Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

19de eeuws, vermoedelijk 1850

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

19de eeuws, vermoedelijk 1850

Of dit onder 'klassiek' valt weet ik niet, maar oud is het in ieder geval. ik noemt het 'Schatten in de Kelder!'
    Tijdens de voorbereiding van ons lokaal ten behoeve ven het Anton Kutter Archief werden de kasten leeggemaakt. Op de foto een 25 cm spiegel (F9), daterend 1850. In de werkplaats staat het restant van de telescoop en de montering uit die tijd. Ik probeerde de (lege) messing buis te tillen. Slaagde er niet in...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: s1.JPG views: 0 grootte: 102,1 KB id: 1438620Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: s4.JPG views: 0 grootte: 114,0 KB id: 1438621Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: s2.JPG views: 0 grootte: 110,7 KB id: 1438622Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: s3.JPG views: 0 grootte: 100,8 KB id: 1438623
    Voeg bestanden toe
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Jean-Pierre,
    Geweldig, hopelijk gaan jullie aan de slag om deze klassieke Newton te restaureren en opnieuw in te zetten voor observaties.
    Zo niet, dan wil ik wel een poging wagen
    Groeten,
    Vincent. Cuijpers
    Sterrenwacht Maasduinen

Commentaar

Wel... kort en duidelijk: neen.... Een mens moet keuzes maken in het leven. Dat ding ligt al een halve eeuw onaangeroerd. 15 jaar telescoopbouw (meer dan 400 telescopen) is ruim voldoende geweest :-)
      Nu kiezen ze voor wereldwijde astronomy outreach (sss.ssvi.be). Daar gaat ontieglijk veel tijd in: 365 dagen per jaar. Ikzelf hoop dat dit nog een tweetal jaar vol te houden. Maar die telescoop restaureren: Dit is voor de volgende generatie vrees ik.

Commentaar

Wat is de kwaliteit van zo'n spiegel?
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
          Wat is de kwaliteit van zo'n spiegel?
          Ik denk dat dit de meest nagemeten spiegel door studenten tussen jaren '70 en 2000 moet zijn. Voor mijn tijd op de S9 dus. Rapporten heb ik er niet van, maar is heel mooi sferisch.
          de buis op zich weegt 87 kilo. Montering (en die is niet compleet) een goede 140 kilo.

Commentaar

Jean-Pierre, Sterrenwacht Maasduinen wil de oude telescoop wel in ere herstellen voor educatieve/ onderwijs doeleinden i.s.m. lagere / middelbare scholieten in Noord-Limburg (NL). Laat svp even weten

Commentaar

Astro242 telescoop behoort tot 'patrimonium van de universiteit' zoals dit heet. Die mag het gebouw niet uit. En geloof me; een telescoop en montering van dik 250 kilo zet je niet zomaar even buiten:-) Vroeg of laat belandt die hier in het museum van de universiteit.

Commentaar

Fijn te horen dat deze telescoop toch nog bewaard gaat worden in de krochten van de universiteit. Succes ermee.

Commentaar

Sommige dingen laat je beter liggen voor later! Niet alles moet verkocht of hersteld worden!
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- - AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke Bekijk bericht
                    Sommige dingen laat je beter liggen voor later! Niet alles moet verkocht of hersteld worden!

Commentaar

Prima!

Commentaar

1850, romd die tijd begonnen ze met glazen spiegels en chemisch verzilveren. Maar deze spiegel is waarschijnlijk daarna veraluminiseerd, want na zoveel tijd ziet zilver er niet meer uit.
                        What where the skies like when you were young?

Commentaar

svdwal Ik heb twee vragen gesteld hierover:
                          - Is dit de originele spiegel? Antwoord luidde 'ja'. Spiegel is wel ingekapseld, en ik mag die niet 'ontbloten'. Maar een mens mag zoveel niet hee...
                          - Wanneer werd deze spiegel hercoat? Antwoord hier was: zeker voor 1970. Coating is dus ouder 50 jaar, maar wel in onberispelijke staat.

Commentaar

Werken...
                          X