Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gerestaureerde Popp Maksutov

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gerestaureerde Popp Maksutov

Een paar foto's van een door mij gerestaureerde Popp Maksutov de 195mm versie F-15. Eind 2006 begin 2007. De optiek destijds van Bertus van Gemeren overgenomen, daarvoor was de originele versie in het bezit van Rob Lefeber.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0405a.jpg views: 2 grootte: 237,8 KB id: 1111410
    .
    Het was we een bakbeest, loeizwaar door de massieve 20cm hoofdspiegel van 5 cm dikte en de zware dikke corrector. Bovendien was de kijkerbuis van RVS..........ja staal dus!! De OTA woog circa 20 kg.
    Overigens was de optiek maar zo zo.. Vergrotingen van maximaal 120X, daarboven ging het astigmatisme duidelijk teveel storen. Op de testbank in Almere bleek dat de corrector niet goed was, daar werd duidelijk astigmatisme veroorzaakt.
    De montering was zelfbouw van een wat oudere man en van een enorme stevigheid...Daar heb ik tijdelijk zonder problemen ook even mijn 15cm F-8 refractor op gehad.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0407.JPG views: 1 grootte: 117,1 KB id: 1111411
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: F1000014a.jpg views: 1 grootte: 58,6 KB id: 1111412
    Last bewerkt door ido.oosterveld; 14-05-15, 19:42.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

En hoe is dit avontuur afgelopen?

Commentaar

Origineel geplaatst door Statler Bekijk bericht
      En hoe is dit avontuur afgelopen?
      Ik heb de OTA gedoneerd aan iemand die er toch blij mee was. De montering heb ik nog jaren gebruikt en toen voor een zacht prjsje verkocht aan een zelfbouwer.
      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Origineel geplaatst door ido.oosterveld Bekijk bericht
        Bovendien was de kijkerbuis van RVS..........ja staal dus!!
        Ik heb toevallig net eerder vandaag de thermische expansiecoefficienten van RVS en gewoon glas opgezocht. Die liggen erg dicht bij elkaar, dus bij niet al te ongelijkmatig afkoelen blijft zo'n telescoop aardig in focus. Het zou een ontwerpkeuze geweest kunnen zijn.

Persoonlijk vind ik dit soort oerdegelijke constructies wel een eigen charme hebben.

Commentaar

Ongelijkmatig afkoelen he? En heb je ook al de thermische geleidbaarheid van staal en glas vergeleken?

Commentaar

Valt redelijk voor te compenseren als je een verf neemt die in het thermisch-infrarood erg helder is.
            Ido, daar heb je bij de restauratie toch wel op gelet hoop ik?!

Commentaar

Oh ja, binnenkant met goudfolie bekleden zeker?

Commentaar

Gewoon heel goed isoleren jongens !! Maar dan zie je helaas die mooie telescoop niet meer.. (maar kan je er wel heeeel goed door kijken..)
                Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Maar wat heb je er nu aan gedaan? Ik begrijp dat er een nieuwe buis gebruikt is, maar hoe zit het met de montering op de foto? Is dat die oude die erbij zat, of een nieuwe die je had liggen? Is de optiek nu verbeterd?
                  .
                  Wel speciaal, zo'n apart optisch ontwerp.
                  .
                  Wat Ralf zegt inderdaad: isoleren helpt een boel. Ik doe niet meer zonder met mijn C14.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
                    Maar wat heb je er nu aan gedaan? Ik begrijp dat er een nieuwe buis gebruikt is, maar hoe zit het met de montering op de foto? Is dat die oude die erbij zat, of een nieuwe die je had liggen? Is de optiek nu verbeterd?.
                    Ik kreeg de optiek mee in de vattingen en heb de vatiingen corrosievrij gemaakt, glad geschuurd en opnieuw in meerdere lagen zwarte lak gezet. Kijkerbuis heb ik van Bertus gekregen en deze van binnen zwart en van buiten wit gespoten eveneens met meerdere lagen lak. Vervolgens de vattingen erin gemonteerd. Ook nog een Polarex focuser pasklaar gemaakt en deze erop gezet.

Het was nog een hele toer om zowel de meniscus als de hoofsiegel goed in collimatie te krijgen. Bij een stertest (op de poolster) bleek gelijk al het astigmatisme.

De montering heb ik overgenomen van een astro kennis, omdat deze zwaar genoeg was om de Popp te dragen. Met deze maksutov kijker heb ik een halfjaar waargenomen.
                    Omdat de optiek tegenviel (de mensicus lens was niet goed) en ook niet makkelijk te verbeteren viel heb de kijker gedoneerd aan iemand die hem graag wilde hebben.....
                    Last bewerkt door ido.oosterveld; 15-05-15, 10:02.

Commentaar

Werken...
                    X