Announcement

Collapse
No announcement yet.

Foto van je Klassieke Telescoop

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik heb precies de zelfde gehad. Ze verkochten ze rond 1970 bij V&D voor zo,n 300 gulden. Ook de bekende zaken als Loe Lap verkochten deze 11 cm Newtons. Ze zijn in Japan vervaardigd en onder diverse labels in de markt gezet. Ik had er een helicale focusser op, die naar huidige begrippen vrij grof was. Optisch waren ze toch oke als je je bedenkt dat je met ongecoate Huygens/Mittenzwey piepgaatjes oculairen van 24,5 mm keek.

Comment

Originally posted by Michael777 View Post
      Ik heb precies de zelfde gehad. Ze verkochten ze rond 1970 bij V&D voor zo,n 300 gulden. Ook de bekende zaken als Loe Lap verkochten deze 11 cm Newtons. Ze zijn in Japan vervaardigd en onder diverse labels in de markt gezet. Ik had er een helicale focusser op, die naar huidige begrippen vrij grof was. Optisch waren ze toch oke als je je bedenkt dat je met ongecoate Huygens/Mittenzwey piepgaatjes oculairen van 24,5 mm keek.
      Die van mij is een Revue (150 gulden tweede-hands incl montering) en een Ganymedes (gratis zonder montering). Beide voorzien van de standaard focusser (0.965"). Ik heb er inmiddels een flinke verzameling oculairs bij. Ook orthos en kellners. Volgens mij heb ik al eens een fotootje gedeeld van m'n oculair-verzameling.
      Celestar8 op wedge en landmeetstatief | Klassiek 114mm/900mm Newton op klassiek EQ mount | EQ3 Mount | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Originally posted by schoenmaker View Post

Ik heb er inmiddels twee! Forumuser Motoom 'dreigde' er eentje bij het grof vuil te zetten. Die heb ik 'gered' Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik ze sinds de C8 erbij kwam niet vaak meer ingezet heb.

Zijn daar filmpjes van???? Dat moet ik zien. Ik heb er twee zei ik net...

​​​​​​​
        Haha, nee hoor. Te veel verwachtingen geschept. Het was een lagere school raket-knutsel dag. wc-rollen en eierdozen niveau.
        Sumerian Optics 17,5" f4,1 Dobson / ES 80mm APO Triplet op SW AZ4 / Vixen SG 2,1 x 42 widefield binocular / Bushnell Legend Ultra HD 8 x 42

Comment

Okť, denk dat het voor 50% in het topic past. Vandaag mijn Polarex 75/1200 & 60/700 maar eens op de plek van mijn Newton gezet.
          Dus de kijkers zijn wel degelijk klassiek. De montering niet, ik heb de orginele montering er wel bij. Maar die heb ik nog nooit gebruikt.

Ik wilde deze winter maar eens wat Maan en planeet foto's gaan proberen via de webcam. Een philips SPC900, die kunnen we toch ook bijna klassiek noemen

Moet zeggen dat ik deze setup wel handiger vind dan de Newton, ik kan tenminste gewoon achter de kijker staan om waar te nemen. Met de newton moet ik soms bijna in de koepel klimmen om te kunnen kijken. Zit er dan ook aan te denken om de Newton mogelijk te vervangen door een RC8". Of om de Complete Polarex set te verkopen en dat als start voor een nieuwe RC8" te gebruiken. Keuzes, keuzes.....
          Last edited by Allan_Astro; 14-10-16, 16:14.
          25cm Newton EQ6-pro op zuil in sterrenwacht in de tuin, Polarex 75/1200mm + 60mm/900mm op orginele houten statief en Eq-montering.

Comment

Originally posted by Allan_Astro View Post
            Vandaag mijn Polarex 75/1200 & 60/700 maar eens op de plek van mijn Newton gezet..........Moet zeggen dat ik deze setup wel handiger vind dan de Newton, ik kan tenminste gewoon achter de kijker staan om waar te nemen.
            Als Polarex liefhebber vind ik het altijd leuk om te zien dat anderen deze klassiekers ook naar waarde weten te schatten.

Als ik je een tip mag geven; zet de 60/700 meer op de achterkant van de 10cm zodat je die weer een stuk naar voren kan schuiven in z'n ringen. Dan krijg je alles ook in balans en heb je minder "zwaai" aan de achterkant. Dat is dan nog comfortabeler waarnemen!
            Celestron Orange (Sandcast) C8 1975. Dekkerscoop 140mm F-15 SCT 1976. 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958).

