Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestron C5+ (klassiek genoeg?)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Celestron C5+ (klassiek genoeg?)

Hallo allemaal,

Ik ben Han en nieuw op het forum, dus zal me even voorstellen. Sinds kort hebben mijn vriendin, dochtertje, en ik, een Celestron C5+ met een vrij uitgebreid scala aan accesoires (stond op de bekende sites te koop). Ik heb voor de C5+ gekozen omdat ik overdag aardig wat vogel en 's nachts graag visueel deep sky wil gaan kijken (en zo nu en dan een planeet). De hoeveelheid accesoires leek me handig voor een beginner, dan kan ik meteen lekker experimenteren. Bovendien reizen wij veel (mijn vriendin is docent en normaliter zitten wij alle schoolvakanties in Zuid Frankrijk, waar de lucht fantastisch helder is) en een 5" SCT leek me makkelijk te transporteren. Voordat het zo ver is wil ik hem nog wel van zijn tafelmodel azimutale montering af halen, en op een parallactisch statief zetten (met de dovetail, zodat hij ook makkelijk naar een fotostatief kan voor overdag).

Ik hoop hier op het forum contact te leggen met mensen die een soortgelijke telescoop hebben, eventueel wat accesoires willen ruilen of verkopen, en die mij tips kunnen geven mbt waarnemen met een 5" SCT.

Eerste vragen zijn:
    - het liefst hou ik de C5+ zoveel mogelijk in ere, en zoek dus een parallactische montering uit die 'tijd'. Wat is een goede parallactische montering voor deze telescoop (gebruik makend van de dovetail) en waar kan zoiets vinden?
    - ik heb dus tafelmodel montering met wedge en driepoot, zijn mensen hier eventueel in geinteresseerd?
    - hoe kom ik aan celestron ultima oculairen en andere accesoires uit die periode?
    - en natuurlijk, waar kan ik mezelf (en de telescoop) als beginner het best op richten om er maximaal plezier uit te halen?
    - en, wie zou er eens met mij en de C5+ op pad willen (regio wassenaar/leiden/noordwijk)?

Hartelijke groet,

Han

Het is jammer dat er nog geen mensen reageren, Han. Helaas ken ik dit instrument niet en kan je geen antwoorden geven. Wellicht dat er toch anderen zijn die meer weten?
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Welkom op dit Forum!

OK,
      Dan geef ik je maar het antwoord dat je wellicht liever niet wilt horen, gezien je "klassieker" eis.

De klassieke oranje C5 stond op een equatoriale vorkmontering. Dat wordt heel lastig om zoiets nog te vinden. Dit soort monteringen hebben veelal de vintage-showroom status bereikt. En zijn dus nog nauwelijks op de markt. Of er moet ergens op een zolder nog iets staan ( vast wel). Probleem is dat deze vraag dat potentiŽle aanbod niet bereikt.
      Als er een gewone Vixen zwaluwstaart op zit, kun je in principe met een flink aantal monteringen uit de voeten. Ziehier voor een winkel / vakman met showroom bij jou in de buurt:
      https://www.robtics.nl/index.php?cPa...sort=5a&page=1 en dan met name deze: https://www.robtics.nl/product_info....roducts_id=439

Hetzelfde geldt voor de oculairen: slechts hier en daar nog verkrijgbaar. Worden ook niet meer gemaakt. Als je afstapt van de "Celestron Ultima" eis, ligt er een zee van keuzes voor je open.
      Kijk maar: https://www.robtics.nl/index.php?cPath=28_44
      Qua optisch ontwerp zitten de Parks Gold er het dichtst bij. Evenals de Meade series 4000 en 5000. Die zijn er nog wel..

Als je het tafelmodel equatoriale montering kwijt wil kun je terecht op http://te-les-koop.nl/ Maar bij mij persoonlijk zou hij de showroom ingaan.

Om te beginnen kun je je richten op twee starterslijsten, hier op het Forum te vinden.
      http://wiki.waarnemen.com/index.php/..._Index_(BAMBI)
      http://wiki.waarnemen.com/index.php/...ects_Catalogue
      Om te weten naar je precies naar gaat kijken en om je te oriŽnteren op de sterrenhemel is dit planetariumprogramma een leidraad voor velen van ons: https://stellarium.org/ Heel realistisch en leuk. Ook als app op de cellphone. Een verrekijker helpt je ook aardig op weg. Met de laatste twee kun je vanavond al beginnen.

