Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wanneer spreken we van een klassieke telescoop?

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik vind ergens tussen 1980 en 1990 eigenlijk wel al goed!

Maar ja ik ben 12.....
    WAAROM WOON IK IN NEDERLAND!!!???

Commentaar

Sja eigenlijk zeg ik, het hoeft niet perse aan een jaartal gebonden te zijn, maar toch ben ik meer van mening dat het minimaal 25 jaar oud moet zijn
      Geniet van het licht
      Sky-Watcher Skyliner 150p

Commentaar

Dus 1990?!

Maar natuurlijk de echte verhalen komen boven bij 40 jaar en ouder
        Last bewerkt door bartjeeh; 26-03-15, 15:51.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
          Hetzelfde debat vindt plaats in de antiek/klassiek discussie.
          Antiek is toch per definitie een object die ouder is als 100 jaar en door mensenhanden is gemaakt?
          6" Newton f/8, Meade LDX 75, EQ3
          10x25, 7x50, 10x50 Verrekijkers

Commentaar

Correct ... Antiek = 100 jaren = eeuw ... Klassiek = 25 jaren = kwart eeuw ( alhoewel de regels voor klassieke auto's in Nederland vorig jaar warden verscherpt naar 30 jaren ) ...
            Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

Antiek is toch per definitie....(...)
              Hoeveel definities van "antiek" of "klassiek" wil je zien? Google eens even flink door en je vindt er tientallen. Elk weer net iets anders, met andere getallen, geldend voor andere toepassingsgebieden. Er is niet n eensluidende definitie voor alle begrippen. Da's nou juist de pech, of zo je wilt het leuke ervan: kortom het staat ons zelfs vrij om hier op dit forum onze eigen norm te bepalen
              Last bewerkt door John Baars; 27-03-15, 14:11.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem Bekijk bericht
                Alles wat ouder is dan ik. Voor 1980 dus. :P
                Cool Die zou ik vasthouden!
                Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

En dan is er nog de 'instant classic' ... 0 jaar oud.

Zoals de Sumerian Reisdobson :smile:

Commentaar

zullen we dan maar 1980 doen?

Commentaar

Goed, dan ga ik maar eens wat tegengas geven.
                      Wat vinden jullie van de omschrijving:
                      "Wordt niet meer geproduceerd".
                      Schiedam
                      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                        Wat vinden jullie van de omschrijving:
                        "Wordt niet meer geproduceerd".
                        Dan kan ook allerlei prullaria op het forum verschijnen. Ik heb gestemd voor voor 1980; lekker eenduidig en geen verwarring
                        WO ZenithStar 80 II ED op Guan Sheng AltAz mount | SW Equinox 120 ED op iOptron MiniTower Pro mount | WO oculairs: UWANs, SPLs en SWAN

Commentaar

Dan kan ook allerlei prullaria op het forum verschijnen
                          Dat kan bij de norm met jaartal ook. Blijkbaar is er nog een andere, niet uitgesproken, maar wel aanwezige norm?
                          Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Ik denk dat een Questar wel een klassieker is, maar die maken ze nog steeds. De ETX90 is wat bij betreft ook een klassieker en die maken ze ook nog steeds.

Een belangrijk kenmerk is ook dat een hoop mensen er een willen hebben.
                            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Een belangrijk kenmerk is ook dat een hoop mensen er een willen hebben.
                              Dan vallen prullaria er nog steeds onder. Zit er niet ook nog een kenmerk van kwaliteit in? Ik roep maar wat simpels..
                              Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Misschien dan nog de pr-klassiekers............alles tussen 0 en 25 jaar oud en waarvan men denkt/hoopt dat ze klassiekers worden...........

​classicscopes
                                WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Werken...
                                X