Comment

Ja, blijft gewoon een mooie kijker. Zeker voor maan en planeet werk niks mis mee.
              Probleem is dat de 60mm niet veel meer naar achteren kan. Ik zou de grote kijker verder naar boven kunnen schuiven en dan komt de 60mm vanzelf lager.
              Ik moet ook ff kijken wat het effect is op de balans als ik de camera er aan ga hangen. De Philips valt wel mee, maar ik wilde een nieuwe camera kopen, die zijn toch snel richting de 500gram. Dus die zal wel wat effect hebben.

Heb nog wat ideeen, als ik een RC8" heb zou daar de grote kijker ook mooi bij kunnen als volg/maan/planeet kijker.
              Enige nadeel is dat het gewicht van de kijkers dan wel naar de limiet van de monitoring gaat. Dus dat is nog niet zeker.

Maar de klassieke Polarex kijkers krijgen bij mij in elk geval een soort van tweede leven :-)
              en de orginele montering en houten opbergdozen zet ik mooi in de lak zodat ze nog jaren mooi blijven op zolder.
              25cm Newton EQ6-pro op zuil in sterrenwacht in de tuin, Polarex 75/1200mm + 60mm/900mm op orginele houten statief en Eq-montering.

Comment

Eigenlijk hoort mijn Vixen NA 140SS telescoop hier niet thuis maar in de nabije toekomst wel.
                Het gaat om de montering.
                Een Polarex model 134 ( of model 150 ) montering waarschijnlijk versie drie.

Click image for larger version

Name:	DSC03322.jpg
Views:	2
Size:	1.74 MB
ID:	1318306
                En nu is deze zware jongen zo buiten!
                En in mijn geval binnen 15 meter!
                Vixen NA 140SS f/5,7, TS 65mm f/6.5 Quadruplet Astrograph, ZT8-24x40M en Marumi 7x35
                Vixen GP-DX met Skysensor 2000PC, Vixen GP en Vixen SP

Comment

Wel handig, een singletje als fijn-focuseerinrichting. Mooie setup zo!
                  Celestron Orange (Sandcast) C8 1975. Dekkerscoop 140mm F-15 SCT 1976. 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958).

Comment

Alleen nog een M.M.D. motortje erbij maakt deze beauty (Mizar CX-150) compleet!

Name:	IMG_0524.JPG
Views:	1
Size:	125.1 KB
ID:	1324274

Name:	image1.JPG
Views:	1
Size:	106.0 KB
ID:	1324275

Comment

• De Nobuo!! GEweldig; dat was mijn droom meer dan 30 jaar geleden!! Volslagen onbereikbaar, behalve dan op de foto in de folder van Polaris!! Ben er maar zuinig op.
                      C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

• Ja de Mizar Nobuo, een klassieker pur sang. Heb hem 40 jaar geleden zien staan in de toonzaal bij Polaris op de Bovenkerkerkade in A'veen. Maar ik ging toen voor een Polarex, want die kon ik net wel betalen.
                        Koesteren dit ding en er vooral veel mee waarnemen!!

Comment

• Het project: maak een bijna 40-jaar oude Polarex weer gebruiksklaar nadert zijn voltooiing.
                          Als bijlage wat foto's van de huidige situatie.
                          Een paar maanden geleden kon ik een vrijwel gave 75mm overnemen.
                          Dan blijkt nog heel wat nodig te zijn:
                          - oculair-plateau: gemaakt door een bevriend restaurateur.
                          - volgmotor gemaakt door "the Astronomy shoppe"in de VS. - 1,25 inch adapter, ook door bovenstaande firma gemaakt.
                          - een adapterring om een canon DSRL aan de kijker te hangen ( Van Herman ten Haaf).
                          Dan staat inmiddels alles op de eerste verdieping klaar om gebruikt te worden, maar blijkt het geheel toch behoorlijk zwaar te zijn.
                          Om al het schoons niet te laten aantasten in een koude en vochtige garage, gaat nu maar de garage verbouwd worden om de kijker daar neer te kunnen zetten.
                          Een kijker als excuus om de garage te upgraden???
                          Ben benieuwd wat me nog meer te wachten staat.
                          Zolang het maar geen verhuizen wordt.......
                          Attached Files

Comment

• Prachtig Loukh. het is een juweeltje. Je hebt dus toch die aandrijving gekocht waar het over gehad hebben.Veel waarneemplezier ermee!!

Comment

Working...
                            X