Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kijkers met 0.965" oculairen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kijkers met 0.965" oculairen

Zelf heb ik een Pollux 114/900 van rond 1975. Deze heeft een tegenwoordig incourante oculairmaat van 0.965". Je vindt deze maat alleen nog bij goedkope Chinese speelgoed telescopen. Het is daarom een kunst deze instrumenten in bedrijf te houden, of liever nog goede spullen voor aan te schaffen. En af en toe krijg ik naar aanleiding van een historische post van ongeveer 10/15 jaar oud nog steeds reacties met vragen waar je nog oculairen e.d. kunt krijgen. In elk geval als je verlegen zit om handleidingen voor deze Pollux, dan kan ik je eraan helpen. Oculairen, zelfs van Meade en Celestron, uit de zeventiger jaren worden soms aangeboden via e-bay. Het loon de moeite om daar rond te neuzen. Ik heb daar destijds nog een hele set bijpassende 0.965 oculairen bijgekocht. Nog steeds zijn goede 0.965 plossl oculairen te koop bij https://optcorp.com/collections/0-965-eyepieces. Houdt wel rekening met porto en BTW over oculair + porto.

Mijn maanfiltertje was zoek geraakt en wat schetst mijn verbazing: Bij AliEpres zijn filtersets te koop met de 0.965" maat. Ik verwacht voor € 10 voor een set kleurenfilters, en voor zon en maan (zon niet gebruiken!!) geen top kwaliteit maar voor dat geld is het het proberen waard: https://nl.aliexpress.com/item/33054...782f4c4dgkkpeV

Heb je een 114/900 Newton uit die tijd dan zul toch van tijd toch moeten collimeren. Verloop stukken voor 0.965" naar 1.25" zijn ook vast nog wel ergens te scoren, is mij ook gelukt. Dan kun je collimatiesets voor de 1,25" gebruiken voor deze klus. Gebruik van 1,25" oculairen via die weg is mij voor de Newton nog niet gelukt, out of focus; maar misschien dat het bij de Polarex refractoren wel lukt.

Heb je een moderne goto montering van b.v. Skywatcher, dan kun je met een set buisringen en een dovetail de telescoop ook op die montering gebruiken.

Haal dus die vintage telescoop van zolder en ga ermee aan de slag en geef hem een tweede leven. Oude herinneringen komen zo weer tot leven. Regelmatig en verspreid komen de vintage telescopen in dit forum steeds weer terug. Kunnen we daar (dus niet als antieke telescopen) een apart forumpunt voor opzetten? -> Vintage 0.965 apparatuur

Jawel, daar hebben we een apart forumonderdeel voor https://www.astroforum.nl/forum/inst...eke-telescopen
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hi Ton,

Mooi om te lezen dat er nog wel belangstelling is voor wat we dan misschien "outdated "spul noemen.
      Maar ik heb zelf nog een sigarenkistje met een aantal 0,965 oculairen die ik destijds (ja, lang geleden) aangeschaft heb voor een 90 mm Swift refractor.
      Gekocht bij Ganymedes in Amstelveen.
      Ook kan ik zeggen dat ik deze telescoop nog steeds gebruik, met de bijpassende oculairen.
      Inderdaad voor mij jeugdherinneringen en ik houd ze nog enigszins levendig.
      De Swift is van prima kwaliteit, Semi-Apo, 3-lenzig.

Commentaar

opticalfox Ha leuk, Is die van jou eigenlijk ook een Takahashi? (link)

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: swift90.JPG views: 104 grootte: 1,36 MB id: 1440315
          Hallo Erdna,
          Je opmerking over Takahashi kan best juist zijn zeker als ik naar de mechanische en optische kwaliteit kijk.
          Kan het zijn dat Tak. een "zijlijn" had met het merk Swift.?

Meerdere bedrijven doen dat om in verschillende prijsklassen te kunnen leveren met toch een goede kwaliteit.
          Swift maakt nog wel verrekijkers en ook richtkijkers voor vuurwapens.

