Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Restauratie en conserveer technieken voor klassieke telescopen

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Restauratie en conserveer technieken voor klassieke telescopen

Klassieke telescopen zijn oud en soms zelfs antiek. Hierdoor hebben ze de tand des tijds gezien en zullen ze er soms niet meer perfect uitzien.

In dit topic kunnen jullie verwijzen naar restauratie en conserveer technieken en het goede en slechte van die technieken bespreken. Wil je een nieuwe techniek uitleggen, maak dan een nieuw topic.
    The Big Bang is fun

Zeer goed starters boek door Neil English = Classic Telescopes: A Guide to Collecting, Restoring, and Using Telescopes of Yesteryear
    ISBN 978-1461444237
    Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

Ik heb een 75mm Polarex gerestaureerd, zie topic "Pimp my Pola" bij telescopen
      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Is dit topic tevens geldig voor "professionele" klassieke telescopen ?
        Bijvoorbeeld:
        22,8 cm Oddie refractor: http://www.wetherellart.co.uk/sculpture_oddie2.html
        1,27 m Great Melbourne: http://greatmelbournetelescope.org.au/history/
        Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

Alleen als je ze zelf hebt gerestaureerd. Dit is immers een forum om ervaring te delen.
          Last bewerkt door svdwal; 14-05-15, 11:13.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Als je messing of koper weer echt mooi wilt krijgen, leg het dan een aantal dagen in de karnemelk. Er ontstaat dan een zwarte aanslag die je er zo, zonder enige moeite, af kunt vegen. Het vuil zit in de zwarte aanslag.
            Karnemelk werkt beter dan azijn; het is een oud Achterhoeks boeren recept.
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

@ Bert
              Die tip ( kwam volgens mij toen van jou) heb ik inderdaad ooit eens toegepast op een koperen olielampje uit een erfenis, met hoekjes en plekjes waar je normaal gesproken al poetsend nauwelijks bij kan komen. Om die reden was hij al een kleine eeuw niet meer gepoetst. Er zaten ook grote zwarte vlekken op die niet te poetsen waren. Ik liet hem 14 dagen ondergedompeld. Het lichte zuur deed zijn werk en de honderd jaar oude lamp kwam schitterend en vlekkeloos uit zijn bad. Even napoetsen moest wel even.

Geen blingbling of old school Marineglans, nog steeds is te zien dat de lamp heel oud is. Mooi zacht geconserveerd.
              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

John :
                Je hebt een doodzonde begaan,waar iedere antiek dealer van gruwelt.
                Bij antieke spulletjes is het juist belangrijk dat je die oude laag van jaren her laat zitten
                Heeft een naam (patina).
                Door het te reinigen heb je de waarde terug gebracht tot bijna nul.
                Dus niet meer doen John,nou moet je minstens weer 100 jaar wachten ,lol.

Commentaar

Dat is ten dele waar, en geldt zeker bij munten en bronzen beelden. Dan is het een teken van doorleefde geschiedenis.

Maar of dat ook opgaat voor een koperen olielampje betwijfel ik, dat zou dan het bestaan van koperpoets volledig onderuithalen. Je ziet aan keurmerken in zilver (en soms ook koper) of het origineel en oud is. De waarde wordt dan niet bepaald door de aan- of afwezigheid van (veel) patina.
                  Ik heb daar een expert iets over horen vertellen bij het programma "tussen kunst en kitsch" (mijn absoluut favoriete programma met geweldige dingen die worden getaxeerd en toegelicht!)
                  Trouwens tijdens mijn restauratieproject van de Zeiss montering (zie topic bij atm) heb ik ook heel veel patina weggehaald, zou dan de waarde na restauratie minder geworden zijn dan in de vervulde en gecorrodeerde staat..........ik denk integendeel zelfs......
                  Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Restaureren is terug brengen naar de oorspronkelijke staat (bijvoorkeur door zoveel mogelijk de originele onderdelen terug te brengen in de oorspronkelijke staat). Dat betekend opnieuw beplaten van metalen waar dit orgineel zo was, pitting verhelpen in chroom en opnieuw verchromen (waarmee dezelfde glans/kleur/diepgang weer wordt aangebracht), opnieuw verven/spuiten als dit zo was. Maar het betekend ook: niet mooier maken dan het was (bv waviness in body panelen vlakschuren als deze er wel oorspronkelijk in zaten)
                    Last bewerkt door RobRob; 25-01-16, 12:45.
                    T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
                    C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Commentaar

