Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je Klassieke Telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een Japannertje van 6 cm uit eind jaren 60.
    Voeg bestanden toe
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Ongelooflijk dat we ons in de jaren 1970 moesten behelpen met 30 mm of 60 mm refractors... Mijn allereerste was een 30 mm refractor, je ziet deze nauwelijks staan naast de 127 mm refractor die daarop volgde...
      .
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 0ScopeUpgrade.jpg views: 1 grootte: 205,6 KB id: 1077761
      Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

@RefractorPhill,duidelijk een gevalletje van aperture fever
        Die kleine is wel de ultieme grab en go kijker.
        Last bewerkt door Big Bear; 29-03-15, 16:53.

Commentaar

Origineel geplaatst door classic scopes Bekijk bericht
          Hoi Ido,ik zie waar de verwarring vandaan komt............

je 1e ebay link verwijst naar een verkoper die er echt naast zit en ik weet niet waar hij dat vandaan haalt..............alles wijst op ongeveer 1970 als bouwjaar.

​classicscopes
          Een telescoop moet je met grote terughoudendheid dateren. Zeker de Japanse.
          Er waren kort na de tweede oorlog veel kleine fabrikanten van telescopen die samenwerkten en onderdelen uitwisselden. Dit maakt dateren al zeer moeilijk.

Ben onder de indruk van de helderziendheid van de forumleden dat ze een telescoop kunnen dateren zonder die echt gezien te hebben.
          In het geval van de Weltblick heb mijn zeer goede redenen om die rond 1985 te dateren. Het zou voor mij commercieel veel interessanter zijn om die rond 1970 te dateren. Maar ja dan zou het ook niet goed zijn ;-)
          Die Weltblick was een zeer vreemde vogel. Die was samengesteld uit onderdelen uit verschillende periodes wat er op wijst dat Nihon Seiko die geassembleerd hebben met onderdelen die ze nog op stock hadden. Dit is een typisch kenmerk voor de laatste periode van Nihon Seiko. De getekende onderdelen en de buis waren van einde jaren zeventig, begin tachtig. De zoeker en de beugels van de montering waren van de jaren zeventig. De sticker van het Japanse keurmerk was van na 1978.
          De originele Duitse handleiding was gedateerd 1983.

Op basis van deze gegevens zie ik geen enkele reden om die kijker anders te dateren.

Veel groeten,

Xavier
          http://www.debeerst.com

Commentaar

@Xavier,ik was bijna op je kromme redenatie ingegaan voor wat betreft je datering van 1985..................maar gelukkig is het vandaag 1 april !!.......:lol: :lol:

​classicscopes
            WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

@Xavier,ik was bijna op je kromme redenatie ingegaan voor wat betreft je datering van 1985..................maar gelukkig is het vandaag 1 april !!.......:lol: :lol:

​classicscopes
              Ik ken Xavier gelukkig een beetje en weet dat hij niet krom redeneert. Ik acht zijn kennis van Unitron/Polarex/Weltblick als (zeer) hoog............en eerlijk gezegd zie ik steeds meer aanwijzingen dat hij wel eens gelijk kon hebben. Op astronomie.de en een aantal forums (of is het fora?) worden soms Weltblicks genoemd en ook de verkoopperiode rond 1985...........Maar een originele Neckermann of Quelle catalogus uit 1970 en 1984/1985 zou wel eens het definitieve "verdict" kunnen geven! Maarrrrrr.......hoe kom ik aan zo'n catalogus????
              Last bewerkt door ido.oosterveld; 02-04-15, 08:36.
              Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Sorry hoor maar ik acht de antwoorden van o.a. Peter Indigo ( van Unitron U.S.A ) vele malen betrouwbaarder dan van Xavier................lees het maar na op onderstaande link van Astrotreff.de.............De man is sinds 1982 bij Unitron U.S.A en had nog nooit gehoord van Weltblick........tsjaa....
                Kan ook niet want verder is te lezen dat Neckermann rond 1982 de naam Weltblick veranderde in Presenta..........dus in 1985 werden er géén telescopen met de Weltblick naam meer verkocht.

http://www.astrotreff.de/topic.asp?A...TOPIC_ID=92185

Een ander meld dat hij kontakt had met de originele koper van een blauwe Weltblick en die hem gekocht had beginjaren `70...............Ken deze Duitser ( Wambo ) persoonlijk en is 100% betrouwbaar...........

Verder zegt Xavier dat de originele gebruiksaanwijzing van 1983 erbij zat............aangezien beide Weltblick kijkers van mij af kwamen (via Harald.H ) kan ik ook vermelden dat ik er géén originele gebruiksaanwijzing bij had...............( wil die originele gebruiksaanwijzing wel eens zien.........)

