Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Pimp my Pola has a new home!

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Pimp my Pola has a new home!

Deze mooie nieuwe rubriek over klassieke telescopen leek mij een prima plek om te berichten over mijn nieuwste aanwinst, een Polarex 75/1200 mm uit 1968.

En niet zomaar één, maar de prachtig gerestaureerde Polarex van Ido Oosterveld.
    (Zie topic: http://www.astroforum.nl/showthread....5-Pimp-my-Pola)

Altijd al zo’n prachtig kwaliteitsinstrument willen hebben en dat is dan nu gelukt.

Begin dit jaar kreeg ik van Ido een PM dat hij een tweetal Polarexen te koop had en of ik daar misschien belangstelling voor had.

Gegeven het voor mij beschikbare budget paste één van deze twee telescopen daar keurig bij en heb Ido dus vervolgens bericht dat ik de 75 mm wel wilde overnemen.

Maar uiteindelijk kreeg ik een, overigens zeer begrijpelijk, berichtje terug dat hij toch vreesde spijt te krijgen van de verkoop, gegeven al het werk wat hij erin had gestoken.

Maar ik mocht de telescoop wel een poosje van hem lenen, want hij vond het toch wel sneu voor mij dat de verkoop nu niet doorging.
    En als hij ergens een andere Polarex voor mij tegenkwam, dan zou hij mij dat laten weten.
    Toch wel bijzonder dat er zo’n vertrouwen in je gesteld wordt door iemand die je niet eens persoonlijk kent. Uiteraard heb ik dat vertrouwen niet beschaamd.

Op dat mooie aanbod ben ik dan ook ingegaan en heb weken lang met volle teugen van de kijker genoten!
    Wat een feest om mee waar te nemen, prachtige haarscherpe beelden met veel contrast en detail!
    Ook de rust van het beeld in zo’n refractor is geweldig.
    Hij staat in no-time buiten en is snel op temperatuur. Dus zelfs in deze flutwinter qua aantal heldere nachten heb ik toch ook van alle korte heldere momenten gebruik kunnen maken.
    En het waarnemen met zo’n klassiek kwaliteitsinstrument uit vervlogen tijden voegt (voor mij in ieder geval) iets extra’s toe wat misschien niet door iedereen begrepen zal worden.

Uiteindelijk naderde het moment om de telescoop weer netjes terug te brengen, maar er waren inmiddels een paar andere telescopen via Ido beschikbaar gekomen die eventueel voor mij interessant zouden kunnen zijn.

Om een lang verhaal kort te maken, die zijn het dus niet geworden, maar uiteindelijk mocht ik dan toch de Polarex overnemen, alleen de AZ montering wilde hij toch wel graag terug hebben,
    maar ik kreeg er in ruil weer wat andere zeldzame spulletjes bij.
    Dus deal done, maar zonder montering en driepoot moest de Polarex helaas wel weer even terug in de kist…..

En dan begint de zoektocht naar een originele AZ of EQ Polarex montering en driepoot.
    Helaas bleek dat toch een flink stuk lastiger dan gehoopt en ingeschat (zeker als je het over redelijke prijzen wilt blijven hebben…) en ja, dan ligt zo’n prachtige Polarex in de kist en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn…..!

Ben dus uiteindelijk ook alternatieven gaan overwegen.
    Wel was de voorwaarde een enigszins ‘klassieke’ montering op in ieder geval een houten driepoot.

En wederom kwam er een mooi aanbod voorbij dankzij het Astroforum, ditmaal van Polarex liefhebber Roel.

Hij had een fraaie en degelijke Vixen SP montering incl. verlichte poolzoeker en volgmotor op de R.A. as op een mooie, zeer stevige, door hemzelf gebouwde, houten driepoot in de aanbieding voor een goede prijs.

Deze heb ik afgelopen weekend bij hem opgehaald en ben er bijzonder blij mee!

De Polarex kon eindelijk weer uit de kist om het genieten met een grote G weer te laten beginnen. YES!!
    De kijker staat rotsvast op zo’n Vixen SP!
    En naar mijn mening ziet de combinatie er ook nog erg fraai uit.

Kortom, heb mij in de jaren ’70 menigmaal staan te vergapen aan zo’n Polarex bij Ganymedes en Polaris in Amstelveen, maar destijds waren ze véél te duur voor mij.
    Je kon toen een Elfje kopen voor een derde van de prijs van zo’n Polarex. Au!!

En dankzij Ido en Roel kan ik dan nu toch genieten van zo’n prachtige kijker, al is het dan 40 jaar later…!

Geweldig, en veel dank aan beide heren!

Er gaat goed voor de kijker gezorgd worden en vooral ook veelvuldig van GENOTEN!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1541.jpg views: 1 grootte: 20,4 KB id: 1111073

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1549.jpg views: 1 grootte: 22,4 KB id: 1111074

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1564.jpg views: 1 grootte: 36,0 KB id: 1111075

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1560.jpg views: 1 grootte: 37,4 KB id: 1111076

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1550.jpg views: 1 grootte: 49,3 KB id: 1111077
    Orange C8 (Sandcast) 1975 | Takahashi TSA120 | Robtics 102mm F7 ED | Polarex 75/1200mm EQ | Carton 10cm Newton | Lunt LS60THa/B1200 | WO Zenithstar 61

Een mooi verhaal,zo zie je maar jongens dromen komen toch uiteindelijk uit,al duurt het even:lol:.Ik ben ook nog steeds heel blij met de 50mm die ik van Ido heb overgenomen.Ik was ook verbaasd hoe goed het beeld is in een toch in mijn geval 56 jaar oude telescoop,op de maan geen kleurfout kunnen ontdekken en een contrastrijk en goed beeld.Ook heb ik de zon bekeken en dat was ook leuk.Ik ben ook een liefhebber van het klassieke spul.
    Niet alleen telescopen maar ook oude buizen radio,s, klassieke motoren en auto,s vind ik geweldig leuk.Het is ook een stukje jeugd nostalgie wat meespeelt ,en ook vind ik het leuk om uit te pluizen wat de geschiedenis is van de fabrikant,sommige bestaan al jaren niet meer ,dan is het mooi om zo,n stukje geschiedenis te mogen bezitten en bewaren zodat ook volgende generaties er van kunnen genieten.

Commentaar

Leuke verhalen hier van beide heren hierboven!!! Blij dat ze beide enthousiast zijn over hun Polarex telescopen, zo blijkt het Polarex virus dus aanstekelijk te werken.
      Zelf ben ik bijzonder kontent met mijn 75mm Weltblick, nu nog het juiste productiejaar zien te achterhalen! Hier de foto van deze klassieker op een montering van zeker 70 jaar oud..
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Weltblick75mm.jpg views: 4 grootte: 222,4 KB id: 1077991
      Last bewerkt door ido.oosterveld; 15-04-15, 16:36.
      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Werken...
      X