I Oosterveld:
                      Laten we eerst vast stellen dat het over John s eeuw oude olielampje gaat.
                      Keurmerken voor koper bestaat gewoon weg niet ,hooguit een persoonlijk merk of signatuur van de
                      maker ervan .
                      Gezien de grote hoeveelheid namaak antiek die er geproduceerd word in Azie is een patina
                      eigenlijk het enige zekerheid over de ouder dom van het object.
                      Zou Dhr Oosterveld aan willen bevelen om eens naar de Engelse antiek programma s te kijken,
                      zeer leerzaam als het op antiek aan komt ,daar is Nederland een kneuter landje bij vergeleken
                      aan wat daar aan curiosa en antiek omgaat.
                      Tja en de redenering dat er gepoetst moet worden omdat er koperpoets bestaat is wat mij betrefd
                      wel heel erg kort door de bocht.
                      Wat betreft oude telescopen ,dat is wat mij betreft op aan de bezitter wat hij of zij er mee wil doen.
                      Maar daar ging mijn schrijven dan ook niet over.
                      Vraag me dan ook af waarom dat aangehaald word.
                      Wens u veel plezier en succes met uw restauratie hobby.

Commentaar

Ik kijk ook regelmatig naar de Engelse antiek programma's ,en poetsen is daar inderdaad een gruwel.
                        Maar verder moet je het zelf weten of je iets wil laten blinken of niet,alleen de waarde doet het meestal geen goed.
                        Wel moet je onderscheid maken tussen iets opknappen wat al ver heen is en iets wat nog in een goede originele staat verkeerd.
                        Ook word er een onderscheid gemaakt tussen verschillende voorwerpen,bijvoorbeeld een schilderij mag wel schoongemaakt of gerestaureerd worden,alleen moet dat wel door een expert gedaan worden.Oude munten en wapens mag je absoluut niet schoonmaken,dan vernietig je in 1 klap de waarde.
                        Eigenlijk zijn voor de diverse antieke spullen een aantal regels die gevolgd moeten worden en dan kom je altijd bij een expert terecht,zelf knoeien is zo goed als zeker waarde vernietiging.Wel moet het natuurlijk om spullen van aanzienlijke waarde gaan,bij spul wat weinig waard is maakt het niet uit wat je er mee doet.

Commentaar

Origineel geplaatst door playstari Bekijk bericht
                          I Oosterveld:
                          Gezien de grote hoeveelheid namaak antiek die er geproduceerd word in Azie is een patina
                          eigenlijk het enige zekerheid over de ouder dom van het object.
                          Playstari

Hier sla je de plank volledig mis ! Al sinds een eeuwigheid duiken er allerlei bronzen en koperen voorwerpen op in die antiek programma's met soms zeer fraaie fake patina's die door een leek haast niet als zodanig te herkennen zijn.Heeft niets met Nederlandse kneuterigheid te maken maar met de firma list en bedrog die behalve in Azie ook in Noord Afrika in grote getale hun geld proberen te verdienen.Voorbeeldje: Op een vakantie in Tunesie kochten mijn ouders wat fraaie Romeinse koperen munten met groene patina maar ze bleken zo vals als wat ( een keertje laten zien bij Mevr.Zilverberg van Kunst & Kitsch te Amsterdam ).
                          En er mag ook gepoetst worden,ik zie het vaak in die programma's bij antieke zilveren voorwerpen ( met zilver of koperpoets gedaan ) De waarde blijft hetzelfde!

​classicscopes
                          WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

classic scopes:
                            Het feit dat er in Azie veel fake antiek word gemaakt sluit andere plaatsen niet uit,zo wat dat betreft
                            heb je alle gelijk van de wereld.
                            Ook dat bij wijze van spreken U en ik het verschil niet zullen zien tussen namaak patina en echt
                            geef ik graag toe.
                            De Nederlandse kneuterigheid sloeg op de omzet hoeveelheid van antiek en op niets anders,beter lezen!
                            Voor de rest zou ik zeggen blijven poetsen.

Commentaar

Origineel geplaatst door playstari Bekijk bericht
                              De Nederlandse kneuterigheid sloeg op de omzet hoeveelheid van antiek en op niets anders,beter lezen!
                              Voor de rest zou ik zeggen blijven poetsen.
                              Tsja waarom dan het woord kneuterigheid gebruiken als je de omzet hoeveelheid van antiek in het Verenigd Koninkrijk bedoeld ? Eigenlijk makkelijk verklaarbaar,er wonen daar 64 miljoen mensen ( 2013 telling ) tegen 17 miljoen hier dus geen wonder dat de antiekmarkt daar veel groter is als daar minstens meer dan 47 miljoen mensen extra rondlopen.
                              O ja de Brasso staat al klaar !

classicscopes
                              WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Werken...
                              X