Dus echt niets wijst op een bouwjaar van 1985................ook niet het gebruik met ogenschijnlijk onderdelen van verschillende ouderdom.............op Cloudy Nights is hierover ook diverse malen aandacht aan besteed en is iets wat gedurende het hele bestaan van Nihon Seiko vrij veel voorkwam.........en dus niet alleen op het laatst!

Conclusie is dus duidelijk............bouwjaar rond 1970 en niet 1985 ( rond 1982 was de naam veranderd in Presenta )

classicscopes

Commentaar

Het feit dat iemand bij Unitron nog nooit van Weltblick gehoord heeft hoeft natuurlijk niet zoveel te zeggen. Volgens mij had Unitron ook niets te maken met Weltblick maar hadden beide merken alleen dezelfde Japanse leverancier.

@ClassicScopes, mag ik vragen waarom je na iedere zin soms wel een stuk of 15 puntjes zet? Zou je het bij eentje kunnen houden? Dat leest wat prettiger.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

@Roel,die puntjes zijn om even op adem te komen.Als alles wijst op een bouwjaar rond 1970 en dan volhouden dat de telescoop van 1985 is dan wordt ik daar een beetje moe van.Immers verkocht Neckermann toen alleen nog maar telescopen met de Presenta naam.Koper meld dat hij een blauwe Weltblick kocht beginjaren `70 dus lijkt me dat zeer duidelijk.

classicscopes

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
                      Het feit dat iemand bij Unitron nog nooit van Weltblick gehoord heeft hoeft natuurlijk niet zoveel te zeggen. Volgens mij had Unitron ook niets te maken met Weltblick maar hadden beide merken alleen dezelfde Japanse leverancier.
                      Unitron USA heeft eigenlijk destijds de naam gekocht + licensies om een soort doorstart te maken, wat er nooit van gekomen is.
                      Als Weltblick sinds 1970 op de markt is en die Peter Indigo heeft er nooit van gehoord zou dat onlogisch zijn, maar wel verklaarbaar.

De astrotreff link is wel duidelijk, maar hoe betrouwbaar is dit. Je had in 1970 ook blauwe Weltblick's die echt geen Polarexen waren maar andere Japanse import.
                      Maar goed: de enige duidelijkheid omtrent leeftijd geeft een Neckermann catalogus waar de (Polarex)Weltblick in staat!
                      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Hoi Ido,aangezien je nu mijn oude Weltblick in bezit hebt en leest dat er een originele gebruiksaanwijzing uit 1983 bij zat wil ik die graag eens zien.Kun je die misschien doormailen.Als daar Weltblick opstaat en het jaartal 1983 dan is er géén misverstand meer mogelijk !!

​classicscopes

Commentaar

Jan, Ik heb 2 Weltblicks in kisten gezien, helemaal kompleet met oculairen etc etc om te bepalen welke ik van Harald zou overnemen. Ik heb de "parallactische" versie genomen met de flens bij de lenscell, deze heeft de beste optiek. In geen van de kisten trof ik een (duitstalige) handleiding aan...... Bij een van de 2 Weltblicks zat de zonneprojectieset nog in de originele verpakking; het bruine pakpapier.
                          .
                          Tja, ik weet het ook niet meer, de meest duidelijk bron die duidelijkheid kan geven is een Neckermann catalogus, waar deze Weltblicks werden aangeboden. Op zoek dus maar via archieven bij Neckermann, ik ga ze e-mailen met een verzoek tot inzien of opsturen van de bewust pagina's waarin ze staan....

Commentaar

Hoi Ido,het klopt dat je twee kisten hebt gezien............beide Weltblicks heb ik aan Harald verkocht ( die samen met Xavier handelde ) en er zaten echt geen handleidingen bij.

Heb kontakt gehad met een verkoper van een Neckermann catalogus en die zei dat er van Neckermann Extra Kataloge zijn waarin waarschijnlijk de betreffende Weltblick telescopen,ze staan niet in de reguliere uitgaven.

classicscopes

Commentaar

Het zal wel aan mij leggen maar heet dit topic niet "foto van je....."

Commentaar

Hoi Ido, Heb kontakt gehad met een verkoper van een Neckermann catalogus en die zei dat er van Neckermann Extra Kataloge zijn waarin waarschijnlijk de betreffende Weltblick telescopen,ze staan niet in de reguliere uitgaven.
                                classicscopes
                                Nou daar doe ik "een moord" voor voor een bladzijde uit die catalogus, dan heb ik een zeldzame telescoop + de verkoopgeschiedenis!

Commentaar

Werken...
                                X