Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schade aan Fauth-refractor van Sterrenwacht Limburg (hulp gezocht!)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schade aan Fauth-refractor van Sterrenwacht Limburg (hulp gezocht!)

Wat is er gebeurd?
    Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden is er zaterdag iets goed mis gegaan op de Sterrenwacht Limburg. Zoals het er nu op lijkt heeft iemand geprobeerd tijdens een stroomstoring (of het oplossen daarvan) de koepel te laten draaien door de daarvoor bestemde schakelaar om te zetten. Helaas is de knop daarna niet teruggezet in de neutrale stand.

Gevolg: Toen de stroom er weer op ging is de koepel gaan draaien en heeft de stroomkabel om het luik van de koepel te bedienen de refractor van de montering gerukt. Het gedeelte waar de telescoop aan de montering vast zit met 4 bouten is uit de buis gescheurd, waardoor er nu een flink gat in de buis zit. Vervolgens is de buis naar beneden gevallen, maar (gelukkig) in de inmiddels strak om de kijker heen gedraaide stroomkabel blijven hangen. Dit is waarschijnlijk de reden waarom de optiek nog heel is, maar ook dat de buis vervolgens tegen de zuil aan geklapt is.

Wat is de schade?
    De schade is flink. Er zit een gat in het middenstuk van de buis, het onderste deel van de buis zit vol krassen en deuken en van de montering zijn meerdere messing stangen afgebroken. De zuil heeft wat krassen gekregen en verf verloren, en er zijn 2 kabels gebroken. Het was heel erg schrikken om deze prachtige kijker er zo bij te zien hangen...

Nu zijn we natuurlijk niet meteen bij de pakken neer gaan zitten, en is er ook goed nieuws. Voor veel zaken hebben we al een oplossing. Zo zijn we in staat met behulp van het Astroforum een deel van de buis en de messing stangen te vervangen (met dank aan astro to!), en neemt de Sterrenwacht zelf de reparatie van de zuil en de stroomkabels op zich. Dit is echter alleen nog zonder de financiŽle kant van het plaatje, en we zijn nog op zoek naar iemand die het onderste deel van de buis kan uitdeuken en beide delen kan spuiten naderhand.

Hoe kun je helpen?
    1. Was je zaterdag aanwezig op de sterrenwacht? Laat dan even weten of je iemand tussen 15:00 en 17:00 uur naar boven hebt zien gaan. (dit i.v.m. de verzekering)
    2. Ben je of ken je iemand die aluminium kan uitdeuken en/of spuiten (het liefst natuurlijk tegen gereduceerd tarief) laat het dan weten. Natuurlijk kunnen we met de buis naar een autoschadebedrijf, maar als we het binnen het forum zelf kunnen oplossen zou dat nog mooier zijn.
    3. Kun je financieel een bijdrage leveren voor de reparatie van deze authentieke kijker? Dan horen wij dat graag. Bij genoeg animo zullen we dan een crowdfunding starten. We weten de exacte kosten nog niet, maar hopen daar snel uitsluitsel over te kunnen geven. Want als niemand zich meldt, dan kan er ook niks geregeld worden met de verzekering (al dan niet via een WA verzekering).

Bijgevoegd ook nog wat foto's van de schade. We zijn allemaal heel erg geschrokken natuurlijk, en we hopen dat de schade zo snel mogelijk hersteld is. Met Astroforum Power!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_8422.jpg views: 1 grootte: 293,8 KB id: 1111688

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_8423.jpg views: 1 grootte: 309,3 KB id: 1111689

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_8434.jpg views: 1 grootte: 228,8 KB id: 1111690

Zie hier ook het bericht op de website van de Sterrenwacht Limburg: http://www.sterrenwacht.nl/nieuws/it...nkijker-defect
    What happens in Cygnux X-1
    Stays in Cygnux X-1

Zodra inzichtelijk is wat de onkosten gaan zijn zal ik hier een goede bijdrage in doen. Materiaaltechnisch kan ik hierin helaas niks betekenen. We hebben zoveel expertise hier op het forum dat we dit samen moeten kunnen oplossen! Ondanks dat het onduidelijk is wat er precies is gebeurd, het is tijdens een astroforumweekend gebeurd. Hierin moeten we nu onze verantwoordelijkheid nemen.

Het is tijdens het weekend al meermaals gezegd: "We kennen allemaal de baten van het forum, laten we nu ook de lasten dragen".

Astroforumpower!
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Die stroompanne ontstond tijdens mijn eerste lezing. beamer en verlichting in de zaal vielen uit. Na een kwartier ook de PC .
      Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Au au au wat doet dit pijn. Wat een tegenslag. Zelf flink betrokken geweest bij de eerste restauratie en om de kijker dan nu zo te zien is heel pijnlijk. Toch is er het vertrouwen dat het met de inzet van de vrijwilligers goed gaat komen.

