Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oorsprong Japanse cirkel W ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oorsprong Japanse cirkel W ?

Een collage had een 6 cm refractor op de zolder liggen. Ik heb wat rondgeneusd op het internet (o.a. Cloudy Nights), maar kon nergens de Japanse fabrikant van "cirkel W" terugvinden. Iemand een idee? Alvast dank om mee te zoeken.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: telescoop-4.jpg views: 0 grootte: 958,5 KB id: 1422981Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: telescoop-6.jpg views: 0 grootte: 1,21 MB id: 1422982Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: telescoop-5.jpg views: 0 grootte: 975,7 KB id: 1422983Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: telescoop-3.jpg views: 0 grootte: 703,9 KB id: 1422984Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: telescoop-1.jpg views: 0 grootte: 1,80 MB id: 1422985Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: telescoop-2.jpg views: 0 grootte: 2,32 MB id: 1422986
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Mogen we ook een close up zien van de "cirkel W"? Deze is niet goed te zien op de foto...

Op de eerste pagina van het Cloudy Nights-topic "The Comprehensive List of Japanese Symbols" staan meerdere foto's met een W-achtig symbool in cirkel. Check de foto's van de merken Royal Astro, Southern Precision Instruments (SPI) en (Royal) Lafayette.

De zoeker lijkt als twee druppels water op de zoeker van mijn B.O.B. Newton (vermoedelijk in Japan geproduceerd rond 1974).
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: zoeker BOB.jpg views: 0 grootte: 114,7 KB id: 1423000
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

De hele telescoop ziet eruit als mijn 1e telescoop die in de VS is gekocht in 1985 voor ongeveer 100dollar. Alhoewel het meer metalig eruit ziet dan bij mij. De montering, statief, zoeker en hoe alles vast zit.
      Fabricius: klopt het dat je zoeker eigenlijk verkeerd om in de zoekerhouder zit?
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
        Fabricius: klopt het dat je zoeker eigenlijk verkeerd om in de zoekerhouder zit?
        De zoeker wijst de goede kant op (geen "mollenkijker"), maar misschien heb ik de zoekerhouder ooit omgedraaid omdat er zo meer ruimte vrijkwam om een camera op de telescoop vast te maken. Piggyback en dan handmatig volgen, zo ging dat toen. Lekker minimalistisch.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
          Mogen we ook een close up zien van de "cirkel W"? Deze is niet goed te zien op de foto...
          Klik even op de foto, dan kun je 'm flink vergroten en is het goed zichtbaar.

Commentaar

Ik zit te denken aan drie Japanse optiekfabrikanten, die ook verrekijkeroptiek maakten:
            - JB 59 Wakaba Koki Seisakujo
            - JB 133 Kamakura Koki Warabi-Shi
            - JB 146 Warabi Kokisha

In een eerder gedane restauratie van een verrekijker bleek mij dat een cirkeltje met een S erin overeenkwam met JB 53: Seiki.
            Analoog daaraan wellicht de W in het cirkeltje.
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Merci iedereen om mee te zoeken.

De persoon kreeg de kijker waarschijnlijk in 1965 van zijn ouders (voor kerstmis). Kan een jaartje vroeger of later geweest zijn, maar in elk geval in de jaren 70 (van vorige eeuw).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: telescoop-4 - kopie.jpg views: 90 grootte: 5,9 KB id: 1423028
              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Jef De Wit : heb je 'm al getest hoe goed (of niet) deze optisch is?

Commentaar

Origineel geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Jef De Wit : heb je 'm al getest hoe goed (of niet) deze optisch is?
                  Ik kreeg alleen maar de foto's doorgestuurd...

Commentaar

Werken...
                  X