Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je Klassieke Telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door FirstLight Bekijk bericht
    ...Dan is het wel een heel smal verhaal Ido.. hahaha..
    Mooi apparaat hoor..
    Ja toch een heel verhaal; de kijker is door "classic scopes" inclusief parallactische montering uit Duitsland gehaald en via Harald en Xavier bij mij terecht gekomen. Weltblick is de laatste versie van Polarex/Unitron kijkers uit Japan van 1985.
    Omdat Nihon Seiko (de fabrikant van Polarex/Unitron) via Neckermann postorderbedrijf in 1985 dacht een groot aantal van deze Weltblicks in Duitsland te verkopen werd voor de Duitse markt de naam Weltblick bedacht. Er werden er uiteindelijk maar 5 tot 7 verkocht en dat was een grote tegenvaller voor Nihon Seiko. Ze bleven onder andere zitten met voor 1000 kijkerbuizen bestemde blauw lak.... .
    De andere onderdelen werden weer Unitron en Polarex.
    .
    Gelukkig plaatste Roland Christen in 1986 een grote order bij Nihon Seiko; 500 kijkerbuizen voor de Brandon 94mm triplet Apo en 100 kijkerbuizen voor de Brandon 130mm triplet Apo. Omdat ze nog een grote voorraad lak over hadden kregen deze Brandon telescopen een mooie blauwe kleur.....
    .
    Omdat ik ooit 5 jaar lang (tussen 1990 en 1995) een 94mm Brandon gehad heb (ook een klassieker) kreeg ik bij deze Weltblick nostalgische gevoelens....en heb ik hem gekocht! 1 van de 5 of 7 stuks dus een zeldzaam exenplaar, met bizar goede optiek.
    Zie foto's van mijn 94mm Brandon, echt een klassieker dus:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MijnBrandon.jpg2.jpg views: 2 grootte: 31,8 KB id: 1077700Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _1brandon94mm2.jpg views: 2 grootte: 241,8 KB id: 1077701
    Last bewerkt door ido.oosterveld; 25-03-15, 21:13.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Mooi verhaal Ido!
      Je 94 mm Brandon heeft ook wel een hoog Polarex gehalte, dat kan geen toeval zijn.
      Hier het mooiste telescoopje dat ooit gemaakt is: TAL Alkor, 65 mm F7.7. From Russia, with love.Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Alkor klein.jpg views: 1 grootte: 157,0 KB id: 1077702

Commentaar

Origineel geplaatst door ido.oosterveld Bekijk bericht
        Ja toch een heel verhaal; de kijker is door "classic scopes" inclusief parallactische montering uit Duitsland gehaald en via Harald en Xavier bij mij terecht gekomen. Weltblick is de laatste versie van Polarex/Unitron kijkers uit Japan van 1985.

Even een niet onbelangrijke correctie....................ze zijn alleen verkocht rond 1970 ( en stonden in de Neckermann catalogi uit die jaren ).

classicscopes
        WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Niet alleen klassiek, zelfs antiek!
          Een Hugo Schroeder telescoop uit 1880 of zo, echt degelijk messing, prachtig afgewerkt.
          Helaas zonder origineel statief.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: schröder-2.jpg views: 4 grootte: 20,5 KB id: 1077715

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: schröder-3.jpg views: 3 grootte: 25,2 KB id: 1077716

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: schröder-1.jpg views: 4 grootte: 53,5 KB id: 1077717

Commentaar

Origineel geplaatst door classic scopes Bekijk bericht
            Even een niet onbelangrijke correctie....................ze zijn alleen verkocht rond 1970 ( en stonden in de Neckermann catalogi uit die jaren ).

classicscopes
            Hoe weet je dit zo zeker, ik heb informatie (van Company7) dat het rond 1985 was.....Toch eens proberen oude Neckermann catalogi op te sporen.......
            Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Hier wat foto's van mijn Towa 60mmF11 die ik gebruik voor grab 'n go.
              Voeg bestanden toe
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door ido.oosterveld Bekijk bericht
                Hoe weet je dit zo zeker, ik heb informatie (van Company7) dat het rond 1985 was.....Toch eens proberen oude Neckermann catalogi op te sporen.......
                Hoi Ido,ik heb je dit al eens eerder gemeld,...............heb dit van de Duitse site Astronomie.de waar je het zelf kunt lezen.Staat ook het hele Neckermann verhaal ( en dat ze rond 1970 in de catalogi stonden )..........Geen twijfel mogelijk dus ! Company7 is niet heel erg betrouwbaar op dat gebied ( er ontbreekt veel info over de diverse namen waaronder de Nihon Seiko produkten zijn verkocht of het klopt niet altijd helemaal ).