Commentaar

Ja, het was flink schrikken inderdaad. We hebben er amper iets van gemerkt ondanks de ravage. De koepel heeft het geluid binnengehouden terwijl we met z'n allen buiten zaten te bbq-en. Gelukkig is de lens onbeschadigd, net als alle andere belangrijke authentieke delen van de telescoop, zoals de montering en messing focusser. De onderdelen die kapot zijn zijn gelukkig niet vitaal en te repareren.

Commentaar

Zo dat is een lelijke schade,je zou denken dat het iemand van de sterrenwacht zelf geweest moet zijn,of mag
            iedereen daar zomaar naar binnen stappen?

Commentaar

Hoe repareer je dat gat in de buis? Een heel nieuw buissegment maken, of er een aluminium plaat in lassen? Ik neem aan dat je er geen aluminium plaat overheen popnagelt?

Commentaar

Dat buissegment is gelukkig maar een rechte cilinder met opstaande randen en gaten voor de bouten. Afaik heeft 'astro to' de taak op zich genomen om die opnieuw te maken, waarvoor hulde!

Commentaar

Ik zeg schande! En beter maar geen limburgweekend meer houden.

Commentaar

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Het is een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest en het is helemaal niet zeker dat het een lid van het forum is geweest. En toch staan we met zijn allen op om dit zo snel en goed mogelijk op te lossen. Ook de Sterrenwacht zelf reageert heel positief op onze houding en behulpzaamheid. Het is ook aan de Sterrenwacht om daar een beslissing over te maken en ik snap dus niet echt wat jou beweegt om hier deze opmerking te maken.

@Big Bear - De koepel en kijker zijn gewoon toegankelijk als je in het pand bent.
                    Stays in Cygnux X-1

Commentaar

@Big Bear - De koepel en kijker zijn gewoon toegankelijk als je in het pand bent.
                      Ok,maar dan vraag ik mij af of een vreemde zomaar aan schakelaars gaat zitten,of mag een bezoeker ook zelf alles
                      bedienen?Ik persoonlijk zou geen schakelaar durven aanraken zonder toestemming en zonder te weten waar die voor dient.

Commentaar

Normaliter niet natuurlijk. Maar het draaien van de koepel kan simpelweg middels een knop links- of rechtsom draaien. De vraag is natuurlijk ook of er met opzet aan de knop is gezeten, hoewel het wel heel gek moet gaan wil je de knop onbewust draaien. Daarom zijn we ook op zoek naar iemand die in de koepel is geweest rond die tijden.
                        Stays in Cygnux X-1

Commentaar

De vraag is niet of er met opzet aan de knop is gedraaid. De vraag zal meer zijn wie de knop heeft omgedraaid toen de stroom eraf was en er niet bij na heeft gedacht om deze terug te zetten. Iets wat helemaal niet zo raar is overigens.

Ik hoop dat degene die in de koepel is geweest en aan de knop heeft gedraaid zich gewoon meldt. Persoonlijk hoef ik niet te weten wie dit was maar voor de groep is het wel zo plezierig om te weten dat het is gemeld. Nog afgezien van de verzekering.

Zoals de kijker erbij hing was vreselijk treurig. Ook omdat je niet precies weet hoe erg de schade is op dat moment. Maar uiteindelijk viel het mee. Alles is te repareren en de kijker kan relatief makkelijk weer in oorspronkelijke staat worden teruggebracht. Financieel gezien is het best te overzien.

Commentaar

Dan moet er ook iemand met de telescoop gekeken hebben voordat de stroomstoring kwam. En diegene heeft toen de koepel mischien gesloten, maar vergeten de knop weer terug te zetten. Dan moet daar toch iemand iets vanaf weten. En iemand van de sterrenwacht weet heus wel dat die knop uit moest staan. Zit de koepel besturing dan aan een kabel omdat ik een kabel omde kijker zie zitten? Schijnbaar moeten er een paar dingen aangepast worden zodat dit niet meer gebeuren kan of een waarschuwings boord/plaatje.
                            .
                            Ik wil best een kleine bijdrage geven! En dat ik weer lid word van de sterrenwacht, dit was ik al een tijdje van plan.

Commentaar

@scorpio - Met "met opzet" bedoel ik of niemand per ongeluk met een doos/kijker/etc tegen de knop aangekomen is toen hij/zij daar was en dus onbewust de knop heeft omgedraaid. Dan wordt het wel heel lastig achterhalen wie dat gedaan heeft, want die persoon zal dat dan niet weten. Ik ben het met je eens dat het fijn zou zijn als iemand zich meldt.

@Roland.V - Je hoeft niet met de kijker te kijken om de koepel te laten draaien. Iemand kan ook uit nieuwsgierigheid of om iets te laten zien aan die knop hebben gezeten. Leuk dat je weer lid wil worden en eventuele bijdrage wil doen!
                              Stays in Cygnux X-1

Commentaar

Werken...
                              X