Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waar in Halfweg stond die oude sterrenwacht van Piet Meesters eigenlijk?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

En hier hebben we bewegend beeld: https://www.facebook.com/Sterrenwach...5470396530710/
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

In dit stukje wordt weer geschreven over de Dennenlaan nabij Olmenlaan. Misschien dat dit helpt met de zoektocht naar de juiste locatie?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: PM.jpg views: 85 grootte: 125,0 KB id: 1439839

https://www.europese-bibliotheek.nl/...kel/4#fragment

Commentaar

Origineel geplaatst door scorpio Bekijk bericht
        In dit stukje wordt weer geschreven over de Dennenlaan nabij Olmenlaan.
        "Dennenlaan, bij de Olmenlaan". Dat is dan weer verwarrend. De Olmenlaan ligt ongeveer 350 m zuidwestelijk van de Dennenlaan 22 in het huidige Zwanenburg. Hoeveel sterrenwachten op hoeveel verschillende plekken zouden er geweest zijn?

Meesters heeft minimaal twee sterrenwachten gehad in Halfweg/Zwanenburg, waarvan eentje is afgebrand. Hij schreef in zijn boek "Mijn Sterrenwacht" (1943) over "den brand, die enkele jaren geleden mijn sterrenwacht te Halfweg geheel verwoestte".

Volgens dit bericht bevond de afgebrande sterrenwacht zich aan de Iepenlaan (in het tegenwoordige Zwanenburg). De tekst wekt de indruk dat de latere sterrenwacht op dezelfde plek gebouwd is of vlakbij de oudere. De Essenlaan ligt dicht bij de Iepenlaan en de Dennenlaan.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters na brand.png views: 0 grootte: 6,2 KB id: 1439857

Op deze foto uit 1928 staat Meesters bij zijn (eerste??) sterrenwacht:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters oude sterrenwacht 1928 LQ.jpg views: 0 grootte: 183,9 KB id: 1439849
        Deze sterrenwacht had geen ronde koepel.
        Een andere foto van dezelfde sterrenwacht kwam al eerder voorbij in dit topic. De foto moet gemaakt zijn in (of vóór) 1938, want hij stond in "Het Leven Geïllustreerd" van 12 november 1938:
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters oude sterrenwacht 12-11-1938 LQ.jpg views: 0 grootte: 144,6 KB id: 1439850

Op oude foto's is ook een andere sterrenwacht van Meesters te zien (latere sterrenwacht op de plek van de afgebrande?) . Deze had een ronde koepel.
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters3d - Zwanenburg west vd Dennenlaan - 1932C.jpg views: 0 grootte: 537,6 KB id: 1439851
        Vreemd genoeg heeft Historisch Halfweg bovenstaande foto's het nummer 1932C gegeven. Dat nummer werkt de indruk dat sterrenwacht met de ronde koepel al in 1932 bestond, dus jaren vóór de brand. Maar ik vermoed dat de ronde koepel pas gebouwd is na 1938.

De ronde koepel is namelijk ook te zien in het Polygoon-filmpje uit 1943.
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters3b -1943.png views: 0 grootte: 174,0 KB id: 1439852

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters3c - 1943.png views: 0 grootte: 170,1 KB id: 1439853
        Voeg bestanden toe
        Last bewerkt door Fabricius; 09-02-20, 21:28.
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Het gaat gewoon dóór! Er begint van alles te wankelen!!

Voorzover ik kon teruglezen in het boek zijn er tenminste drie sterrenwachten geweest.

1. Waar hij begon. Instrumenten in de tuin, opslag in de schuur.
          Op deze locatie werd een speciaal waarneemschuurtje gebouwd. Later, toen de boel uit zijn voegen groeide, bouwde hij daar zijn eerste sterrenwacht. Met een soort draaibare koektrommel er bovenop. Later verbeterde hij deze. Deze sterrenwacht moest uitneembaar blijven want hij hield reekening met de mogelijkheid dat hem de huur werd opgezegd en hij moest verhuizen. Dat laatste gebeurde dan ook in 1926. Deze eerste versie zal dan aan de Dennenlaan nabij de Olmenlaan gestaan hebben???
          Click image for larger version  Name:	foto05.jpg Views:	0 Size:	82.7 KB ID:	1439862

2. Tweede locatie die Coldfieldboundary heeft uitgevogeld in post 29. Dit is de tweede houten sterrenwacht. Deze brandde in December 1938 uit en staat ook op de foto in post 29. Hij woonde hiernaast vanaf 1926. Of zou dit dan toch op de Iepenlaan zijn? De Iepenlaan is zo mogelijk nog dichter bij de oude molen dan de Dennenlaan. De oude molen werd pas in 1936 onttakeld.

