Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van je Klassieke Telescoop

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Foto van je Klassieke Telescoop

In dit topic kun je een foto plaatsten van je klassieke telescoop. Plaats alleen foto's van je eigen telescoop. Open een nieuw topic voor klassiekers die je ergens op het internet hebt gevonden en wilt bespreken.

Geldt deze 114/900 Revue met 0.965 inch focusser ook als classic scope? Ik heb hem tweedehands (ergens tussen 1990 en 1995) gekocht. Geen idee hoe oud hij in werkelijkheid is. Kan er ook bijna niets over terugvinden op Google.

Ik heb hem in een andere thread wellicht iets te denigrerend tot speelgoed-telescoop bestempeld... Maar wellicht geldt dit alleen voor de oculairs die ik op dit moment in mijn bezit heb... Gelukkig gaat daar dankzij dit forum binnenkort verandering in komen!
    Last bewerkt door MoreLinux; 24-03-15, 22:14.
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Eigenlijk hoort die van mij er ook bij, maar weet niet of deze nu eigenlijk valt onder "speelgoed telescoop" of niet. Weet nog wel dat in die tijd telescopen in Nederland van dit formaat al snel meerdere honderden guldens kostte. Deze komt uit de VS en heeft iets van 100dollar oid gekost in 1985...

(dankzij de foto hierboven weet ik ook wat de gaten in de spreider van het statief het beste voor gebruikt kan worden: oculairs ;-) )

Voeg bestanden toe
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Mijn Polarexje uit 1959,een 50/750 F15 Dit scoopje geeft nog een heel goed beeld,op de Maan heb ik nog geen kleurfout kunnen ontdekken.
      Ook de zoeker is verbazingwekkend goed.
      Voeg bestanden toe

Commentaar

Televue Pronto 70mm F480mm.

Voor het eerst geproduceerd in 1993. Wordt niet meer gemaakt.
        Een ED Doublet. Volgens sommige bronnen in die tijd beschouwd als een soort referentiestandaard voor een combikijker ornithologie/astronomie. Bij hogere vergrotingen zie je echter nog een kleurfoutje rond heldere objecten. Volgens huidige 80mm APO normen zou hij dan ook onder de maat scoren. Hoewel de fabriek meer opgeeft, vind ik 140X het alleruiterste op Jupiter. Een vergroting van 120 is dan meer mijn idee. Op nauwe dubbelsterren kan hij echter nog wel een flinke stap maken.

Grootste kracht ligt natuurlijk bij het redelijk grote beeldveld. In deze samenstelling, met een 1,25" f24mm 68 graden oculair, is dat 3,4 graden. Nog meer zou kunnen omdat hij ook 2" accepteert. Maar dan komt er uiteraard weer een zware 2" zenitspiegel en een flink zwaar oculair bij. En echt licht is hij toch al niet: ruim 3 kg. De JMI motofocus zit er op omdat hij vroeger op een lichter statief stond en het handmatige focussen teveel trilde. Met de motofocus is dat euvel voorbij.

Op deze opstelling, een gemodificeerde alt-az op Gitzo statief fungeert hij tegenwoordig als grab&go en is binnen 30 seconden buiten. De blauwe tape aan de voorkant zit daar om een zonnefilter beter te laten klemmen.

Voeg bestanden toe
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Mijn kleinste long focal refractor...............Towa 40mm f:800 ( F/ 20 !! ).Jaren `50/60 en een echte maan/planeten killer.........ahum......ruim een halve eeuw geleden de droom van elke 12 jarige !
          Apo kwaliteit en vergrotingen tot 100x zonder kleurfout......ja ja dat waren nog eens kijkers.

classicscopes
          Voeg bestanden toe
          WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Mijn 65 jaren oude " Observoscope " ...
            Voeg bestanden toe
            Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

