Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

10" Meade LX 200 GPS in de schoot geworpen.......

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• NVDW
    antwoordde :
    Hola hij is al verkocht! Hopelijk vindt hij een goeie nieuwe thuis.

Laat een reactie achter ::

• ido.oosterveld
    antwoordde :
    De ring aan de bovenkant van de buis helemaal kaal geschuurd en vervolgens ook met zwarte zijdeglans lak van 2 lagen voorzien, nadat een laag primer was aangebracht.

Zo is dit meer een opknap telescoop dan een echte restauratie. "Refurbished" zogezegd. Van behoorlijk verwaarloosd naar weer keurig netjes. Daardoor is de doorlooptijd van dit project vrij kort.

Nadat de optierk was gereinigd en is gecollimeerd is de Meade is afgelopen zaterdag door de nieuwe eigenaar opgehaald. Die is er zeer blij mee en zal er zeker veel plezier aan beleven!

Weer een tevreden mede hobbyist en een tevreden gevoel bij mezelf, en uiteindelijk doe je het daarvoor .

Een nieuw project heeft zich inmiddels aangediend, de restauratie van een verroeste en behoorlijk oude (1920-1930?) Meesters montering.
    Voeg bestanden toe

• NVDW
    antwoordde :
    Zeer netjes Ido. Ik blijf het volgen

• ido.oosterveld
    antwoordde :
    De vork is klaar en staat weer strak in de zwarte zijdeglans lak. Nu nog de voorkant van de buis kaalschuren en daarna de optiek schoonmaken en weer terug zetten in de buis.

Alleen de ring van de bovenkant van de buis is aangetast door corrosie, de buis zelf gelukkig niet, Die ziet er aan de binnenkant en buitenkant best goed uit op wat geruikssporen na. De gehel achterkant van de buis zit nog wel goed in de lak, daar doe ik dan ook niks aan.

Die ring aan de voorkant van de ring is kaal geschuurd en inmiddels ook klaar. Zie de foto's.

Nu de optiek schoonmaken en bidt dat de coating van de schmidtplaat niet of nauwelijks is aangetast door vuil + vocht + zuur.
    Hier en daar wat aangetaste coating maakt voor de optische prestaties niets uit....daar merk je helemaal niks van tijdens het waarnemen
    Voeg bestanden toe

• ido.oosterveld
    antwoordde :
    Dank jullie voor de positieve reacties.

Na het kaalschuren tot op het aluminium van de gecorrodeerde delen op de vorkmontering zijn ze in de grondverf gezet. En zo kon ik gisteren en vanmiddag de vork met 2 lagen zijdeglans verf aflakken. Omdat het in de werk[plaats rond de 18 graden was vloeide de lak mooi uit. Op de foto is de lak net aangebracht, dus glimt nog behoorlijk, maar na opdrogen en uitharden komt het een diepzwarte zijdeglans effect mooi naar boven.

Zo zijn, na ongeveer 15 uur werk, de vorkmontering en de driepoot klaar en zo kom ik in de 3e fase aan bij de kijkerbuis.

Feitelijk is alleen de aluminium ring aan de voorzijde er slecht aan toe. Evenals de optiek die weliswaar gaaf is maar enorm vuil is. De kijkerbuis zelf zal ik nog mooi poetsen en de achterkant van de kijkerbuis is nagenoeg puntgaaf.

Bijgesloten een paar foto's van de hernieuwde vork en van het werk wat me nog te wachten staat.

Wordt vervolgd!
    Voeg bestanden toe

• NVDW
    antwoordde :
    Ik volg dit met plezier Zou een mooie compagnon voor mijn LX90 zijn haha.

• ido.oosterveld
    antwoordde :
    Gisteren weer verder gegaan met het opknappen deze Meade.

Met 8 nieuwe batterijen in de batterijhouders (die in de vorkarmen zitten, zie foto) geprobeerd om de motoren en aansturing aan de praat te krijgen. Maar alles zo dood als een pier...zelfs het lampje van de aan/uit knop ging niet branden. Batterijen zitten goed, schakelaar aan............niets.......
    Na 19 jaar in vocht in een schuur staan is de electronica overleden was mijn conclusie. De eigenaar had me op nog het hart gedrukt dat de electronica op orde was en 3 jaar geleden het nog deed.......

Bij het horizontaal neerleggen van de telescoop op de werkbank om de onderplaat los te maken om de electronica te checken liep er een straaltje water uit de basis van de vork. Dit deed het ergste vrezen............
    Met een fohn voorzichtig op een lauwe stand een half uurtjes de electronica laten drogen, vervolgens stof uit de aan/uit schakelaar gehaald en met een hoge druk luchtspuit de hele binnenkant van de vork en vorkbase schoongeblazen. De contacten van de batterijhouders met schuurpapier licht opgeschuurd en nog maar een poging om leven in de boel te krijgen.

De schakelaar weer aan en......YESS!! De handcontroller floepte aan en Autostar2 begon z'n startprocedure te doorlopen. De motoren begonnen de kijker te bewegen voor de alignment procedure en de GPS fix.
    De eerdere motoren van de eerste LX200 versie's van Meade maakten een hels lawaai weet ik nog wel. In de achtertuin was het bijna a-sociaal om te gaan waarnemen, de buren zaten bijkans rechtop in bed. Maar deze motoren zijn mooi rustig en na een half uurtjes testen/spelen was ik bijzonder opgelucht dat alles deed wat het moet doen. Een test op de zon was het sluitstuk. De azimuthale montering volgde met 2 motoren op de assen zacht zoemend mooi de beweging van de zon.
    Persoonlijk ben ik meer een Celestron fan maar ik moet Meade na geven dat na 19 jaar vocht electronica (na schoonmaken en drogen) gewoon opstart. Toch wel kwaliteit!

