Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke montering

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ik heb ooit een LXD75 GOTO mount gehad die enkel electronisch bediend kon worden. Ik gebruikte hem nooit als goto, enkel maar om te volgen. Richten op lage vergroting deed ik gewoon met het handje (blokkering op beide assen loszetten, richten en weer blokkeren), op hoge vergroting bijstellen ging via de handcontroller. Als je wel de goto laat slewen zal het verbruik waarschijnlijk een stuk hoger zijn, maar alleen volgen en een beetje bijstellen kost niet veel stroom. De 8 D-cellen waardoor de setup gevoed werd gingen eigenlijk eeuwig mee, heb ze een half jaar gebruikt zonder te hoeven vervangen.

    Hoe dit zit met een HEQ5 weet ik niet, maar ik stel mij voor dat het niet heel anders zal zijn.

    Comment


    • #17
      Ik heb dezelfde Heq5.

      Bediening gaat enkel via de controler.... helaas de is de max snelheid 16x.

      das nie snel.

      Eigenlijk enkrl goed voor fune tuning als je in de buurt van je gewenste object bent.

      (Op de manier welk markleeman hierboven beschreef)

      Kwa mount.... echt heel goed. Rete stevig en geen enkele speling.

      dit jaar (of komend in elk geval) krijgt ie een goto upgrade.

      Omdat ik wil gaan guiden en ook voor wat meer gebruiks gemak. De nieuwe motoren kunnen hogere snelheden aan.

      De nieuwe, witte, Heq5 pro heeft dit allemaal al en achteraf gezien had ik beter kunnen wachten op een mooie 2e hands Heq5 pro. Had iets meer gekost (gaan zo tegen de 5 a 600 eurie) maar ik ben nu ook 400 kwijt aan de upgrade (de mount koste zelf 300).







      Laten we de buurt plat gooien...

      Comment


      • #18
        Ik zie er denk ik toch maar vanaf. Mijn (sterke) voorkeur gaat uit naar een EQ mount zonder snoeren/stroom (voor wat dan ook). Daarnaast is de snelheid wel echt bedoeld voor de fine tuning, terwijl ik bij het starhoppen toch ook nog wel grote 'stappen' maak (en dus verwacht dat het niet zinvol zal zijn).

        Comment


        • #19
          Voor wat betreft mijn eigen montering, die heb ik eens losgehaald. Welke van het groepje van drie boutjes (of wat het ook zijn) moet je aan-/losdraaien voor de speling? Die twee buitenste toch? Indien het antwoord ja is, waar is de middelste dan in godsnaam voor? Deze bout komt er ook niet helemaal door dus ik vraag me af wat hier het nut van is?
          Attached Files

          Comment


          • #20
            De buitenste twee zijn trekschroeven, het binnenste exemplaar is een duw schroef (een soort blokkeerschroef dus). Maw., om de buitenste aan te kunnen draaien (zodat de worm strakker op het tandwiel komt te zitten) moet je eerst de middelste iets lossen.

            Als je het goed wilt doen, stel je eerst de speling van het wormwiel op zijn asje af. Daarvoor haal je het gehele wormwiel huisje eraf. Op de foto rechts op het huis zie je de blokker moer zitten, als je die lost kun je de speling van het wormwiel op de as afstellen door de binnenmoer (met de gleufjes) te verstellen. Als deze al goed is, hoef je dit hele verhaal niet uit te voeren en volstaat het afstellen van de twee trek en de blokkeer schroef.

            Als je toch de hele handel uit elkaar haalt, check ook het vet even.

            Comment


            • #21
              Nuttige info dank je, zal vandaag nog eens mee aan de slag gaan.

              Comment


              • #22
                Ben er even mee bezig geweest, maar het probleem is in ieder geval weg/verminderd. Wat er dus gebeurde was dat als je het wormwiel een kant opdraait (rechtsom/linksom maakt niet uit) en dan daarna de andere kant je eerst een kwartslag geen grip hebt. Met een telescoop erop kun je je dus wel voorstellen hoe vervelend dat kan zijn als je objecten in het centrum van het beeld probeert te krijgen. Hoe het ook zij; ik heb het idee dat het nu weg is (maar we weten het pas zeker als we weer een keer buiten hebben gestaan).

                Comment

                Working...
                X