Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eigen zwengelmontering eens flink onderhanden genomen.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn eigen zwengelmontering eens flink onderhanden genomen.

Zoals een aantal van jullie weten ben ik al lange tijd in het bezit van een zwngelmontering. Dit is een oude,deels zelfbouw, montering op een hoge driepoot. Je kan alleen door zwengelen een object in beeld krijgen en zeer nauwkeurig handmating volgen. Ik heb er diverse telescopen op gehad: een 127mm F8 tefractor, een 110mm Kuttertelescoop en de Dekkerscoop, de 140mm F-15 SCT die door Hans Dekker ooit gebouwd is. Die heb ik een jaar of 2 geleden helemaal gerestaureerd.Hier de montering in gebruik met m'n 60mm Polarex refractor

Deze montering heeft da afgelopen 3 jaar in het (vochtige ) tuinhuis gestaanf en is daar niet beter op geworden. Zonde eigenlijk want ik blijf deze montering zeker gebruiken want het werkt geweldig fijn.

Dus tijd voor een grondige renovatie, waarbij de gehele montering uit elkaar moest om alles schoon te maken en om de messing delen weer van de originele glans te voorzien.

Het geheel bestond uit vrij veel messing met heel veel patina erop, waardoor het nog nauwelijks als messing herkenbaar is.
    Om een lang verhaal kort te maken; met staalwol werden alle delen mesising weer in originele staat terugggebracht en werd het geheel in de zwarte en rode lak gezet, met rode accenten dus.

Zo kan de montering weer jaren mee voor m'n wat kleinere telescopen

Voeg bestanden toe
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

HA ha ha: je gebruikt dat malle ding dus nog steeds ?
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Netjes! Ideale montering voor een grote binoculair.
      "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Ja Harro, al meer dan 10 jaar in gebruik. ik heb er een aantal niet te zware telescopen op gehad, nu m'n 60mm Polarex refractor. Eenmaal eraan gewend is het een ideale montering. zeer stabiel, eenvoudig en je kan probleemloos volgen. Hij ziet er nu weer een stuk beter uit voor de volgende 10 jaar.
        Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Mooie klus. Die kan weer een hele tijd mee.
          Meade LX200 10", Intes MK 67, Meade N6, TAL 100RS, TAL-2m150, 11cm Kutter, Lunt 35/B600,AZ-EQ6 GT,ASI 120 MM, G.O. 20 x 110

Commentaar

Werken...
          X