Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Polarex D50 F700

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Polarex D50 F700

Eyecandy met een handzaam monterinkje. Volgens het etiketje op de kist een NS-105P, destijds 315 gulden.
    Voeg bestanden toe

Mooi ding!

Commentaar

Mooie classic. Ook een fijn compact monterinkje.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Wow! Ik heb zo'n montering nog nooit gezien. Ik vraag me af of die wel echt Polarex is (maar je weet maar nooit), maar dat maakt totaal niet uit, want het is een werkelijk prach-ti-ge combinatie!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Wat een klein lief juweeltje!
          Die had ik nog nooit gezien, ook ik vraag me af of het wel echt Polarex fabricaat is.

Commentaar

Dank voor jullie reacties. Tja.., de montering.. Kleur en lak hebben de Polarex-feel. Ook de messing bus-met-veer komt me bekend voor. Verder is de NS-105P op het web onvindbaar. De montering is tamelijk onhandig, lijkt gemaakt voor kinderhandjes. Misschien is de NS-105P nooit in grote oplagen gemaakt en heeft de folders niet gehaald? Anyhow, ik ben er blij mee.
            Hier nog wat plaatjes.
            Voeg bestanden toe
            Last bewerkt door Erdna; 11-09-19, 23:43.

Commentaar

Dit muisje heeft nog een staartje. Afgelopen week op expeditie geweest met dit dametje. Leuk, in een kistje met een diagonaaltje en een handjevol oculairs: AH 40 mm, K 25 Mizar, Or 18 Vixen, K 12 Polarex, Or 9 Mizar, Or 5 NN.
              Helaas, alleen de AH 40 en de K 12 Polarex kwamen in focus. Balen, want ik had niets anders bij me. Met het objectiefje andersom was het net iets beter maar de buis leek gewoon te lang.
              Vandaag nog eens goed gekeken. Het objectief zat goed, bolle kant naar buiten. Vanavond naar buiten met originele polarex spullen: R 25, R 18, K 12.5, Symach 9, Ortho 6 en een Polarex diagonaaltje waarvan het oculairbuisje net 2 mm korter is. En jawel hoor, alle oculairtjes komen in focus, alleen de 6 mm is nt op het randje.
              Een kritisch dametje kennelijk!
              Ze hadden de buis 10 cm korter mogen houden want de focuser kan >20 cm (!) naar buiten. Dat hadden ze dan in een langer dauwkapje kunnen stoppen, ik mocht eergisteravond 2x met haar naar binnen vanwege de dauw

Commentaar

Een snoesje!
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Nu ik sinds kort mijn eigen Polarex heb, ken ik het gevoel waarmee dat gepaard gaat. Wt een leuke kijker, die 50mm van jou! Omdat ik de afgelopen tijd veel naspeuring heb verricht, viel me iets op. Op bijgaande foto die ik van CloudyNights heb geleend, zie je tussen focusser en zenithprisma extra ruimte. Die zie ik bij jou niet. Is dat misschien jouw missing link?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 6E41BFB5-1785-4841-9BA9-15D134D6031F.jpeg views: 199 grootte: 136,7 KB id: 1438176
                  Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/700, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Origineel geplaatst door Genie Hendriks Bekijk bericht
                    Op bijgaande foto die ik van CloudyNights heb geleend, zie je tussen focusser en zenithprisma extra ruimte. Die zie ik bij jou niet. Is dat misschien jouw missing link?
                    Die buis zit erin, zeker weten . Het probleem is dat deze scoop erg lang is uitgevoerd. Om met een diagonaaltje uit de voeten te kunnen moet de buis naar binnen en de focuser bijna helemaal ingedraaid worden. Dank voor het meedenken!
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200119_181515.jpg views: 69 grootte: 1,74 MB id: 1438233
                    En het kan zomaar zijn dat ie zo weer buiten staat.
                    Last bewerkt door Skyheerlen; 15-06-20, 17:58.

Commentaar

Om het verhaal af te ronden: Eergisteravond was het mooi helder. Vanaf m 'n balkonnetje met een klein stukje donkere hemel waren Capella, Orion en de Pleiaden zichtbaar. Het gebruikte diagonaal was 5 mm korter en er was een dauwkapje dus geen last van condens.

De kleine montering werkt goed, volgen was geen probleem. Misschien dat ik nog eens van die 'zwiepers' maak want steeds met je arm omhoog om bij te sturen is wat ongemakkelijk.

De polarex oculairen. kwamen goed in focus, ook de 6 mm Or. Bij Capella en 117x een mooie iriserende airy disk. De lucht was rustig, buigingsringen waren concentrisch, in-focus wat minder strak.
                      In M42 waren 3 van de 4 sterren van het trapezium al bij 28X duidelijk te zien. Nummer 4 was niet altijd zichtbaar door de kleine opening. Bij 117x waren de grillige structuren in de nevel zichtbaar.
                      De Pleiaden haddden duidelijk wat meer opening en een groter beeldveld nodig maar het kralensnoertje was zichtbaar.

Dank voor het lezen.

Commentaar

Het is echt een heel lief ding, die montering doet mij nog het meeste denken aan een ultralicht werpmolentje, uit de tijd dat ik nog viste, een halve eeuw geleden of zo maar wel een hele hoge hebben, hebben graad.

Commentaar

Ja, het lijkt inderdaad op een werpmolentje zo. Iets meer dan een kilo is voor een parallactische montering best wel licht, maar voor ultralicht een werpmolentje? Niet dus.
                          Dat vissen ga ik misschien weer eens oppikken

Commentaar

Origineel geplaatst door Erdna Bekijk bericht
                            Ja, het lijkt inderdaad op een werpmolentje zo. Iets meer dan een kilo is voor een parallactische montering best wel licht, maar voor ultralicht een werpmolentje? Niet dus.
                            Dat vissen ga ik misschien weer eens oppikken
                            Moet je doen, ik ga alles te koop zetten, mooie Mitchell ultralights uit de jaren '70 ik gun me er de rust niet voor

Commentaar

Werken...
                            X