Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gevonden: Piet Meesters 60mm (NEDOPTIFA) telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gevonden: Piet Meesters 60mm (NEDOPTIFA) telescoop

En van de bekendste Nederlandse amateurastronomen van de vorige eeuw was Piet G. Meesters (1887-1964) uit Halfweg. In de tijd dat amateursterrenkunde nog veel meer een niche was dan tegenwoordig, bouwde Meesters zelf telescopen en zelfs een eigen sterrenwacht in zijn achtertuin. Dit allemaal naast zijn fysiek zware baan overdag als grondwerker. Hij werd al snel een grote naam in het kleine sterrenkundewereldje, en de door hemzelf gebouwde telescopen zijn anno nu chte collectors items geworden. Voor de geinteresseerden: Piet Meesters heeft een prachtige autobiografie geschreven in 1943 waarin hij veel vertelt over zijn astronomische levensverhaal – een aanrader . Het boek heet “Mijn Sterrenwacht” en een eerste druk staat uiteraard in mijn boekenkast.

Afgelopen week struinde ik een beetje rond op verschillende verkoopsites, en zag plotseling een advertentie voor een oude sterrenkijker. Nu staan er daarvan wel meer van te koop (het messing/koperen nep-antiek vliegt je om de oren), maar bij deze bleef ik even hangen. Wacht even, het zou toch niet…

Nog steeds niet 100% procent zeker (maar toch wel 80% zeker) dat het hier een origineel exemplaar betrof, maakte ik een afspraak met de verkoper. En nog geen twee uur later had ik een echte Piet Meesters telescoop in mijn handen! Het enige niet-originele onderdeel is een klembeugeltje voor de hoogtefrictie: die is helaas nagemaakt van aluminium (aargh!).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0035.jpg views: 0 grootte: 101,1 KB id: 1438980

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0036.jpg views: 0 grootte: 138,1 KB id: 1438981

Het bleek om een azimutaal gemonteerde 60mm telescoop te gaan met een brandpuntsafstand van 900mm, een f/15 dus. De gehele telescoop is gemaakt van messing, behalve het zuilstatief – deze is gemaakt van loodzwaar gietijzer. De hele telescoop is trouwens ontzettend zwaar, niet te vergelijken met de moderne aluminium buizen. Hij ziet er zo slank uit, maar het was desondanks nog hele een toer om alles in de auto te krijgen.

Een bijzonder detail (en eigenlijk een artikel op zichzelf waard) is de optiek. Meesters sleep zelf geen lenzen, maar haalde de optiek veelal uit Duitsland. Deze telescoop is echter voorzien van een objectief dat gemaakt is in Nederland, door de firma NEDOPTIFA (Nederlandse Optiek- en Instrumentenfabriek) te Utrecht. In die jaren nog een klein bedrijfje in de binnenstad van Utrecht, opgericht door de bekende natuurkundige Caroline Emilie Bleeker (1897-1985). Omdat de inscriptie “NEDOPTIFA UTRECHT” op de lenscel staat is hij redelijk nauwkeurig te dateren. De bedrijfsnaam stamt uit 1945, in 1949 verhuisde de fabriek naar Zeist. Dit objectief moet dus tussen 1945 en 1949 gemaakt zijn.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0033.jpg views: 0 grootte: 177,2 KB id: 1438982

Ook heel bijzonder is dat er zelfs nog een origineel NEDOPTIFA oculair bij zit = een 9mm, deze geeft dus een vergroting van 100x.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0037.jpg views: 0 grootte: 209,2 KB id: 1438983

Je kunt je wel voorstellen dat ik ontzettend blij ben met deze vondst. Piet Meesters is een begrip, en om nu zelf te kunnen waarnemen met een telescoop uit zijn handen (hij gebruikte o.a. een klein draaibankje met voet-aandrijving) is toch wel heel bijzonder.

Vanwege het bewolkte weer van de afgelopen tijd heb ik hem nog niet op de sterrenhemel kunnen testen, maar dat gaat zeker gebeuren. De boomtoppen aan de horizon zien er alvast goed scherp uit. Ik zeg altijd dat bijzondere telescopen niet moeten wegkwijnen in n of andere vitrine, maar gebruikt moeten worden waarvoor ze gemaakt zijn. Wordt dus zeker nog vervolgd!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0040.jpg views: 0 grootte: 180,1 KB id: 1438984
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Wat een pracht van een vondst, Roel, gefeliciteerd! Weet je ook wat voor objectief er in zit (doublet)?

Nicols

Commentaar

Ja, het is (lijkt) een gewone Fraunhofer achromaat. Ongecoat!

