Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Humor: Meade Starfinder

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Humor: Meade Starfinder

Dit is wat wij doen met een klassieker:
    http://www.astrosurf.com/aheijkoop/E...tarfinder.html
    24” f3.7 Encased GoTo Dobson

HHhahahahaahha geniaal
    WAAROM WOON IK IN NEDERLAND!!!???

Commentaar

Beetje jammer van de OTA en focusser. Had iemand vast plezier aan kunnen hebben. /jankmodus

Commentaar

Die was scrap and go

Commentaar

Wel een zwaar filmpke voor sommige beginners ... In Australia gezien dat men van deze buizen soms een brievenbus maakt ;-D
          Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

Niet van deze tijd....
            dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Ja, vandaar in het forum "Klassiek Telescopen" .....

Commentaar

Ik bedoel eigenlijk dat je hem ook gratis af te halen op marktplaats had kunnen zetten.
                Als je die zwarte zuil ook weg wilt gooien moet je het maar even zeggen die wil ik wel hebben.
                dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Even voor alle duidelijkheid:
                  Uiteraard zijn alle nog bruikbare onderdelen van de starfinder herbruikt in de uiteindelijke Dobson versie.
                  Eigenlijk is alleen de kartonnen buis onbruikbaar gemaakt, maar die was in de loop der jaren toch al week geworden van de dauw. Wie goed oplet ziet dat de focusser na de grove mishandelingen nog steeds intact is en hergebruikt is in de Dobson.

Ik heb geen idee of de zwarte driepoot van de starfinder met de Magalan besturing nog ergens in het verenigingsgebouw staat, ik zal dit navragen.

Commentaar

Heb altijd gemengde gevoelens als een klassieker wordt weggegooid of zoals hier bruut wordt mishandeld. Repareren/restaureren of aan iemand geven die er wat mee kan ( Jean Pierre bijvoorbeeld voor schoolprojecten) is mijns inziens een beter lot voor zo'n buis dan pletten onder een rupsband......Mijn persoonlijke mening
                    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Het hangt er helemaal vanaf in hoeverre je je laat benvloeden door de vorm van rapporteren die de makers gekozen hebben.

Als er twee plaatjes waren geweest met de telescoop in huidige vorm met als onderschrift: Nu; een nieuw leven, weer klaar om licht te ontvangen en gebruikt te worden door kersverse astronomen.

En een oud plaatje: Enkele maanden geleden; rijp voor de sloop, na tien jaar stof verzamelen en aangetaste buis, onbruikbaar.

Met een verslag van het tussenliggende proces van opbouw.

Dan waren de handen op elkaar gekomen en was er geapplaudisseerd onder het mom: Goed dat dat onbruikbare stofnest gered is van de kliko.
                      JP had hem ook van nieuwe buis voorzien en in een dobson-opstelling gehangen.

Maar ik kan mij inleven in gemengde gevoelens. Over de smaak van de filmmakers en hun gevoel voor humor valt te twisten. En dat gebeurt dan ook.
                      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

n woord slechts : dwaas....( en dat is zacht uitgedrukt). Maar goed, hier alweer : 'onze Lieve Heer heeft van elk zijn getal'.
                        Maar goed : ieder zijn meug .
                        edit : nu lees ik het hele verhaal pas.
                        als de buis onbruikbaar was verandert dat ook mijn kijk op de zaak !!!
                        eerste regels hier waren uit 'emotie' :-)
                        Last bewerkt door jeanpierre; 27-03-15, 11:50.
                        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0008.JPG views: 1 grootte: 155,8 KB id: 1077741hierzo ook allemaal van die sterke mounts

en zo een voor een flinke maksutov
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0007.JPG views: 1 grootte: 73,7 KB id: 1077740
                          WAAROM WOON IK IN NEDERLAND!!!???

Commentaar

Jongens, jongens wat een commotie.

Nogmaals:
                            Alle optiek, de spiegelhouders en de focuser van de Meade starfinder zijn hergebruikt in de uiteindelijke Dobson.
                            De kartonnen (Sonotube) buis had ik aan niemand willen geven, nog niet met geld toe. Ik werk zelf in een rondkartonnagefabriek dus ik weet hoe een aan vocht blootgestelde kartonnen buis er na verloop van tijd uit gaat zien. En de buis van de Meade starfinder was gewoon slecht, punt uit.
                            Een kartonnen buis is niet geschikt voor een telescoop, vandaar dat er voor de Dobson is gekozen voor een pertinax buis.
                            Maar mocht er hier iemand van het forum een kartonnen buis nodig hebben voor zijn of haar telescoop stuur mij dan alstublieft even een pb'tje.

De Dobson wordt nu wel gebruikt, de Meade starfinder in zijn oorspronkelijke staat absoluut niet!

Commentaar

Tja deze reacties had je kunnen verwachten op een forum met alleen maar liefhebbers.
                              Ik dacht in het begin ook wat doen die gekken nou,een nog goede buis slopenTotdat ik verder
                              het verhaal gelezen had,waaruit bleek dat de onderdelen voor een goed doel hergebruikt werden.:smile:
                              Last bewerkt door Big Bear; 27-03-15, 18:42.

Commentaar

Werken...
                              X