classicscopes

Commentaar

Hoi Ido,ik heb je dit al eens eerder gemeld,...............heb dit van de Duitse site Astronomie.de waar je het zelf kunt lezen.Staat ook het hele Neckermann verhaal ( en dat ze rond 1970 in de catalogi stonden )..........Geen twijfel mogelijk dus ! Company7 is niet heel erg betrouwbaar op dat gebied ( er ontbreekt veel info over de diverse namen waaronder de Nihon Seiko produkten zijn verkocht of het klopt niet altijd helemaal ).

classicscopes
                  Tja, lastig te bepalen omdat er een aantal tegenstrijdige berichten op internet circuleren... zoals deze:
                  http://www.befr.ebay.be/itm/Weltblic...-/231315938339

en deze
                  http://www.ebay.de/itm/like/28163795...-53477-19255-0

Ook een 76mm F-1200 Weltblick die inderdaad rond 1970 via Quelle (onderdeel Neckermann) verkocht werden..

http://www.company7.com/library/unitron/notes.html

Misschien zit hier de verwarring?
                  Last bewerkt door ido.oosterveld; 26-03-15, 17:31.

Commentaar

Hoi Ido,ik zie waar de verwarring vandaan komt............

je 1e ebay link verwijst naar een verkoper die er echt naast zit en ik weet niet waar hij dat vandaan haalt..............alles wijst op ongeveer 1970 als bouwjaar.
                    je 2e ebay link verwijst naar een andere telescoop maar met een veelvuldig gebruikte naam van Weltblick...............heeft niets met Nihon Seiko te maken.
                    en de Company7 is inderdaad bijgewerkt zie ik...............alleen klopt de daar aangeven 1985 dus niet.

Ik zal eens kijken of ik aan zo'n oude Neckermann catalogus kan komen.

​classicscopes

Commentaar

Mag het ook een ex zijn? Deze 130mm f15 met optiek van Oud Delft. Zelden zulke mooie beelden gezien, alleen wat onhandelbaar door z'n grote afmetingen.
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG.jpg views: 1 grootte: 96,0 KB id: 1077733

Commentaar

@EricG Welke montering draagt deze f15 refractor ?
                        Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

Ik zal eens kijken of ik aan zo'n oude Neckermann catalogus kan komen.​classicscopes
                          Ja dat zou gaaf zijn.....het gaat er mij niet om wie er gelijk heeft (mocht je gelijk hebben; het is je gegund), maar uitsluitend om achter de leeftijd van deze zeldzame Weltblick te komen! Bouwjaar 1985 of 1970 maakt nogal verschil.........voor het nostalgische gevoel.

Commentaar

Hoi Ido,

Het gaat mij echt niet om gelijk te hebben maar om het juiste jaartal van produktie.Je kunt het ook anders beredeneren...........waarom zou Neckermann in 1985 nog met een blauwe uitvoering op de markt komen terwijl ze als Unitron/Polarex eigenlijk al niet meer te verkopen waren en de laatste exemplaren in Duitsland rond 1985 al met fikse kortingen verkocht werden ??...............
                            Neckermann moe(s)t het juist hebben van bijdetijdse artikelen in het assortiment en niet van kostbare antiek uitziende telescopen...........vandaar dat het in 1970 niet lukte.........veels te duur voor de Neckermann lezer/koper.De echte liefhebbers in Duitsland kochten een Unitron bij o.a. Manfred Wachter ( zie Astronomie.de ) maar ook hij was genoodzaakt om zijn voorraad met hoge korting te verkopen...............er was simpelweg géén vraag meer naar dergelijke kostbare achromaten.

classicscopes

Commentaar

Origineel geplaatst door RefractorPhill Bekijk bericht
                              @EricG Welke montering draagt deze f15 refractor ?
                              Dat is iets van Ad Mathijs, nu astrotechniek geweest. Het juiste type weet ik niet.

Commentaar

Hoi Ido,

Het gaat mij echt niet om gelijk te hebben maar om het juiste jaartal van produktie.Je kunt het ook anders beredeneren...........waarom zou Neckermann in 1985 nog met een blauwe uitvoering op de markt komen terwijl ze als Unitron/Polarex eigenlijk al niet meer te verkopen waren en de laatste exemplaren in Duitsland rond 1985 al met fikse kortingen verkocht werden ??...............
                                Neckermann moe(s)t het juist hebben van bijdetijdse artikelen in het assortiment en niet van kostbare antiek uitziende telescopen...........vandaar dat het in 1970 niet lukte.........veels te duur voor de Neckermann lezer/koper.De echte liefhebbers in Duitsland kochten een Unitron bij o.a. Manfred Wachter ( zie Astronomie.de ) maar ook hij was genoodzaakt om zijn voorraad met hoge korting te verkopen...............er was simpelweg géén vraag meer naar dergelijke kostbare achromaten.

classicscopes
                                Tja, daar heb je wel een punt.................!!! Manfred Wachter is idd rond 1985 gestopt met de verkoop van Polarex/Unitron.....ik ga ook proberen eens een catalogus van 1985 en 1970 te bemachtigen....kijken of ze daar in staan en voor hoeveel Duitse Marken...........

Commentaar

Werken...
                                X