Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je Klassieke Telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

@Jans,het blijft een mooi gezicht zo'n 1500,tenminste geen ontmand kort refractortje zoals tegenwoordig

Commentaar

Vixen fluorite 102mm / 900mm

Ook een [ beginnende klassieker ] Vixen fl 102 / 900 :smartass
      Voeg bestanden toe

Commentaar

Dat is zeker al een klassieker,al is het alleen maar om zijn lange historie.Het is nu nog steeds een populaire kijker in
        al zijn uitvoeringen.

Commentaar

Oh, dat is zo'n Vixen met een fluorite-lens. Jeemig, waar heb je die vandaan gehaald?

Commentaar

Een vriend van mij heeft de 80x640mm (f/8 dus) in 1990 gekocht voor 800 euro (dat heette toen nog '1800 gulden') en gebruikt hem nog steeds. Zeer scherpe beelden waar alleen zeer goede APO's van tegenwoordig aan kunnen tippen. Hooguit hebben die laatsten betere coatings.
            Hij gaat de focuser vervangen door een moderne 1:10 focuser.
            My eyes are the best optical devices provided. Others:
            GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Deze stond al een lange tijd tweedehands te koop bij Robtics een tijd terug , samen met onder andere een Robtics 115mm triplet apo . De Robtics 115 apo mee genomen naar huis [ grotere opening dacht ik nog ]. Maar na een paar avonden gekeken te hebben naar de maan en planeten begon het te knagen. Zou de Vixen fl. niet beter [scherper]zijn??. Op het net nog wat informatie gezocht over de Vixen fluorite alleen maar positieve reacties gelezen te hebben besluiten ik de knoop door te hakken . Rob Lefeber gebeld, begon Rob te lachen en zij , de Robtics 115 is goed! de vixen 102 is alleen maar scherper op maan en planeten je kan hem zonder probeem omruilen om hem te testen. Dit kon wel eens mijn! oude Vixen fl 102 zijn. Als je hem om ruilt krijg je er geen spijt van verzekerde Rob . En dat is ook zo,nog nooit een scherpere kijker gehad dan de Vixen fl 102. Kon hem gewoon omruilen daar doet Rob lefeber van [Robtics] niet moeilijk over. Bedankt Rob voor de betere keus en het niet moeilik doen van het omruilen [Robtics ]:smile:

Commentaar

En toen had ik er opeens drie. Twee maal een 114/900 newton, de ene van Revue (de telescoop die ik al had) en de andere van Ganymedes. En een 50/600 Refractor van het merk Unicon. De 'nieuwe' oude telescopen kreeg ik van forumlid Motoom. Hartelijk dank nog!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0164.jpg views: 1 grootte: 212,9 KB id: 1082067
                C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Leuk hoor!
                  Veel waarneemplezier ermee!
                  Orange C8 (Sandcast) 1975 | Takahashi TSA120 | Robtics 102mm F7 ED | Polarex 75/1200mm EQ | Carton 10cm Newton | Lunt LS60THa/B1200 | WO Zenithstar 61

Commentaar

Ik zet hem er ook maar even op bij dit topic: de 120/1000 fraunhofer RR refractor, die net klaar is van restauratie.
                    Hoewel de lens waarschijnlijk geen 25 jaar oud is, zal de buis waarmee hij gemaakt is dat wel zijn...
                    Maar in ieder geval een klassiek uiterlijk.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20151007_180101.jpg views: 3 grootte: 110,2 KB id: 1082311
                    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Mmmmm........hoort hier eigenlijk niet thuis ( maar bij zelfbouw/ATM ).Ik zie het voor deze ene keer door de vingers,als ik een paar meter van mijn scherm zit lijkt het net een Polarex volgkijker.....

classicscopes
                      WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Origineel geplaatst door classic scopes Bekijk bericht
                        Mmmmm........hoort hier eigenlijk niet thuis ( maar bij zelfbouw/ATM ).Ik zie het voor deze ene keer door de vingers,als ik een paar meter van mijn scherm zit lijkt het net een Polarex volgkijker.....classicscopes
                        Mag het nu wel? Want de montering is van tussen (circa) WO1 en WO2 en dus rond de 70 a 80 jaar oud................
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 120.1000 refractor.jpg views: 3 grootte: 162,6 KB id: 1082366
                        Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Tuurlijk !! Helemaal mooi en interessant zo'n antieke zwengelmontering ( en de 122mm is ook prachtig geworden hoor ! )

​classicscopes
                          WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Vandaag een zeldzame Polarex 70mm spottingscope opgehaald.Het scoopje is van de vader geweest
                            van de vorige eigenaar.Het scoopje is compleet met opbergkist en verkeerd in nieuwstaat.
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 006.png1.png views: 1 grootte: 225,6 KB id: 1082484
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 004.png1.png views: 2 grootte: 241,1 KB id: 1082485

Commentaar

Mooie aanwinst en inderdaad is de 70mm versie vrij zeldzaam. Mooie klassieker!!

Commentaar

Had al gedacht deze op het forum terug te zien... Zag hem voorbijkomen op Marktplaats. Hij begon op 25 euro toch?
                                C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Werken...
                                X