Voor mij staat een grote refractor ook nog steeds boven aan............mijn laatste 'classic scope' is de Meade 178 ED/APO op de zware LXD750 montering die voor het eerst leverbaar was in 1992.Het is de grootste ED refractor ooit die in serie produktie gemaakt werd.Helaas géén triplet of FPL53 glas maar het gewonere FPL51 ED glas.Voor visuele doeleinden prima geschikt en met een vele malen gunstiger prijskaartje.De vorige eigenaar had hem al 15 jaar in bezit en kon maar moeilijk afstand van de kijker doen...........

classicscopes
              Voeg bestanden toe
              WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Hou hier eentje een oude spottingscope uit 1973 met nieuw objectief en de originele turret vervangen door een 1.25" ingang.
                Sinds de ombouw in 2012 gebruik ik hem nu veel.

http://skysurfer.eu/polarex80.php

My eyes are the best optical devices provided. Others:
                GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Eeen Echt Elfje, een Echte Klassieker!
                  .
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0476 - kopie.JPG views: 3 grootte: 99,6 KB id: 1077686

Commentaar

Mijn equatoriale Polarex (75mm) uit midden jaren 50. Wel met moderne (batterij-) aandrijving, want hij wordt veel in het veld gebruikt. Accessoires zijn de originele zonneprojectieset en een Polarex Unihex (oculairrevolver) vol met Zeiss ortho's.
                    Het is een van mijn meest gebruikte telescopen en doet het heel goed op publieksevenementen. Een dobson of cassegrain vinden ze maar een raar ding.
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0282.jpg views: 1 grootte: 320,3 KB id: 1077688
                    20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop Bekijk bericht
                      Het is een van mijn meest gebruikte telescopen en doet het heel goed op publieksevenementen. Een dobson of cassegrain vinden ze maar een raar ding.
                      Daarom is het ook "publieksvoorlichting", zo'n sterrenkijkavond
                      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Leuk nieuw subforum dit !!

@Big Bear: Inderdaad, zeeer mooi apparaat is dat !! Ik heb hem ook een paar maandjes te logeren
                        gehad, om hem helemaal optische te checken.. Er was echter niet veel mis met dat huzarenstukje..
                        Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

En dan van mijn kant een duitje in't zakje..: Niet lang geleden weer een voor enkelen wellicht
                          bekend kunststof buisje op de kop weten te tikken, wat door de Koepel omstreeks 1975 verkocht
                          werd als upgrade voor het 50 mm zelfbouw telescoopje (lees oneerbiedig: "WC-rol-kijkertje)
                          Nu heb ik er echter een perfect Polarex 40mm F900 lensje in zitten, omdat het 50mm lensje echt
                          optisch onderhanden genomen moet worden..Maar dat gaat goed komen..
                          Ik heb met exact zo'n telescoopje 7 jaar lang vrij intensief waargenomen, in de eerste jaren nog
                          in de meest onhebbelijke houdingen bij gebrek aan zenit-prisma! Ik heb zo wel heel goed leren
                          waarnemen..

Ohh ja, dat heb ik weer !!! Een onvervalste vorm van "Gizinsbegocheling" (zoals Urbanus dat
                          noemde..) Dat buiske is niet recht !! Komt door naden van de deurtjes achter de telescoop...:smile:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 40mmPol.jpg views: 1 grootte: 135,6 KB id: 1077690

En hij staat toch redelijk vaak buiten onder een sterrenhemel..
                          Zo oogt hij (of zij??) wel recht:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 40mmPolRecht.jpg views: 1 grootte: 86,5 KB id: 1077692

Lensje: Lijkt gecoat, echter maar op één van de vier vlakken..

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 40mmPolLens.jpg views: 1 grootte: 43,2 KB id: 1077693
                          Last bewerkt door FirstLight; 25-03-15, 11:24.
                          Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Mijn 75mm Weltblick uit 1985. Er zit een heel verhaal achter deze kijker!
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Weltblick75mm.jpg views: 4 grootte: 222,4 KB id: 1077694
                            Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

...Dan is het wel een heel smal verhaal Ido.. hahaha..
                              Mooi apparaat hoor..

Commentaar

Werken...
                              X