De 90 mm F 13,3 kan naar mijn mening de test met de huidige Apo's doorstaan maar dan moet je
          de openings vehouding even buiten beschouwing laten natuurlijk.

Begin Jaren 70 kwam ik zo af en toe bij Ganymedes = Dirk Jongkind.
          Dirk had een Snackbar, dus je kon er ook een patatje eten.
          In het oude politieburo had hij al een, laat ik zeggen: Toonzaal (tje)
          Ik heb toen de Swift met montering op zicht meegekregen.
          De montering was echter, ondanks de kwaliteit, niet stabiel genoeg voor zo'n lange pijp. (1.30m)
          maar ik heb de telescoop gehouden.
          Dirk was een fijne kerel, kon je mee onderhandelen maar hij had de zaak wel onder controle.

Zijn concurrent, Polaris Wetenschappelijke Instrumenten, had z'n vestiging vrij kort bij in Amsteveen zuid.
          En dan tenslotte. Dank zij deze 2 adressen is mijn belangstelling voor onze hobby sterk toegenomen.
          Daar kan ik ee heel verhaal aan vast knopen maar dat valt buiten het bestek van dit onderwerp.

Willem.

Commentaar

De Swift-Takahash-connection zal wel nooit helemaal duidelijk worden, er is op CN aardig wat over gediscussieerd. Maar die van jou is wel heel erg verdacht ;-). Het driehoekje met TS is een Tak symbool en Takahash had in 1978 een TS 90/1200 triplet op de markt, zie hier.
            Om op het topic terug te komen, dit is mijn favoriete 0.965 incher, ook een Swift met Tak sporen (het AMA symbooltje) en die ligt altijd klaar.
            Oh, ja, die Dirk is een mooie boef inderdaad, veel mee gelachen, hij is nu gepensioneerd.

Commentaar

@moderators: Misschien toch wel leuk om dit topic naar klassieke telescopen te verplaatsen?

Commentaar

Overigens ben ik sinds vandaag de gelukkige eigenaar van een 0.965 inch 9-15 mm inch zoom ding. Je moet er nog wel zelf een oculair in stoppen. 'k Wist niet dat ze bestonden. Het is mooi van metaal en lijkt te werken (even geprobeerd op 't voetbalveld hier tegenover) , dus ik ben razend benieuwd :-)
                Voeg bestanden toe

Commentaar

Zijn concurrent, Polaris Wetenschappelijke Instrumenten, had z'n vestiging vrij kort bij in Amsteveen zuid.
                  Ja, ik weet nog dat ik destijds rond 1975 als tiener vanuit Tukkerije naar Amstelveen ben getogen en mijn Pollux van de opbrengsten van mijn zaterdagbaantje bij hen heb gekocht. Was een leuke dag, wel een gesleep met de scope in bus en trein weer naar huis.
                  Wat is er van Polaris geworden? Is de opticien in Utrecht de voortzetting?

Bij AliEpres zijn filtersets te koop met de 0.965" maat
                  Filtertjes zijn gisteren binnengekomen. Het betreft een set met rood, geel, groen en blauw + zonnefilter. Wrattennummers zijn helaas niet bekend. De filtertjes zitten in een metalen ring en ze lijken van glas. Wil er niet te hard tegen aantikken om krassen te voorkomen. Maar hoe kun je dat goed bepalen? Een ND maanfiltertje zit er echter niet bij. Opvallend is dat deze niet op de interne schroefdraad van de 0.965 Celestron en Meade oculairen passen, waar wel op de originele Huygens (6 en 20 mm) die bij de telescoop meegeleverd werden. Heb die Huygens dus ook maar weer uit de kast gehaald.
                  Last bewerkt door Ton Lindemann; 20-02-20, 13:56.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ton Lindemann Bekijk bericht
                    Wat is er van Polaris geworden? Is de opticien in Utrecht de voortzetting?
                    Polaris zat nog een tijdje aan de Nachtegaalstraat 76 in Utrecht (ben er wel eens geweest), maar bestaat nu niet meer.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Werken...
                    X