Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dr.Johannes Heidenhain 150/750 (3400)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dr.Johannes Heidenhain 150/750 (3400)

Goedendag allemaal,

Op de school waar ik werk is er een telescoop die niet meer wordt gebruikt.
    Het betreft een Dr.Johannes Heidenhain 150/750 (3400) die op het eerste gezicht compleet is op enkele missende occulairen na.
    Volgens mij is deze telescoop bijna 50 jaar oud.

Nu ben ik helemaal nieuw in de astronomie en vroeg mij af of ik iets zou kunnen beginnen met deze telescoop? Is zo'n telescoop nog goed te gebruiken na al die jaren en moet ik op dingen letten voordat ik deze wil gaan gebruiken?

Hier een handleiding van de telescoop:
    https://www.astrotom-traunreut.de/app/download/5784009948/05-139.pdf

De link werkt niet, hier eentje die het wel doet: klik.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten
      - is de spiegel nog schoon, zit er alleen stof op, of is de reflecterende laag aangetast
      - hoe is de kijker mechanisch. Werken alle knoppen nog naar behoren
      - watis de binnendiameter van de focuseerinrichting.
      - is de kijker nog te collimeren
      - heb ik de ruimte en/of de kracht om deze kijker neer te zetten

het meeste spreek voor zich. als de spiegelende laag zelf niet goed meer is moet de spiegel opnieuw opgedampt worden. Dat kost geld het bedrag moet van de prijs af. Verder, als het geen 31.5 of 50 mm is (1,25 en 5 inch) dan zijn oculairen veel moeilijker te krijgen. 24.5 mm is tweedehands nog wel met enige moeite te vinden, en de stamdaard microscoopmaten ook. Maar echt afwijkende oculairen zijn heel lastig.

een 15 cm is een mooi kijkertje qua grootte, wat aan de kleinige kant tegenwoordig. Hij ziet er zwaar uit en dat kan een nadeel zijn. Als de spiegel een echte parabool is dan moet het beeld goed zijn, maar als het een sfeer is zal je niet veel kunnen vergroten, en dat betekent dat maan en planeten, en nauwe dubbelsterren er slecht gaan uitzien.

als je er geld voor moet geven wordt het listig. Sommige oude kijkers zijn heel duur, maar ik zou niet weten of deze kijker qua merk of zo duur zou moeten zijn. En voor een beginner lijkt me een dure verzamelaarskijker geen goede aanschaf. Zelf zou ik voor een complete kijker niet meer betalen dan wat een moderne tweedehands 15 cm Newton moet kosten. En ik heb waarschijnlijk wel de oculairen die erin passen, en ik kan overdag ook zien of de spiegel nog goed van vorm is. Jouw risico is hoger.

maar als je 'm om niet meekrijgt en het niet erg vind om wat te klussen en te klooien is het vast leukt. Wil je zeker weten dat de kijker ook werkt dan zou ik wat moderners zoeken en betalen.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

svdwal Bedankt voor je uitgebreide antwoord. De telescoop kan ik kosteloos meenemen. Het is inderdaad een zwaar apparaat. Ik zal de staat van de spiegel eens bekijken morgen en ook welke maat oculairen er bij zitten. Verder zal ik je aangeven punten nalopen.
        Bedankt voor de tips!

Neo Thanks voor de link.

Commentaar

De montering ziet er al goed uit, als het systeem niets kost zou ik er niet lang over na hoeven te denken...
          Arjan

Commentaar

Wel leuk zo'n klassieke telescoop.
            In het boek "Elseviers Gids van Sterren en Planeten" ( Günther Roth) uit 1982 wordt hij op blz 214 gekenschetst als een "moderne telescoop". Het instrument zal dan zeker wel 40 jaar of ouder zijn.
            Erg leuk dat die echt nog ergens (be)staat en we daar nu ook nog een manual van onder ogen krijgen. Kun je ook een foto plaatsen?

Volgens de specificaties gaat het om een 1/10 Lambda P/ V zuivere parabolische spiegel. Zelfs naar hedendaagse normen is dat erg nauwkeurig. ( afgezien van de ouderwetse manier van meten). Volgens de gebruiksaanwijzing gaan er oculairen in met diameter 24.5mm. Die zijn schaars, maar ze zijn er nog wel. Ik heb nog één f 25mm oculair met de juiste diameter, mocht je omhoog komen te zitten. Microscoop-oculairen passen sowieso met hun 23mm ( al moet er dan wel een plakbandje omheen.)

De vraag is of de aluminumlaag op de spiegels nog goed is. Als er vlekken in zitten , is die laag wel verweerd en zou een nieuwe laag opgedampt moeten worden. (nadat de oude laag verwijderd is) Maar dat kan gelukkig. Zelfs al zou je dat niet onmiddellijk laten doen, dan nog kun je er gewoon mee waarnemen.

Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ik vind het een bijzondere (en fraaie) kijker, nog nooit van gehoord (tot nu). Je hebt een mooie klassieker volgens mij, en dat is alleen al wat waard.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hier vond ik wat afbeeldingen:
                https://www.astrotom-traunreut.de/st...in-teleskopen/
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2155.jpg views: 0 grootte: 72,3 KB id: 1432048

Zo, de telescoop is gedemonteerd en ingeladen. Ik zal de komende dagen er mee aan de slag gaan.

Allemaal bedankt voor de informatie zover.

De spiegel zag er op het eerste gezicht intact uit. Wel erg stoffig. Hoe kan ik dit het beste reinigen zonder hem te beschadigen?

Commentaar

Ido Oosterveld heeft ook verstand van het opknappen van oude telescopen. Hij doet dat tegen heel redelijke prijzen. Je zou hem eens kunnen benaderen.
                    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Schoonmaken:
                      http://wiki.waarnemen.com/index.php/...newton_spiegel
                      Na afloop moet er opnieuw gecollimeerd worden! Maar ook dat is geen ramp.
                      Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Voor zover ik kan zien op de foto ziet deze telescoop er mooi uit. Er passen waarschijnlijk 24.5mm diamater oculairen in....ik zou hem, als ik jou was, wel aanpassen voor 31mm oculairen. Wel opletten of je dan nog in focus komt!
                        Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Of je vraagt er 3000 euro voor op te les koop...
                          And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Vragen kan altijd. Het ervoor krijgen is de kunst.
                            What where the skies like when you were young?

Commentaar

O ja, het forum en goedbedoeld advies misbruiken als woekerprijsindicator en je nooit meer laten horen. Zoooo boos word ik daarvan.
                              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                              X