Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Polarex 60/900: een paar vragen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Erdna Bekijk bericht
    Je ziet hier ook dat het 4 mm oculair niet echt bij het setje van FL past; 'gebrandmerkt' dus w.s. jonger
    Ik heb die via Ebay, en ben er heeeel blij mee! Niet zozeer in combinatie met een Polarex telecoop, want dan boost je de vergroting wel behoorlijk over de top. Nee, eerder bij het in autocollimatie testen van telescopen en objectieven, want dan wil ik juist hoge vergrotingen (van tot wel 2000 x, In geval van mijn 40cm SCT op F/20 was dat zo.)
    Dan heb je een behoorlijk grote buigingsschijf om goed te kunnen beoordelen.
    In bepaalde test-configuraties is een klein 0.96" oculair zeer bruikbaar, ik kan ook makkelijk het buisje eraf schroeven, dan is de 4mm nog compacter.

..
    Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Origineel geplaatst door FirstLight Bekijk bericht
      Ze werden volgens mij namelijk ook ingezet voor microscopen, en daar is het gebruikelijk dat er een vergroting op staat, en dus geen brandpuntsafstand.
      ..
      Zeg je hiermee dat een oculair voor de microscoop ook in de telescoop werd gebruikt? Dat verklaart waarom er bij mij een oculair met ‘8x’ in de kist van de Polarex zit. Eerder zei iemand dat dit mogelijk een Zeissoculair is.

Die geschiedenis van de oculairs ga ik toch maar eens proberen te ontrafelen.
      Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/900, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Ja Genie, dat zeg ik.
        Wat wel vaak een uitdaginkje daarbij was, is dat microscoop-oculairs net even een andere diameter hebben/hadden.
        Maar zeker in die tijd, was het optische design vaak hetzelfde.
        Ik had vroeger ook soms microscoop-oculairs in mijn telescopen, ging prima.
        Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Allemaal prima polarex spullen, alleen de Or 4mm misschien niet, al heb ik een zelfde.Die is leuk om via een stertest de twee kijkers te vergelijken.
          Die 4mm met dat uiterlijk werd door Ganymedes verkocht, vaak ook met die naam ingegraveerd. Maar volgens mij werden ze gemaakt door Celestron.

Commentaar

Wacht even.... er daagt mij iets!

Polarex had natuurlijk ook "spotting scopes" in hun reportoire!
            En daar was het gebruikelijk dat er een vergroting op het oculair stond! Dus dat was niet voor microscopen !
            Blijft onverlet dat, zeker toen, microscoop-oculairs heel goed bruikbaar waren in telescopen, en omgekeerd ook.

Commentaar

Origineel geplaatst door FirstLight Bekijk bericht
              Wacht even.... er daagt mij iets!

Polarex had natuurlijk ook "spotting scopes" in hun reportoire!
              En daar was het gebruikelijk dat er een vergroting op het oculair stond! Dus dat was niet voor microscopen !
              Blijft onverlet dat, zeker toen, microscoop-oculairs heel goed bruikbaar waren in telescopen, en omgekeerd ook.
              Klopt, dat 8x oculair komt van een spotting scope. Er zijn overigens ook polarex/unitron oculairs in 1.25 inch uitvoering en met vulcano-top model, dus de verzameling is nog niet compleet...

Commentaar

Klopt, dat 8x oculair komt van een spotting scope. Er zijn overigens ook polarex/unitron oculairs in 1.25 inch uitvoering en met vulcano-top model, dus de verzameling is nog niet compleet...
                OjÚ, dat wordt dus nog even doorverzamelen. Mooie info, hoor. Dank daarvoor.
                Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/900, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Ik heb ook een 8x oculair. Dit is het oculair voor de 8x30 zoeker op mijn 75mm EQ en heeft een kruisdraad.

Ik denk trouwens dat jouw 4mm Ortho gewoon een uitmuntend oculair is, ondanks dat het geen echte Polarex. is. Hij is oud, Japans, en dus gewoon erg goed.. Met een vergroting van 225x ga je wel ver over de rand van wat nog zinvol is voor een 60mm, maar mijn 75mm wil mij wat dat betreft nogal eens aangenaam verassen!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Die Or 4mm werd kennelijk ook door Ganymedes geleverd, nu toevallig op marktplaats

Commentaar

Weer een leuk elfje dus, daar heb ik eventueel nog een harstikke buigingsbegrensde, parabolische hoofdspiegel voor.
                      Ik heb er destijds twee gemaakt, had er maar eentje nodig, dus ligt eer eentje op de plank.

Het Ganymedes 4mm oculair heeft een kleinere vrije oog-afstand dan de Polarex versie, en is dus iets oncomfortabeler, maar prima kwaliteitje.

Commentaar

Werken...
                      X