Als die Corona-ellende voorbij is, ben je van harte welkom op Sterrenwacht Rijswijk, die zit bij jou "in de buurt". https://www.sterrenwachtrijswijk.nl/
      Succes!
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Gefeliciteerd met de aanschaf van deze mooie telescoop. Ik neem aan dat de C5+ op een 'eenarmige' vorkmontering staat? Zo werd die destijds (jaren '90) door Celestron verkocht. Deze montering kun je parallactisch opstellen (daarvoor gebruik je de 'wedge') en op een statief plaatsen. Als alternatief kun je overwegen de buis los te halen en deze te plaatsen op een zogenaamde Duitse equatoriale montering (GEM). Celestron werkte in die tijd samen met Vixen. Een Vixen Super-Polaris (SP) of Great-Polaris (GP) in zwarte uitvoering zou een mooie match zijn. Die duiken geregeld tweedehands op. Ikzelf heb een paar jaar terug een tweedehands SP met volgmotoren op beide assen op de kop getikt voor 150 euro.

Voor accessoires zou je eens langs kunnen gaan bij Ganymedes in Amstelveen. Zij zijn van oudsher Celestron dealer en kunnen je wellicht helpen aan (tweedehands) accessoires. Je kunt ook een 'gevraagd' advertentie plaatsen op te-les-koop.nl.

Via deze site worden geregeld starparty's aangekondigd om gezamenlijk ergens waar te nemen. Omdat we daarvoor afhankelijk zijn van het weer, gebeurt dat ad hoc. Je kunt je echter abonneren op het aankondigingstopic, zodat je een mailtje krijgt als er aankondig wordt geplaatst. Logischerwijs vinden er vanwege corona momenteel minder sterparty's dan gebruikelijk of gebeuren ze in wat kleinere kringen. Als je eenmaal wat mede-hobbyisten leert kennen en daarmee bevriend raakt, ontstaan er vaak WhatsApp-groepjes en wordt er onderling buiten het forum afgesproken.

Normaal zou ik je van harte uitnodigen om langs te komen op Sterrenwacht Rijswijk. We hebben daar een leuke groep enthousiastelingen, van beginners tot gevorderden, van waarnemers tot astrofotograferen. Ook de sterrenwacht blijft vanwege corona echter voorlopig nog gesloten.

EDIT: zonder het te weten had John zo ongeveer tegelijk met mij gereageerd.
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Hallo, bedankt voor de reacties. De C5+ is dus welkom in het 'klassiek' topic? Al is het geen oranje C5.

Hierbij een plaatje van de opstelling zoals hij nu staat, inderdaad op de eenarmige vork met daaronder wedge en driepoot. Vrij forse montering om rond te leuren maar ook wel leuk dat je kan wisselen tussen equatoriaal en azimutaal.

'Klassiek' is geen harde eis hoor, zeker niet voor de oculairen, ik wil hem ook echt gebruiken. Een statief wat er qua formaat een bouw een beetje bij past leek me wel aardig, ik zal eens gaan speuren. Zag in de catalogus van Celestron ook al een aantal monteringen staan, CG-4 (#91510) en CG-5 (#91515), en ik zal uitkijken naar zo'n Vixen montering.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0666_small.png views: 85 grootte: 3,08 MB id: 1451561

Groeten,

Han
          Voeg bestanden toe

Commentaar

Haha,
            Ons een beetje op het verkeerde been zetten met "tafelmodel" En niet vertellen dat er ook een driepoot onder staat, hahaha. Nooit wegdoen!
            Hier zou ik hem van zijn-lang-zal-ze -leven niet vanaf halen, alleen voor vakantie dus inderdaad een lichtere montering aanschaffen.
            Wel zou ik voor astronomische doeleinden een goed 90 graden zenitprisma kopen. Die 45 graden modellen geven bij waarnemen in het zenit een plaatsje nekkramp. Een goed 90 graden model is zoveel comfortabeler......

