Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Echt oude merken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Echt oude merken

zijn nou alle merken echt nieuw of hebben ze een flink verleden?
    zoals celestron lijkt me een niet zo oud merk!?
    maar bresser klinkt en lijkt toch serieus wat meer geschiedenis te hebben?(misschien door al die refractors)
    Last bewerkt door John Baars; 29-03-15, 10:19. Reden: Hoofdletter in titel
    WAAROM WOON IK IN NEDERLAND!!!???

Ik zou zeggen bartjeeh..............google eens Celestron en je vind de hele geschiedenis!..............even wat moeite maar meteen resultaat! Bresser idem dito.....

​classicscopes
    WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Definieer "echt oud"? Clark? Cooke? wat wil je horen?

Commentaar

Origineel geplaatst door Statler Bekijk bericht
        Definieer "echt oud"? Clark? Cooke? wat wil je horen?
        TS heeft het over Celestron en Bresser en niet over Clark of Cooke...............ik vrees dat dat nu net merken zijn die onbekend zijn bij iemand die pas begint en nog erg jong is......

classicscopes

Commentaar

Om je vast opweg te helpen bartjeeh,...........

http://www.bresser.de/c/en/bresser-gmbh/history/

http://en.wikipedia.org/wiki/Celestron

​classicscopes

Commentaar

Bijna alle bedrijven die nu sterrenkunde-optiek maken voor amateurs zijn van na de Tweede Wereldoorlog. Ik zou er zelfs geen een weten van voor die tijd die nog steeds bestaat.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

@classicscopes bedankt

Dus er bestaan geen telescoop bedrijven van 1800 ofzo meer!?

Commentaar

Origineel geplaatst door bartjeeh Bekijk bericht
                Dus er bestaan geen telescoop bedrijven van 1800 ofzo meer!?
                Zeiss Jena is er sinds 1846, maar die zijn wellicht "niet zo goedkoop".

Commentaar

Wie echt oude c.q. klassieke telescopen wil zien doet er goed aan om het Louwman museum in Den Haag te bezoeken. In het Louwman automuseum bevindt zich nl. een aparte vleugel met een fantastische collectie historische telescopen van omstreeks 1625 tot nu. Het is echt een unieke fascinerende collectie met ook Nederlandse telescopen uit de tijd van Johannes Vermeer, die toen werden gemaakt in Delft aan de Oude delft, de straat die later (1939-1990) zijn naam heeft gegeven aan het optiek bedrijf De Oude Delft c.q. Delft Instruments. Als ik het goed heb moet een bezoek op afspraak worden geregeld. Iets voor een clubje astroforum leden?????
                  Gijs van Ginkel

Commentaar

Origineel geplaatst door ginkel Bekijk bericht
                    Wie echt oude c.q. klassieke telescopen wil zien doet er goed aan om het Louwman museum in Den Haag te bezoeken. In het Louwman automuseum bevindt zich nl. een aparte vleugel met een fantastische collectie historische telescopen van omstreeks 1625 tot nu. Het is echt een unieke fascinerende collectie met ook Nederlandse telescopen uit de tijd van Johannes Vermeer, die toen werden gemaakt in Delft aan de Oude delft, de straat die later (1939-1990) zijn naam heeft gegeven aan het optiek bedrijf De Oude Delft c.q. Delft Instruments. Als ik het goed heb moet een bezoek op afspraak worden geregeld. Iets voor een clubje astroforum leden?????
                    Gijs van Ginkel
                    ik was er laatst helaas niet gezien

Commentaar

Volgens mij maakt Zeiss al een hele poos geen telescopen meer. Op de website staat er niets meer over.

Commentaar

Ik weet niet of Pentax op dit moment nog telescopen maakt (astronomische bedoel ik, spottingscopes e.d. wel), maar volgens Wikipedia bestaat het bedrijf al bijna 100 jaar.
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                          Volgens mij maakt Zeiss al een hele poos geen telescopen meer. Op de website staat er niets meer over.
                          Tellen verrekijkers niet mee ? Volgens mij worden die toch wel door velen gebruikt hier

Commentaar

Als ik het wel heb, maakt Zeiss de meest geavanceerde telescoop spiegels ter wereld met voorzieningen om de oppervlakte kromming voortdurend aan te passen c.q. te controleren, maar zulke spiegels passen niet direct in de meeste woonkamers. Het oude Zeiss Jena, nu Docter Optik maakt misschien nog wel amateur telescopen.
                            Gijs van Ginkel

Commentaar

Verrekijkers en ook spotting scopes zijn natuurlijk prima te gebruiken voor astronomische doeleinden. Maar Zeiss maakte ook SCT's en Newtons, met dat soort instrumenten zijn ze gestopt.

Docter heeft een sterrenkunde-takje, dat is een grote verrekijker en een oculair. Ik dacht dat skyfan dat oculair heeft.
                              Last bewerkt door svdwal; 28-03-15, 23:52.

Commentaar

Werken...
                              X