Click image for larger version  Name:	Oude sterrenwacht Meesters.png Views:	0 Size:	82.7 KB ID:	1439863

3. De steenen sterrenwacht aan de Iepenlaan nr 20. We kijken nu richting Electriciteitscentrale. Zouden we verder naar rechts draaiend de locatie en restanten van de oude molen kunnen zien? De molen werd onttakeld in 1936 en in 1970 gesloopt.

Click image for larger version  Name:	image_106468.png Views:	0 Size:	338.1 KB ID:	1439864

Kortom
          Zijn er twee locaties en drie sterrenwachten geweest? (Houtbouw 1 op de Dennenlaan nabij Olmenlaan. Houtbouw 2 eerst aan de Dennenlaan dan verplaatst naar Iepenlaan , vervolgens de brand en tot slot Steenbouw aan de Iepenlaan)
          Of drie locaties en drie sterrenwachten? ( Houtbouw 1 aan de Dennenlaan nabij Olmenlaan, Houtbouw 2 aan de Dennenlaan. Steenbouw aan de Iepenlaan.)

EDIT:Aha, er zijn kruisposten!
          Die bevestigen twee locaties. Dennenlaan en Iepenlaan.
          Last bewerkt door John Baars; 09-02-20, 22:28. Reden: Voortschrijdend inzicht.
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

In de telefoongids 1950 van Halfweg staat hij helaas niet https://www.geneaknowhow.net/script/dewit/tel1950/. Er waren toen ook maar weinig mensen met telefoon.
            De latere gidsen kan ik niet online vinden. Meesters is dacht ik rond 1964 overleden, dus als we een gids uit 1962 kunnen vinden, zouden we het misschien weten.
            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Dat halfweg beeldbankje is wel geweldig!

Meesters die op 67 jarige leeftijd 1000+ km op een brommertje naar Zweden rijd voor een totale zonsverduisering…
              Doet me een beetje aan een onrvantwoorde koekkoek (Mét een Meesters telescoop) hier op het formum denken

Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
              Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Hoewel ik zelf nooit deze zoektocht gestart zou hebben begin ik nu ook wel een beetje (erg) nieuwsgierig te worden naar de juiste locaties.

Altijd gedacht dat Meesters echt in Halfweg heeft gewoond maar dat blijkt dus het huidige Zwanenburg te zijn. Zwanenburg is voor mij niet echt onbekend aangezien ik er vlakbij woon en bijna dagelijks kom. Ik weet niet wanneer Zwanenburg z'n huidige naam heeft gekregen maar wat ik wel weet is dat de plaatselijke voetbalclub in mijn wat jongere jaren nog Halfweg heette . Nu heet de club vv Zwanenburg. Blijkbaar bestaat de naam Zwanenburg nog niet zo heel erg lang.

Aangezien Meesters "pas" in 1964 is overleden moeten er nog personen in Zwanenburg zijn die deze man hebben gekend. Een persoonlijke zoektocht in Zwanenburg kan wel eens uitkomst bieden en het plaatselijke ontmoetingscentrum ("De Olm" nota bene) kan helemaal wel eens een behulpzame plek zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyscanner Bekijk bericht
                  Meesters die op 67 jarige leeftijd 1000+ km op een brommertje naar Zweden rijd voor een totale zonsverduisering…
                  Doet me een beetje aan een onrvantwoorde koekkoek (Mét een Meesters telescoop) hier op het formum denken
                  No way! Haha, dat wist ik niet. Geweldig: Simpel werk, telescopen bouwen, klompen, bromfietsreizen. Ik krijg steeds meer sympathie voor deze meneer.

Mooi topic trouwens. Ik volg het met veel belangstelling

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                  X