Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je Klassieke Telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

@Ido,Ik heb op het internet gezocht naar de 70mm en slechts 2 kunnen vinden,en dat waren andere uitvoeringen
    dan deze.Zelfs op sites die over Polarex gaan is er weinig over te vinden.
    @schoenmaker, Ja dat klopt,maar die ging al snel omhoog,ik had het geluk dat de eigenaar mijn bod accepteerde wat
    nog steeds heel laag was.Toen ik hem ophaalde zei de man dat hij al hogere biedingen gehad had,ik was dus net op tijd.
    Het scoopje is een heel goede staat,schone optiek en zo te zien maar weinig gebruikt.Het mooie is dat ik de hele voorgeschiedenis
    ken,het scoopje was door zijn vader nieuw gekocht en hij had hem geŽrfd maar deed er zelf niets mee,vandaar de verkoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door Big Bear Bekijk bericht
      Het scoopje is compleet met opbergkist en verkeerd in nieuwstaat.
      Wat is er verkeerd aan dan ?

Want het ziet er goed uit. Dit kijkertje had ik in 1973 overwogen als alternatief voor de 80mm versie die ik nog steeds heb. Ik heb hem wel gemod (1.25" ingang want de Huygens oculairen zijn bagger) en een beter objectief erop gezet. Maar verder is de rest zoals statiefpoot en focuser, nog origineel.
      De reden dat is destijds de 80mm kocht was dat er een fijnregeling op zat waar ik tot de dag van vandaag nog plezier van heb. Het scheelde maar een paar tientjes (==2 weken extra krantenwijk anno 1973).

Als je de focusbuis uitdraait tot 31.8mm kun je er een 1.25" diagonaal in zetten. Een wereld van verschil als je er je moderne oculairen in kan zetten !
      My eyes are the best optical devices provided. Others:
      GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Gefeliciteerd met de aankoop Big-Bear, mooie spottingscoop, zie je niet veel van in de Polarexen. Ik was net even te laat op marktplaats.
        ''Waarnemen samen beleven''

Commentaar

Origineel geplaatst door skysurfer Bekijk bericht
          Wat is er verkeerd aan dan ?

Want het ziet er goed uit. Dit kijkertje had ik in 1973 overwogen als alternatief voor de 80mm versie die ik nog steeds heb. Ik heb hem wel gemod (1.25" ingang want de Huygens oculairen zijn bagger) en een beter objectief erop gezet. Maar verder is de rest zoals statiefpoot en focuser, nog origineel.
          De reden dat is destijds de 80mm kocht was dat er een fijnregeling op zat waar ik tot de dag van vandaag nog plezier van heb. Het scheelde maar een paar tientjes (==2 weken extra krantenwijk anno 1973).

Als je de focusbuis uitdraait tot 31.8mm kun je er een 1.25" diagonaal in zetten. Een wereld van verschil als je er je moderne oculairen in kan zetten !
          Verkeerd is er niets aanhij verkeert in een goede staat Wat de modificatie betreft,ik begrijp waarom je dat toen gedaan heb,maar je had toen andere motieven om de telescoop aan te schaffen dan ik nu had.Voor mij is het onbelangrijk of het scoopje heel goede beelden laat zien,het heeft voor mij een nostalgische waarde en ik vind het gewoon leuk om wat van dat oudere spul te bezitten.Voor gebruik om mee te kijken heb ik veel beter spul staan.Al zal ik er wel eens mee kijken voor de lol.

Commentaar

Ja bedankt,ik dacht ik moet snel zijn anders is hij weg.Het geluk was dat de man in de hoofdtekst van de advertentie niet erbij had gezet
            dat het een Polarex is.Ik heb dat wel vaker meegemaakt dat mensen niet weten wat ze bezitten of dat niet vermelden in de tekst van de
            advertentie.Vooral bij de klassieke telescopen zie je dat regelmatig.Pas geleden nog in BelgiŽ een prachtige Polarex gevonden die heel
            moeilijk te vinden was op die site,daar heb ik een forumlid blij mee kunnen maken.

Commentaar

Zo een nieuwe kijker voor maan en planeten om het wat dichterbij te zien Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: WP_20160207_003[1].jpg views: 2 grootte: 244,4 KB id: 1085592 ook een Klassieker

Commentaar

Mooie Maksutov, Intes neem ik aan?
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ja klopt en wel de Intes mk 91

Commentaar

Foto van mijn klassieke Polarex refractor met een objectief uit de jaren "50. De foicuseerinrichting (Brilliant met de T in cirkeltje = Towa) is ook uit die tijd evenals de Polarex zoekerbeugels. De Mizar zoeker is misschoen wat jonger, van de kunststof buis is de leeftijd niet te achterhalen.

