Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wanneer spreken we van een klassieke telescoop?

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wanneer spreken we van een klassieke telescoop?

In de aanloop naar dit nieuwe forum over klassieke telescopen werd er al meteen druk gediscussieerd over "vanaf welk tijdstip praten we over een klassieke telescoop?"

Vandaar deze poll.
    54
    voor 1950
    3,70%
    2
    voor 1960
    0%
    0
    voor 1970
    14,81%
    8
    voor 1980
    35,19%
    19
    voor 1990
    11,11%
    6
    Hoeft niet aan een jaartal gekoppeld te zijn
    35,19%
    19
    Last bewerkt door MoreLinux; 24-03-15, 21:32.
    The Big Bang is fun

Het moet zijn : tot welk jaar is een telescoop een klassieker ?
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Hetzelfde debat vindt plaats in de antiek/klassiek discussie. Sommige zaken zijn al klassiek nog voordat de laatste producten de productielijn verlaten. Denk aan de VW-kever. Maar zo zijn er legio voorbeelden.
      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Ik vind dat 25 jaar en ouder een klassieker is,die regel word in oa de autowereld ook zo gehanteerd.
        Helemaal geen bouwjaar hanteren zoals de meerderheid in de poll wil lijkt mij niet de bedoeling,zo kan je
        net zo goed geen apart topic hiervoor openen,want dan valt een telescoop van een jaar oud ook onder de klassiekers.

Commentaar

voor 1970 vind ik een "classic" (maar goed, ik ben een 40'er....)
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Klassieker = kwart eeuw oud... Antieker = eeuw oud
            Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

Origineel geplaatst door Big Bear Bekijk bericht
              Ik vind dat 25 jaar en ouder een klassieker is,die regel word in oa de autowereld ook zo gehanteerd.
              Vind ik ook. Rond de 25 jaar en ouder.

Vervelende alleen is dat ik bij veel telescopen uit 1990 nu niet echt een klassiek gevoel krijg. Maar ja, je moet toch ergens een lijn trekken en voor iemand van 20 jaar oud zal zo'n ding uit 1990 waarschijnlijk wel ouderwets overkomen.

Commentaar

Dus zou je beter kunnen vragen: "Wanneer heb jij dat 'klassiek'-gevoel bij een telescoop??"
                Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Ja,... dat heb ik al bij sommige kijkers die 4 jaar oud zijn. Dat schiet niet erg op dus.

Commentaar

Alles wat ouder is dan ik. Voor 1980 dus. :P
                    What happens in Cygnux X-1
                    Stays in Cygnux X-1

Commentaar

Alles waar je als kind mee gekeken hebt, of gekeken mee wilde hebben.
                      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ja, de oranje 60mm JWG kijker! en de oranje C8 en de 150mm Vixen newton op GP-DX in de Vixen folder waarvan je alleen maar kon dromen...........Ik heb de Ganymedes folder+prijslijst nog steeds......ongelofelijk duur voor die tijd......
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ben van mening dat een klassieker 25 oud moet zijn. Dat is de stelregel bij meer voorwerpen, auto's, (houten)boten enz.
                          Mijn Weltblick is van 1985 met een klassieke look en mijn zwengelmontering van voor WO2, die komt al aardig in de buurt van antiek...
                          Last bewerkt door ido.oosterveld; 25-03-15, 20:52.
                          Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Zoals ik al aangaf gewoon 25 jaar en ouder aanhouden,iemand die zijn 1995 model wil showen daar
                            zijn ook andere topics voor.Het gevoel van wat oud is of niet is persoonlijk en waarschijnlijk ook leeftijd afhankelijk.
                            Voor mijn gevoel is 1975 nog niet zo lang geleden,als je daarna geboren ben is het voor je gevoel een eeuwigheid geleden.
                            toch zijn dat mensen die nu al tot 40jaar oud zijn .Pffff,nu ik er over nadenk ga ik mij ook klassiek voelen

Commentaar

Het beste is misschien om het over 'klassieke telescopen' te hebben wanneer ze ook als zodanig door een grote groep mensen zo beoordeeld worden,bijv.alles vr bouwjaar 1980 ( ouder dan 35 jaar ) en over wat ze op Cloudy Nights ooit betitelde als 'future classics' ( toekomstige klassiekers dus ) en daar kunnen dan mooi de latere mijlpalen der kijkers onder vallen zoals bijv. AstroPhysics,Coronado PST en Vixen/Takahashi Fluoriet refractors............vele van die kijkers worden gegarandeerd klassiekers of zijn het al ondanks de jongere leeftijd.....

classicscopes
                              WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Werken...
                              X