Commentaar

Ooooh wat een schoonheid. Beloof ons plechtig dat je deze tot einde der dagen koestert en herlees Mijn Sterrenwacht vandaag nog. Gefeliciteerd.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Meesters telescoop met Bleekers objectief n Bleekers oculair!
          Ultiemer Nederlands klassiek uit de vorige eeuw kan ik me nauwelijks voorstellen.
          Gefeliciteerd met deze geweldige vondst!
          Schitterend!!!!!
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Joh! Wat een schoonheid! Baas boven baas , gefeliciteerd.
            Kon de vorige eigenaar nog iets vertellen?

Commentaar

Gefeliciteerd met deze schitterende vondst!

PS: Je mag je alias nu wel veranderen naar "onverantwoorde mazzelpik"
              Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
              Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

De vorige eigenaar wist alleen te vertellen dat hij van een oom was geweest, die ook niet wist waar het ding vandaan kwam. Jammer, ik had graag wat meer van de geschiedenis geweten.

Commentaar

Gefeliciteerd! Wauw! Niet te bevatten dat jij nu een instrument hebt van zijn hand. Je weet hoe hij ze fabriceerde en onder welke omstandigheden. En dat je dat nu de rest van je leven kunt koesteren. Geweldig Roel. Ik kan me zo goed voorstellen dat je hier heel blij mee bent. Ik kijk uit naar je eerste waarnemingsverslag met de Meesters.
                  "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Jazeker, waanzinnig blij hier. Ik ben erg benieuwd hoe de kijker zich staande weer te houden tegenover bijvoorbeeld een 60mm Polarex. Kijkende door de oculairbuis is het wel n groot reflectiefestijn: de buis is weliswaar zwart van binnen met 1 baffle, maar de messing focuserbuis is gewoon onbehandeld kaal messing. Glim glim glim. Met spuitbussen aan de gang is uiteraard uit den boze, maar een stukje plakvelours of opgerold stukje zwart karton kan geen kwaad, want omkeerbaar.

De focuser heeft een bizarre insteekmaat: 28mm, maar een 24,5mm zenitprismaatje omwikkeld met wat tape klemt er netjes in. Zo kan ik een stuk comfortabeler kijken en ook al mijn kleine orthootjes erin stoppen.

De montering lijkt gammel, maar is veel steviger dan je zou denken. De frictie is prettig, de kijker trilt niet na, en is zonder problemen te sturen.

Wanneer wordt het nou eens helder!!??

Commentaar

Wow, wat een schoonheid! Komt die in je woonkamer? Of is het al erg druk daar?
                      30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Wow, wat een vondst, gefeliciteerd! Ik heb Piet Meesters nog persoonlijk ontmoet, op een amateurbijeenkomst eind jaren 50 in de Leidse Sterrewacht (waar Oort himself ook nog een mooie voordracht gaf). Het was een grote man met wit haar, voor zover ik me dat als HBS scholier kan herinneren, en ik heb toen nog een oculair bij hem gekocht, heb ik nog steeds.
                        Benieuwd naar je first light!
                        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
                          De vorige eigenaar wist alleen te vertellen dat hij van een oom was geweest, die ook niet wist waar het ding vandaan kwam. Jammer, ik had graag wat meer van de geschiedenis geweten.
                          Ja, inderdaad jammer. Soms kom je het verhaal achter een telescoop te weten en dat is vaak bijzonder en voegt iets toe. Los daarvan blijft dit een schitterende vondst, museum waardig, wat een beauty, en in zeer goede handen! Leuk dat dit soort dingen toch nog boven komen ploppen, zo af-en-toe.

Commentaar

Ik las trouwens ook nog ergens dat Piet Meesters "de astronoom op klompen" werd genoemd.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: actiefoto.jpg views: 0 grootte: 198,5 KB id: 1439078

Hierbij nog een paar foto's van het bijbehorende oculair (insteekmaat 28mm). Ik vermoed een Huygens type:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200130_193031.jpg views: 127 grootte: 95,0 KB id: 1439080

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200130_193139-1.jpg views: 128 grootte: 85,5 KB id: 1439081

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
                              Wow, wat een vondst, gefeliciteerd! Ik heb Piet Meesters nog persoonlijk ontmoet, op een amateurbijeenkomst eind jaren 50 in de Leidse Sterrewacht (waar Oort himself ook nog een mooie voordracht gaf). Het was een grote man met wit haar, voor zover ik me dat als HBS scholier kan herinneren, en ik heb toen nog een oculair bij hem gekocht, heb ik nog steeds.
                              Benieuwd naar je first light!
                              Wauw, Meesters en Oort, da’s wel heel bijzonder. Mooie herinneringen om te koesteren, net als dat oculair!
                              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                              X