Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dr.Johannes Heidenhain 150/750 (3400)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Na´ef is het ook. Iemand die even googled over de op te-les-koop.nl aangeboden telescoop komt op dit forum uit, waar wij dan aangeven dat het echt wel een woekerprijs is voor een ruim 40 jaar oude telescoop. In de Heidenhain folder uit 1970 staat deze telescoop voor DM 6200, toen een enorm bedrag, maar om er nu omgerekend in Euro's hetzelfde voor te vragen? De aanbieder zal ook niet echt betrouwbaar over komen, door eerst aan te geven zelf met deze telescoop verder te willen en dan, na de nodige info en tips te hebben ontvangen, hem snel voor een hoofdprijs op een advertentiesite te knallen. Ik vraag me ook af of zijn werkgever "school" wel op de hoogte is van zijn verkoop aspiraties.

Maar goed. Ik wist overigens niet dat Heidenhain uit Traunreut (D) ooit ook telescopen gebouwd heeft. Heidenhain is best wel een naam wereldwijd op gebied van meetsystemen. Ruim 10 jaar geleden had ik er wel eens mee te maken, er werkten toen meer dan 10.000 mensen bij Heidenhain.

Iedere werktuigbouwer kent deze firma van de digitale uitlezingen en glaslinialen op draai- en freesbanken, iedere elektronicus kent deze firma van zijn nauwkeurige puslgevers, hoekopnemers en CNC besturingen, iedere meettechnicus kent deze firma eveneens. Veel van hun meetsystemen werken optisch incrementeel en ze zijn dus goed in het maken van hele fijne, nauwkeurige rasters op glas. Ze staan bekend om de hoge nauwkeurigheid en goede stabiliteit van hun systemen. Als ze dezelfde kwaliteitsnormen aangehouden hebben voor de optische en mechanische eigenschappen van deze telescoop, dan zit het wel goed.

Op hun site zie ik overigens wel dat ze de hoekmeetsystemen voor de VLT en andere telescopen hebben geleverd. Ze hebben dus nog steeds een connectie met astronomie.

Robert
    Last bewerkt door rweust; 20-11-19, 09:57.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Op Te-les-koop.nl staat hij in positie als "Mollenkijker". Heel toepasselijk.
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Het is het niet waard hier nog woorden aan vuil te maken. Een 15cm Newton (ook al is ie nog zo goed) voor Euro 3000 is beyond anything.

Commentaar

Werken...
        X