Daarna begonnen met het wegschuren van de gecorrodeerde plekken op de vork. Vandaag en morgen die plekken gronden met grondverf en de rest van de vork licht opschuren dan krijgt de hele vork een paar lagen zwart zijdeglans aflak.

Wordt vervolgd!
    Voeg bestanden toe

• Daniel Beetsma
    antwoordde :
    Ziet er al mooi uit Ido, lekker bezig ;]

• Ecliptica
    antwoordde :
    Het was meer de verveling in onze hobby dat ik dit project ben gestart, eigenlijk ben ik altijd bezig met fotografie maar het lijkt erop dat het steeds minder helder is. Afgelopen winter maar enkele nachten. Conculega zeker niet, dit was voor een keer leuk maar het is tijdrovend en je komt niet vaak zo'n telescoop tegen. Deze set is van 2006, bizar wat mensen laten verroesten.... Gisterenavond de boel naar buitengereden op een "buggy". En dan na het afkoelen en collimeren.... wat een feest! Ik volg je project met belangstelling, en bij vragen weet je me te vinden.
    Voeg bestanden toe

• ido.oosterveld
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Ecliptica Bekijk bericht
    Ha Ido,

Mooi project, zelf heb ik de afgelopen weken een vergelijkbaar project gedaan, bij BVA kocht ik een Meade LX200GPS 14 inch voor €720,- De spelregels zijn dan tricky, eerst betalen dan ophalen. Verder ben ik creatief geweest met de kleur
    Het voordeel van Meade is dat alles voor weinig geld is na te bestellen, verder kan het echt wel tegen een "stootje"
    Alle schroefdraad heb ik metrisch gemaakt, dat was wel een dingetje..... Veel bestaande bouten waren niet los te krijgen => uitboren en optappen naar metrisch.Veel succes!
    Nou, deze Meade 14" was er beroerder aan toe dan de 10" van mij. Maar ja voor € 720 kan je niet heel veel verwachten voor een 35cm SCT. Maar je hebt hem prachtig opgeknapt, m'n complimenten!! (Heb ik er een concurrent/conculega bij?). En gelukkig is de optiek gaaf en niet beschadigd. En creatief mbt de kleur is natuurlijk prima! Ook een fraaie kleur trouwens. Van deze (wel loeizware) telescoop- ga je vast veel plezier beleven.

Ik ga aankomende week aan de slag met de vorkmontering en ook het electronische gedeelte. Misschien roep ik jou hulp in als ik stuit op wat problemen/ eventuele verbeteringen wat de electronica betreft.
    Daar waar ik moet tappen maak ik, net als jij, alles ook gelijk metrisch. Zo heb ik de vastzetknoppen ook met metrische draad in de driepoot getapt.

• Ecliptica
    antwoordde :
    Ha Ido,

Mooi project, zelf heb ik de afgelopen weken een vergelijkbaar project gedaan, bij BVA kocht ik een Meade LX200GPS 14 inch voor €720,- De spelregels zijn dan tricky, eerst betalen dan ophalen.
    Het was een drama, maar de optiek was goed. Stof en vuil maar dat is geen probleem. Verder ben ik creatief geweest met de kleur
    Het voordeel van Meade is dat alles voor weinig geld is na te bestellen, verder kan het echt wel tegen een "stootje"
    Alle schroefdraad heb ik metrisch gemaakt, dat was wel een dingetje..... Veel bestaande bouten waren niet los te krijgen => uitboren en optappen naar metrisch.

Veel succes!
    Voeg bestanden toe

• ido.oosterveld
    antwoordde :
    In ieder geval is de driepoot helemaal klaar. Alles schoon, ontroest door schuurpapier en staalwol en alle chroom in de transparante lak gezet en de zwarte delen met een paar laagjes zwarte lak weer netjes gemaakt.
    Fase 1 is klaar.
    Nu fase 2: de vorkmontering weer helemaal fraai maken en Fase 3 de buis onder handen nemen en de optiek weer schoon krijgen en collimeren.

Wordt vervolgd!
    Voeg bestanden toe

• ido.oosterveld
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door NVDW Bekijk bericht
    Op cloudynights staan een paar eigenaars van een LX200 waarbij ze last hadden van ontploffende caps die dan ook de omliggende electronica beschadigen. Een gekend probleem maar misschien is dat bij de oudere modellen. Dit is al eentje met GPS.
    Klinkt nogal heel erg en dreigend...onderdelen in de electronica die spontaan ontploffen......net zoals het ontploffen van een accu van een smartphone.... het gebeurd zeker, maar het zijn wel incidenten.

• NVDW
    antwoordde :
    Op cloudynights staan een paar eigenaars van een LX200 waarbij ze last hadden van ontploffende caps die dan ook de omliggende electronica beschadigen. Een gekend probleem maar misschien is dat bij de oudere modellen. Dit is al eentje met GPS.

• ido.oosterveld
    antwoordde :
    Ik ga heel binnenkort de electronica bekijken en zie dan of en hoe alles nog werkt. Bedoel je het verwijderen van condensatoren?

Werken...
X