Edit: De echte oranje klassieker stond in een twee-armige vorkmontering. Maar ik heb hem in deze uitvoering al aangeduid gezien als "vintage". We laten dit draadje daarom hier maar staan.
            Last bewerkt door John Baars; 21-05-20, 11:03.
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
              Haha,
              Ons een beetje op het verkeerde been zetten met "tafelmodel" En niet vertellen dat er ook een driepoot onder staat, hahaha. Nooit wegdoen!
              Haha, ja er zit inderdaad wel een driepootje onder

Commentaar

De orange C5 oer versie zijn er ook in twee soorten, de eerste serie is met open gaten. De sandcast. Die heb ik als pronkstuk in de woonkamer staan op een EQ wedge. Later waren de gaten gesloten.
                Af en toe kijk ik er wel mee, maar waarnemen doe ik niet zoveel meer in Nederland. Teveel lichtvervuiling.
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Han H Bekijk bericht

Haha, ja er zit inderdaad wel een driepootje onder
                  Aha jij hebt dat pakketje gekocht
                  Meade LX90 GPS 8",HOC D/60mm F/910mm,Ganymedes D/114mm F/900mm,ES AR127+NEQ6-PRO

Commentaar

Ik heb vorig jaar een vergelijkbare C5+ gekocht, in bijna nieuw staat (uit 1992). Compleet zoals op jouw foto. Puur uit nostalgische overwegingen.

Voor de vakantie neem ik dit kijkertje mee met wat Meade 4000 oculairen, zenith prisma en een skywatcher AZ gti montering op een Berlebach driepoot. Stabiel en lekker handzaam. Thuis gaat hij weer op z’n originele montering als showkijker.

TS APO 125 f7,8 - Celestron C5+

Commentaar

En nu de foto
                      Voeg bestanden toe
                      TS APO 125 f7,8 - Celestron C5+

Commentaar

Origineel geplaatst door NVDW Bekijk bericht

Aha jij hebt dat pakketje gekocht
                        Ja ik kon het niet laten. Wilde per-se nu beginnen met kijken... niet zo handig aan het begin van de zomer maar goed, hopelijk toch nog naar het zuiden afreizen in augustus waar de nachten wat langer en vooral ook donkerder zijn.

Weet overigens nog niet zeker of ik die driepoot wil houden. Ben zoals gezegd op zoek naar een GEM en we wonen niet heel groot, dus als iemand tegen de tijd dat ik een vervanger heb die driepoot thuis wil uitstallen... hoor ik het graag.

Nu bezig met een inlay voor een systainer koffer, zodat ik veilig met de scope op reis kan. Zal een plaatje sturen als ie past

Commentaar

Origineel geplaatst door Vela Bekijk bericht
                          En nu de foto
                          Erg mooi clean op die montering, zoiets zou ik er graag van maken! Maar dan handbediend

Commentaar

Origineel geplaatst door Han H Bekijk bericht

Ja ik kon het niet laten. Wilde per-se nu beginnen met kijken... niet zo handig aan het begin van de zomer maar goed, hopelijk toch nog naar het zuiden afreizen in augustus waar de nachten wat langer en vooral ook donkerder zijn.

Weet overigens nog niet zeker of ik die driepoot wil houden. Ben zoals gezegd op zoek naar een GEM en we wonen niet heel groot, dus als iemand tegen de tijd dat ik een vervanger heb die driepoot thuis wil uitstallen... hoor ik het graag.

Nu bezig met een inlay voor een systainer koffer, zodat ik veilig met de scope op reis kan. Zal een plaatje sturen als ie past
                            Ik heb er lang over getwijfeld en ook een bod gedaan maar de verkoper kon moeilijk afstand nemen.
                            Naderhand toch blij dat ik geen hoger bod meer gedaan heb.
                            Een mooi pakket weliswaar!

Clear skies...
                            Meade LX90 GPS 8",HOC D/60mm F/910mm,Ganymedes D/114mm F/900mm,ES AR127+NEQ6-PRO

Commentaar

Dank. Mooie set inderdaad en fijn om in ieder geval met een aantal spullen te beginnen, kan ik een beetje ervaring opdoen met wat ik wel of niet goed vind werken / leuk vind.

Overigens twijfel ik nog wel over die montering, al wordt me hier aangeraden hem nooit weg te doen ben vrij krap behuisd dus kan er helaas geen showroom van maken

Commentaar

Werken...
                              X