Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waar in Halfweg stond die oude sterrenwacht van Piet Meesters eigenlijk?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waar in Halfweg stond die oude sterrenwacht van Piet Meesters eigenlijk?

Naar aanleiding van het topic van Roel over de hervonden Meesters 60/900 achromaat.
    Ik probeer al een tijdje de oude locatie van de sterrenwacht van Meesters terug te vinden. Weet iemand dit?
    Ik weet dat het net buiten Halfweg was, in de buurt van een molen (die er niet meer is?) en dus aan het water en een paar straten verwijderd van het oude station. Op Google maps komt dan de Zuidwest- rand in aanmerking, nabij het oude stoomgemaal. Alleen de straat die daar is,( Haarlemmermeerstraat) loopt helemaal door in de Julianastraat en gaat deels om Halfweg heen, deels erdoor. Heel veel verder kom ik dus niet. Ook niet op een site met verdwenen Molens.
    Niet dat ik plotseling naar die locatie op excursie ga, maar het houdt me wel bezig. Wie?
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Op deze kaart uit de eerste helft van de 20e eeuw staat een watermolen (WrM). Er stonden maar weinig andere gebouwen in de buurt. En van die gebouwen zou het huis en/of de sterrenwacht van Piet Meesters kunnen zijn.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters1.png views: 0 grootte: 1,51 MB id: 1439276
    Bron: topotijdreis.nl

Op een latere kaart (omstreeks 1950) domineert de suikerfabriek de omgeving.
    Ik las ergens dat de directeur van de suikerfabriek een kijker aan Piet Meesters heeft geschonken, dus Piet had blijkbaar al faam in de omgeving..
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters2.png views: 0 grootte: 1,12 MB id: 1439277

De suikerfabriek ("Fabr" op de kaart) is later gesloten en de voormalige fabrieksgebouwen heten nu Sugar City. Een paar jaar geleden ben ik er nog geweest zonder te beseffen dat dit vlakbij de voormalige sterrenwacht van Piet Meesters is. De Haarlemmerstraatweg is nu een drukke verkeersader met veel lichtvervuiling.

In 2016 heeft Ger Markus van de Stichting Historisch Halfweg een lezing over deze wijk en Piet Meesters gegeven, dus hij kent waarschijnlijk wel de exacte plek van de sterrenwacht. Contactgegevens zijn hier te vinden.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Bedankt Fabricius
      Die posten moeten elkaar gekruist hebben

Inmiddels ben ik er via http://www.historischhalfweg.nl/Arch...na.php?id=2325 achter dat de nieuw herbouwde sterrenwacht aan de Iepenlaan heeft gestaan. Maar de Iepenlaan is lang. Wel meer dan 600 meter. Ok, die sterrenwacht zal niet aan het verre zuidelijke einde hebben gelegen. Maar waar dan wel?

De oude sterrenwacht van voor de brand van 1939 lijkt volgens die site ten westen van de Dennenlaan hebben gelegen. Dat is weer ergens anders.

Toen ik begin zestiger jaren in de derde klas van de lagere school zat ( tegenwoordig groep 5) vertelde de juffrouw al over een amateursterrenkundige in Halfweg die nieuwe sterren had ontdekt. Ik was toen nog niet gefascineerd, maar heb het wel onthouden.
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

De Iepenlaan in Zwanenburg dus.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters3.png views: 223 grootte: 338,1 KB id: 1439281
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Google maps street view: Het huis op nummer 25 lijkt erg op die van de foto van Fabricius. De tuinen erachter zijn diep genoeg.
          Zeker is het natuurlijk niet. Ook aan de overkant of ernaast kunnen soortgelijke huizen gestaan hebben.
          Die schoorsteen op de achtergrond zou zo maar van het oude stoomgemaal kunnen zijn geweest of van de Suikerfabriek. In dat geval was het aan de overkant.
          Binnen een straal van 50 meter zitten we wel goed.
          Met dank aan Fabricius voor de hulp en de antwoorden!
          Last bewerkt door John Baars; 02-02-20, 23:11. Reden: Aanpassing
          Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

John, op topotijdreis kun je zeker de woonplaats van meesters vinden want die gaat terug tot de eerste kaarten die gebruikt zijn voor de oorlogvoering en die zijn zeer gedetailleerd,hoop je hiermede van dienst te zijn geweest .mvr gr jan bonte

Commentaar

Historisch Archief Halfweg geeft ook wel aardige treffers op zoekterm Meesters

Commentaar

Dank jullie wel, door het combineren van foto's van huizen op de achtergrond, Google Maps en Topotijdreis kom ik uit achter de woonhuizen van nr 21 of 23. Toch al bijna on spot..
                Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Als je wat rondzoekt bij de KNVWS kan je misschien achterhalen wat zijn adres was, want ik hoorde van Herman ten Haaf dat hij lid was van de KNVWS. Herman herinnerde zich Meesters nog, als die binnenkwam bij een KNVWS bijeenkomst verstomde het geroezemoes want "Den Heer Meesters was gearriveerd" wist Herman me te vertellen.
                  Neem maar contact met hem op, misschien weet hij nog meer te vertellen of hij is er misschien vroeger zelfs ooit geweest, bij hem thuis, wie weet?
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Vooralsnog lijkt binnen de gele ellips de waarschijnlijke locatie te zijn. Er is nog een kleine kans dat het aan de overkant van de straat is, maar die is kleiner gezien de vorm van de daken van woonhuizen op diverse foto's. De Topo-kaart gaf uitsluitsel over het aantal woningen ter plekke in 1939.
                    Click image for larger versionName:	Vermoedelijke locatie Meesters'sterrenwacht.pngViews:	0Size:	1.89 MBID:	1439346
                    Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

https://nha.courant.nu/issue/ABHM/19...n/null/page/92
                      .
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: meeswaar.png views: 172 grootte: 91,6 KB id: 1439348
                      .
                      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Kijk, daar hebben we wat aan. Iepenlaan nr 20. Daar zou ik niet opgekomen zijn. Bedankt!
                        Vanuit die hoek had ik het niet bekeken, omdat andere hoeken mij logischer leken. Ik ben op het verkeerde been gezet door het bijschrift bij een foto / tekening waarbij de deur van de sterrenwacht op het zuiden zou liggen. Dat blijkt ZW te zijn.
                        De rode cirkel dus. Met enige fantasie staat daar een langwerpige schuur met een ligging die inderdaad overeenkomt met diverse foto's.
                        OK, geen Sherlock Holmes dus, just Watson.

Click image for larger version  Name:	Vermoedelijke locatie Meesters'sterrenwacht.png Views:	0 Size:	2.12 MB ID:	1439350
                        Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

jaja, let eens in google street view op de ramen van het huis nummer 18, zijn buur, op de foto van Fabricius lijkt dit het huis van zijn buur te zijn, dezelfde ramen!
                          .
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: warmes20.jpg views: 171 grootte: 36,5 KB id: 1439353
                          .
                          Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Sodejuh : wat een grote koepel had hij gebouwd zeg.

Maar ehhhh: : de lokatie-cirkels op bovenstaande luchtfoto bevinden zich in Zwanenburg. Niet in Halfweg.
                            (Halfweg ligt rechts van de Ringvaart)
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

inderdaad hetzelfde raam!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled-1.jpg views: 163 grootte: 259,6 KB id: 1439357
                              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Werken...
                              X