Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe telescopen met klassieke look: waanzinnig mooi!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door C8 Ronald Bekijk bericht
    doe mij maar een originele kwaliteitsrefractor uit vervlogen tijden met het echte patina wat daarbij hoort.

Als ik waarneem met mijn Polarex, dan voegt juist dat aspect, kwaliteit uit vervlogen dagen, iets toe wat geen modern instrument kan bieden, hoe goed of optisch beter die misschien ook zijn. Wordt vast niet door iedereen begrepen of beaamd, maar voor mij werkt het zo.
    Dat ben ik helemaal met je eens, en het waarnemen met een echte klassieker geeft een extra aspect aan de beleving van een waarneemavond.

Maar ik kan het wel waarderen dan sommige nagebouwde klassiekers toch wel fraai zijn (smaken verschillen). Maar ook is het zo dat klassieke telescopen niet perse wit zijn.....Kijk maar naar onder meer de originele wit met blauwe Celestrons en later de Oranje C5/C8/C11/C/14, de lichtblauwe Brandons, de zwarte AP Traveler, mijn blauwe Weltblick (=Polarex) Deze is ook al minimaal 30 jaar oud en misschien (als Jan het bij het rechte eind heeft) wel 45 jaar oud.
    Last bewerkt door ido.oosterveld; 13-05-15, 14:45.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Op StarFest eens prachtige refractors gezien door: http://www.peak2valleyinstruments.co...e_2238846.html
      Ook met classic look
      Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

Ze lijken mij terug te grijpen op telescopen van eind 19-de, begin 20-ste eeuw. Voor de gentleman-observer. Die bedienden heeft voor het poetsen
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Na de retro Volkswagen kever ("new beetle'), de Mini en de Fiat 500 nu ook retro telescopen ?
          Straks een 100mm f/15 fluoriet in de behuizing van een Polarex ?

Nog zo een:

http://www.unitronitalia.com/prodott...sl&type=020#10
          My eyes are the best optical devices provided. Others:
          GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Gaaf. Doet mij inderdaad denken aan jaren 50/60 auto's met veel chroom.
            Ook zou het een spin-off kunnen zijn van steam-punk. Misschien nog wat stoomkraantjes en leidingen die niets doen aan toevoegen.

Wie sponsort en komt dagelijks even poetsen?
            Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

ik vind de op de oude leest geschoeide modellen wel fraai, de rest is wat over de top...
              T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | 254/1016mm Newton
              C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Commentaar

Er zal toch wel een markt voor zijn anders zijn ze heel snel out of business.

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                  Ze lijken mij terug te grijpen op telescopen van eind 19-de, begin 20-ste eeuw. Voor de gentleman-observer. Die bedienden heeft voor het poetsen
                  belangrijker, een butler met dezelfde schoenmaat om z'n schoenen in te lopen ... en de telescoop te positioneren
                  Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

Motorbendetelescopen
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Doet me een beetje denken aan de restauratie van de 22.8 cm Oddie refractor ( de allereerste telescoop op Mount Stromlo nabij Canberra in 1911 ).
                      Zie: http://www.wetherellart.co.uk/sculpture_oddie2.html

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Australia_Oddie.jpg views: 1 grootte: 135,6 KB id: 1078482

Commentaar

Heel mooi met die klinknagels en het glimmende koper.
                        Jammer dat die lelijke kerel in het beeld staat

Commentaar

@RefractorPhill

Mijn hemel, wat een ding! Ik kreeg gelijk een associatie met "Titanic". Wel vind ik hem een stuk puurder dan al dat geblingbling.
                          Schiedam
                          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Tim Wetherell bouwt dit soort "klassieke" telescopen... de originele Oddie refractor uit 1911 was een f/15 22,9 cm refractor maar werd verwoest tijdens de hevige bosbranden van 2003 ( zie foto hieronder van de restanten ).
                            De nieuwe "klassieke" Oddie II werd in 2011 gebouwd en is een f/15 22,0 cm refractor met iSTAR achromatic doublet lens geworden...
                            @BigBear
                            die lelijke kerel geeft telkens een idee van de afmetingen van de telescopen ( en met een 10 mm breedhoek lens lijk ik opnieuw slanker )
                            .
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1911_oddie.jpg views: 1 grootte: 137,5 KB id: 1078484

Commentaar

Van het origineel is ook niet veel meer over,die heeft flink geleden onder die brand.

Commentaar

Origineel geplaatst door ido.oosterveld Bekijk bericht
                                Zo zie je maar dat smaken verschillen, sommige modellen vind ik ook "overdone" maar sommige vind ik wel mooi.....Inderdaad de prijzen zijn ook astronomisch hoog.

Deze kan ik wel waarderen;

[ATTACH=CONFIG]77307[/ATTACH]

Dit brengt mij op het idee wat lenzen te stoppen in een hobo, clarinet of fagot (aperture fever).. Of een soort schiefspiegler wellicht in een saxofoon ???
                                Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Werken...
                                X