Dus een klassiek samenraapsel en de lens geeft prachtige beelden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 60mmTopolarex2.jpg views: 2 grootte: 102,2 KB id: 1086418

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: de lenscel.jpg views: 2 grootte: 60,6 KB id: 1086419

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: mooi zwarte  focuser.jpg views: 3 grootte: 63,4 KB id: 1086420
                    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Niet mijn telescoop maar de telescoop in het museum van de Grand Canyon in America:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_3007.jpg views: 1 grootte: 383,4 KB id: 1086976
                      T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
                      C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Commentaar

Origineel geplaatst door RobRob Bekijk bericht
                        Niet mijn telescoop maar de telescoop in het museum van de Grand Canyon in America
                        Mooi ding, maar strikt genomen staat dit in de start-post:

Plaats alleen foto's van je eigen telescoop. Open een nieuw topic voor klassiekers die je ergens op het internet hebt gevonden en wilt bespreken.
                        C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Foto van hele setup : Polarex refractor met een objectief uit de jaren "50. De focuseerinrichting (Brilliant met de T in cirkeltje = Towa) is ook uit die tijd evenals de Polarex zoekerbeugels. De Mizar zoeker is misschien wat jonger, van de kunststof buis is de leeftijd niet te achterhalen.

De parallactische montering heb ik "gescoord" op de ATT. Mooi ding deze NS128, moet een kleine operatie ondergaan en dan hij hij top. Leeftijd onbekend maar geen jaren '50 of '60 vorige eeuw., duidelijk wat jonger.
                          Voeg bestanden toe
                          Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Origineel geplaatst door schoenmaker Bekijk bericht
                            In dit topic kun je een foto plaatsten van je klassieke telescoop. Plaats alleen foto's van je eigen telescoop. Open een nieuw topic voor klassiekers die je ergens op het internet hebt gevonden en wilt bespreken.

Geldt deze 114/900 Revue met 0.965 inch focusser ook als classic scope? Ik heb hem tweedehands (ergens tussen 1990 en 1995) gekocht. Geen idee hoe oud hij in werkelijkheid is. Kan er ook bijna niets over terugvinden op Google.

Ik heb hem in een andere thread wellicht iets te denigrerend tot speelgoed-telescoop bestempeld... Maar wellicht geldt dit alleen voor de oculairs die ik op dit moment in mijn bezit heb... Gelukkig gaat daar dankzij dit forum binnenkort verandering in komen!
                            Terug naar de start-post. Deze kijker kocht ik in 1983 op mijn 16e van al mijn spaargeld. Ik wist nog net dat ik de as in de juiste hoek en op de poolster moest richten. Waarom ben ik toen niet naar een sterrenwacht gegaan?! Alles uit het boekje. De montering was de zwakste schakel. De mijne heeft een jarenlang verblijf op zolder niet goed doorstaan. Ik heb hem onlangs ontmanteld, de buis is als knutselmateriaal nog voor een raket gebruikt. Eigenlijk hebben sindsdien de oculairen zich het meest ontwikkeld. De foto is van bij Robtics beneden bij de ingang, waar er ook een staat.
                            Sumerian Optics 17,5" f4,1 Dobson, 10" f5 Alkaid & volgplatform / ES 80mm APO Triplet op SW AZ4 / Elfje (RIP) / Vixen SG 2,1x42 widefield bino / Bushnell Legend 8x42

Commentaar

Natuurlijk is dat een terechte klassieker!! Ik heb de Tasco variant van dit type, wat altijd nostalgisch 'een elfje' wordt genoemd. Als de optiek goed (en goed gecollimeerd) is, geven die beelden die nog heel goed in de moderne tijd passen.. Mooi plaatje hoor, wees er maar zuinig op. Ik koester hem (of haar?) ook nog steeds.
                              Ik denk eind 70er begin 80er jaren als ik dit zie, maar er zullen wel mensen zijn die mij daarin kunnen verbeteren. (Graag..)
                              Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Origineel geplaatst door FirstLight Bekijk bericht
                                Natuurlijk is dat een terechte klassieker!! Ik heb de Tasco variant van dit type, wat altijd nostalgisch 'een elfje' wordt genoemd. Als de optiek goed (en goed gecollimeerd) is, geven die beelden die nog heel goed in de moderne tijd passen.. Mooi plaatje hoor, wees er maar zuinig op. Ik koester hem (of haar?) ook nog steeds.
                                Ik denk eind 70er begin 80er jaren als ik dit zie, maar er zullen wel mensen zijn die mij daarin kunnen verbeteren. (Graag..)
                                Ik heb er inmiddels twee! Forumuser Motoom 'dreigde' er eentje bij het grof vuil te zetten. Die heb ik 'gered' Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik ze sinds de C8 erbij kwam niet vaak meer ingezet heb.

Origineel geplaatst door RoelandM Bekijk bericht
                                de buis is als knutselmateriaal nog voor een raket gebruikt.
                                Zijn daar filmpjes van???? Dat moet ik zien. Ik heb er twee zei ik net...

​​​​​​​
                                C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Werken...
                                X