker nu op een bepaald punt richt en ik laat de RA-as een complete draai maken, blijft de zoeker exact op dat punt staan. Met de Kochab's Clock-methode heb ik daarna een pooluitlijning gedaan. Die testte ik door wederom de RA-as een complete draai te laten maken. Polaris wandelde zuiver over het cirkeltje mee. Mag ik concluderen dat mijn pooluitlijning dan op-en-top is?
        Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 achr. | Robtics 80/560 apo I Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Ja, en snel en eenvoudig bovendien.
          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Genie Hendriks Zo had ik er nog niet naar gekeken! Dank voor de tip
            20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter - SkyWatcher StarAdventurer

Comment

Originally posted by Genie Hendriks View Post
              Mag ik concluderen dat mijn pooluitlijning dan op-en-top is?
              is dit wel zo? Als je een willekeurig object, bijvoorbeeld een ster op zuid, op de cirkel zet, zal die bij draaing van de RA-as ook precies op de cirkel blijven. Het bewijst dat het centreren van de poolzoeker perfect is, maar niet of de pooluitlijning correct is (vraag: is deze stelling correct?)
              Overigens een goed topic, respect voor diegenen die tijd investeren.

HEQ5 pro, 8" 800mm F4 Newton, Canon 5D Mark II, Bino 7x50 / 10x56

Comment

Volgens mij heeft dieseltijger gelijk. Want het is niet zomaar een ster maar Polaris die precies over de cirkel loopt. Dus Skyfox, je bewering dat een andere ster ook over die cirkel zal lopen is juist maar als die ster de poolster is - en na de Kochab's Clock-methode - geeft dat aan dat de pooluitlijning goed is.
                Last edited by jbrosens; 09-06-17, 08:34. Reason: Kochab's Clock-methode toegevoegd
                je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Interessant topic. En wellicht bittere noodzaak als je -door een lage opstelling van de star adventurer- niet met een oogbal door de poolzoeker heen kan kijken. Deze methode heeft dan zeker toegevoegde waarde!

Wat is de doorlooptijd van het instelproces in de praktijk? En bij driftalignment?

Mijn gevoel zegt me dat bij een gewone montering de klassieke methode het snelst is (5 minuten) en nauwkeurig genoeg om subs van zo'n 40 minuten te maken.
                  "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                  Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Uiteraard is dit allemaal nieuw voor me en moet ik eerst wat praktijkervaring opbouwen, maar mijn gevoel zegt me dat 10 tot 15 minuten voldoende zou moeten zijn voor subs van 10 minuten.

Wat bedoel je precies met de klassieke methode?

Comment

Inmiddels ben ik overstag en heb ik een PoleMaster aangeschaft. Pole alignment duurt minder dan 5 minuten en ik kan 10 minuten volgen met de 200 mm lens zonder merkbare volgfout. Top!

Comment

Working...
                      X