Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Royal Tokyo 3'':valt dit onder 'klassieke telescopen'?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Royal Tokyo 3'':valt dit onder 'klassieke telescopen'?

Bij het opruimen drie van deze telescopen ontdekt. In de originele kisten met handleiding. Nog geen idee wat we daarmaa gaan aanvangen... uitlenen, nog voor 30 jaar in de kasten laten laten liggen? Ik ken te weinig van die oude telescopen om te weten wat dit precies is. Iemand een idee? Volgende week monteer ik er even eentje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_3223.JPG views: 293 grootte: 76,5 KB id: 1437328Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_3224.JPG views: 284 grootte: 122,0 KB id: 1437329Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_3225.JPG views: 252 grootte: 158,9 KB id: 1437330
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Drie???? Whaaah!!!! Ik ben verliefd.

Prachtige kijkers, de optiek en mechaniek van de OTA van deze kijkers doen absoluut niet onder voor Polarexen, maar de montering + statief zijn wel een tandje minder. Evengoed prima bruikbaar en zeer geschikt als publiekskijker voor Maan en Zon. De rijen zullen langer zijn dan bij de Dobsons.

Wat mij betreft niet terug in de kast stoppen hoor, en ook niet ergens voor de sier laten staan. Telescopen zijn voor onder de sterren, dus waarnemen ermee!

:hartje :hartje
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Roel maandag of dinsdag monteer ik er eens eentje. Je maakt mij wel nieuwsgierig :-) Dank voor de info!

Commentaar

Wohoo, echt een gave vondst......heeft ie gewoon "ergens liggen" sunne.................En niet 1, maar meer. 3!
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Wow, ik had ook zo'n japanner van 76 mm, een Yamatar, eind jaren 50 gekocht bij Arie Mak (er zijn vast nog wel lezers die hem kenden). Prima optiek, ik haalde er trouwens mag 12,2 mee. Maar 600 x is een beetje overdreven....
          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Hallo JP, Hoe is het afgelopen met die kijkertjes? Als ik in de buurt zat, hielp ik met opknappen!

Commentaar

Origineel geplaatst door Erdna Bekijk bericht
              Hallo JP, Hoe is het afgelopen met die kijkertjes? Als ik in de buurt zat, hielp ik met opknappen!
              dit draadje totaal uit het oog verloren! Wel...we hebben absoluut geen tijd om die dingen weer goed werkbaar te maken. Ik heb er eentje opgesteld in ons lokaal. Kijker ziet er prima uit, Maar de montering loopt heel erg stroef. Volgens mij dringend toe aan nieuwe bougies, nieuwe vice platinees, joint de coulache en verse olie :-) deze koffer was compleet. Andere moet ik nog even bekijken.
              Wie het ziet zitten om zich hiermee bezig te houden: voor 130 euro is dit de jouwe. (enkel ophalen, verzenden doe ik niet) Centen gaan naar SSVI. (www.ssvi.be). Project gaat wereldwijd, op dit moment in 82 landen. 130 landen is de prijs die ik zet op zo'n telescoop. Op deze manier kunnen mensen een telescoop sponsoren.
              In dit geval hier krijg je een telescoop (te restaureren) er bij :-)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: R1.JPG views: 0 grootte: 139,0 KB id: 1440633Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: R2.JPG views: 0 grootte: 91,3 KB id: 1440634Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: R3.JPG views: 0 grootte: 117,8 KB id: 1440635Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: R4.JPG views: 0 grootte: 87,7 KB id: 1440636

Commentaar

Ha JP,

Zo’n aanbod is natuurlijk onweerstaanbaar. Dat ik nu de eerste in de rij ben die op deze manier wil sponseren, lijkt me onwaarschijnlijk. Edoch, ik waag een kans. En mocht ik toch de gelukkige zijn, dan is Gent binnenkort een bezoekje uit Nederland rijker. Mits met een handdruk van mister SSVI himself uiteraard.
                Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Genie Hendriks bij deze is deze kijker en montering van jou :-) Ik plaatste dit om middernacht en jij was de eerste die reageerde.
                  En je mag kiezen: je bent héél erg welkom in Gent (dan kan je ook de collectie van Kutter eens bekijken), of ik breng die mee op 7 maart naar Space Expo.
                  Laat gewoon even weten wat je graag wil. Als je kiest voor optie twee: ALTIJD welkom in Gent natuurlijk.

Commentaar

jeanpierre Fantastisch, dank je! Uiteraard laat ik me een tripje Gent niet ontgaan. Die Kuttercollectie wil ik graag eens met eigen ogen zien. Laten we per mail nadere afspraken maken. Dadelijk stuur ik je een berichtje.
                    Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Gelukkig ben ik niet hebberig meer, maar opknappen doe ik met veel plezier.

Commentaar

Origineel geplaatst door Erdna Bekijk bericht
                        Gelukkig ben ik niet hebberig meer, maar opknappen doe ik met veel plezier.
                        Meer geverig dan hebberig. Dat SSVI hiervan voordeel heeft, gaf voor mij de doorslag (en voor mijn vrouw ook). En natuurlijk erg leuk om lekker te klussen aan zulke oude spullen!

Commentaar

Omdat SSVI hier toch genoemd wordt; even off topic. 10 minuten geleden deze foto's ontvangen uit Nigeria. 2000 (...) kinderen kijken voor het eerst in hun leven naar de zon. En die zien voor de eerste keer in hun leven een telescoop 'in het echt'. Let ook op de militairen; die zijn daar heel hard nodig... Op dit moment waren er drie SSVI telescopen. Voor 2000 kinderen en een 100tal volwassenen.
                          Of hoe een 'klassieke telescoop' kan bijdragen tot educatie op plaatsen waar dit helemaal niet evident is. In het bijzonder voor meisjes...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: N1.jpg views: 0 grootte: 113,0 KB id: 1440653Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: N2.jpg views: 0 grootte: 107,8 KB id: 1440654Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: N3.jpg views: 0 grootte: 91,3 KB id: 1440655Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: N5.jpg views: 0 grootte: 83,9 KB id: 1440656
                          Last bewerkt door jeanpierre; Gisteren, 11:12. Reden: taalfoutjes

Commentaar

Top, die is goed terechtgekomen!
                            Hee, zie ik daar die 15cm TAL nog steeds staan op de achtergrond....?
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Roel ik denk dat ik die TAL daar laat staan...Voor een school heb ik een refractor voorzien ipv die TAL. Reden: te zwaar, nostalgie, en goed voor iemand die er kan mee werken. En een Newton op zo'n montering is niet echt handig voor een school.

Commentaar

Werken...
                              X