Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarde vraag

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarde vraag

Beste allemaal,
    ik heb mijzelf even ingeschreven op dit forum, omdat ik een vraag heb waarvan ik denk dat die hier het beste beantwoord kan worden.
    Ik heb al jaren een telescoop op zolder liggen. Altijd gehoopt nog eens te gaan gebruiken, maar het lukt gewoon niet, door tijdgebrek, ruimtegebrek, klein kind dat rondrent...
    Ik wil hem dus gaan verkopen, maar ik heb geen idee wat de waarde is. Kunnen jullie mij helpen?
    het gaat om een Vixen telescoop. Er zit een sticker op waar opstaat d100 f1000. Op het minikijkertje dat er bovenop zit staat 6x. Er zit een contra gewicht bij, met een soort stellage met 2 draaiknoppen graden(?)verdeling. Ik heb een zon en een maanfilter erbij en 3 lenzen waar op staat: 0r.55mm, H.M. 12.5mm en K.20mm. Ook heb ik er een voet bij.
    Ik heb zelf geen idee.
    Voeg bestanden toe

Dit is een vrij eenvoudige telescoop.
    Het zonfilter mag niet gebruikt worden (dus waarde nul).
    De drie lenzen noemen we oculairen.
    Het Or oculair kan interessant zijn, hoewel het onwaarschijnlijk is dat er "55mm" op staat. Gewoonlijk is het getal 25 of lager.
    H.M. betekent Huygens Mittenzwei en K betekent Kellner. Dit zijn zeer goedkope en eenvoudige oculairen. Deze brengen misschien 5 of 10 euro op.

Advies: kijk er eens door naar de maan samen met het kind dat nu nog rondrent. Misschien krijgt n van jullie dan toch het astrovirus te pakken.
    Misschien niet meteen, maar over een paar jaar.
    Zo niet, dan kan de kijker via te-les-koop.nl te koop worden gezet. Prijsindicatie: enkele tientjes. Als het Or oculair in goede staat is: 10 20 euro extra.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Jij wil van ons horen dat deze telescoop veel waard is, terwijl ons belang is dat deze tegen een zo laag mogelijke prijs verkocht wordt (zodat wij m goedkoop kunnen kopen). Tel uit je winst door deze vraag hier te stellen ...

Commentaar

Fabricius, dankjewel voor je duidelijke antwoord.
        je hebt gelijk er staat Or 5 mm.

Skyheerlen, ik hoef niet te horen dat de telescoop veel waard is, ik ben echt benieuwd naar de rele waarde. Ik vertrouw op de eerlijk van mensen. En ja, ik realiseer me dat er mensen zijn die, zoals jij zegt, hier een zo laag mogelijke prijs noemen om er zelf beter uit te komen. Maar ja, als je er echt geen verstand van hebt, dan moet je wat...

Commentaar

Er zijn een paar plekken in Nederland waar tweedehands telescopen verkocht worden. Marktplaats.nl is de ene, en te-les-koop.nl de andere. Als je daar wat langer rondkijkt zie je dat ze op marktplaats wel staan en en op te-les-koop.nl niet. Op marktplaats staan ze voor een paar tientjes, en soms kan je erop bieden.

dit soort elfjes waren vroegen populaire instaptelescopen, en het kan zijn dat mensen ze om nostalgische redenen willen hebben. Maar ze waren niet schaars en ook niet duur, en ze zijn niet beter dan moderne instaptelescopen. Wel wat onhandiger, want langer en de oculairmaat (diameter steekhuls) is nu incourant.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Nu het instrument toch in je aandacht zit, kun je net zo goed eens kijken naar de Maan of Jupiter ( die heel heldere in het Zuiden) voordat je hem verkoopt. Wie weet vinden jij of je kind het juist wel heel interessant? Zie het advies van Fabricius.
            Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Ik wil nog extra beamen wat al is gezegd; dit is in principe kwalitatief geen slechte kijker. Als de montering die erbij zit ok is en de spiegel goed te collimeren valt, dan zijn hier heel fatsoenlijke beelden van maan, heldere planeten en heldere deepsky objecten te beleven. Richt deze kijker na collimatie met het 20mm oculair maar eens richting zwaan, of Cassiopeia (de W richting het noordoosten) en je weet niet hoeveel sterren je ziet!
              Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Ik kan het eigenlijk alleen maar onderschrijven,
                als het je leuk lijkt, ga er dan maar eens mee naar de hemel kijken.

Zoals al eerder gezegd, maan en Jupiter kunnen leuke eerste objecten zijn!
                Voor de bediening van het statief / de montering kan de post van John Baars , zie:
                https://www.astroforum.nl/forum/begi...14#post1423014
                je misschien wat helpen en helderheid verschaffen.

En ding: nooit, maar dan ook nooit met het zonnefilter erin naar de zon kijken,
                sowieso met deze kijker, zonder een goed zonnefilter, nooit op de zon richten,
                veel te gevaarlijk!!

Commentaar

Ja, nu ik er mee bezig ben om hem weg te doen, krijg ik het verlangen om m te houden.
                  Ik neem jullie adviezen ter harte en zal hem opstellen en er door kijken, naar de maan, Cassiopeia en Zwaan. Collimeren kom ik vast uit, ik heb de handleiding nog.

Dank jullie wel allemaal!

Commentaar

ErikDijk, dank voor je tip naar het draadje van John.

En ik zal niet in de zon kijken.

Commentaar

Commentaar

Mooi vervolg!

Even over dat zonnefilter. Waarschijnlijk heb je een klein filtertje erbij (zo groot als een Euro-munt; wel wat dikker) dat je achterin een oculair kunt schroeven, met een zwart glaasje erin. Als je dit gebruikt, laat dit filter inderdaad bijna geen licht door en kun je de zon goed bekijken. Maar al het licht (en warmte) dat niet door het filter heen komt, wordt door het filter geabsorbeerd, waardoor dit loei-heet wordt. En doordat de opwarming van dit filter ongelijkmatig gebeurt, scheurt het daardoor stuk, waardoor het zonlicht weer in jouw oog kan komen. Als dat gebeurt, brandt er een beschadiging in jouw netvlies, met alle gevolgen van dien. Weggooien dat ding dus.

Als je toch de zon waar wil nemen, vraag dan hulp op dit forum; er zijn goede methoden beschikbaar.

Commentaar

Werken...
                        X