Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dollond telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gast antwoordde
    Fabricius : interessant, het gaat wat dieper in op de materie dan het artikel dat ik had gevonden. Men noemt wat andere getallen, Mayer had met 80,7mm toch wat meer opening tot z'n beschikking. Het noemt ook een vergroting van 85x, als Mayer daarvoor een oculair van 30,5mm gebruikte dan was de focale lengte dus zo'n 2600mm. Het kan zijn dat de achromaten toen nog niet zo goed waren en men daarom lange focale lengten gebruikte om de effecten van aberraties te verminderen, al lijkt me f/32 dan nog steeds een vrij grote openingsverhouding. EdwardB : wellicht dat toen de gedachte was om op "safe" te spelen en de brandpuntsafstand daarom groter te maken dan misschien eigenlijk nodig was, tenminste voor de telescopen die echt goed moesten presteren? Het roept de vraag op welke aberraties men kon meten, of dat het "op het oog" was. Kan weinig vinden over de f/8 telescoop van Hall, hoe goed of slecht die was in vergelijking, dat zou interessant zijn.

Ik vond nog dit artikel, over oculairen van vroeger en wat vooral over CA gaat. Het waren nogal lange dingen, zie in het artikel fig.12-15 voor oculairen met vier en vijf lenzen. Kijk ook even naar de tabel met oculairen, die met grotere brandpuntsafstanden kwamen inderdaad meer voor, zo lijkt het.

Laat een reactie achter ::

• EdwardB
    antwoordde :
    Volgens mij dacht men in die tijd dat de prestatie van een telescoop vooral ook van de brandpuntsafstand afhing. Wat precies de redenering daarachter was weet ik niet meer. In oude stukken kan je soms niets over de apertuur van diverse telescopen vinden maar worden wel de voeten genoemd. Dus misschien is dit naast de door jullie genoemde punten ook nog een reden geweest om die kijker lang te maken.

• Fabricius
    antwoordde :
    De achromaten van vader en zoon Dollond waren doorontwikkelde versies van een eerder ontwerp van Hall. Er zat een kwart eeuw tussen. Peter Dollond kwam in 1765 zelfs met een triplet. Deze kijker werd door Mayer gebruikt. Het ligt voor de hand dat die kijker betere beelden gaf dan het oudere Hall-ontwerp. Het Dollond-oculair had een brandpuntsafstand van 28mm (dat ligt dicht bij de 29 mm die jij noemt). Blijkbaar was dat in de tweede helft van de 18e eeuw een gangbare brandpuntsafstand voor oculairs, want Ramsden (schoonzoon van John Dollond) kwam in 1782 ook met een 28mm oculair.
    Ik denk dat het inderdaad moeilijk was om een goed oculair met een veel kortere brandpuntsafstand te maken, of een hoogwaardig objectief met korte F.

EDIT: In deze Duitse biografie van Christian Mayer en deze beschrijving van de 8-voets muurkwadrant is te lezen dat de Dollond-kijker op de kwadrant bevestigd was en dat meestal een 30,5 mm oculair werd gebruikt. De kijker is zelfs nog een voet langer dan de kwadrant, namelijk 9 voet plus een duim (zouden Duitsers grotere voeten en duimen hebben gehad dan Briitten?).

Het hoofddoel van Mayer's instrumentarium: zeer kleine hoeken meten (eigenbeweging van sterren). Dan heb je een hoge vergroting nodig. Dus lange brandpuntsafstand van zowel objectief als oculair. Die Mayer was zo gek nog niet.
    Last bewerkt door Fabricius; 05-03-19, 23:51.

Een bezoeker startte een onderwerp :Dollond telescoop

Dollond telescoop

In een draadje elders op het forum over dubbelsterren kwam de catalogus van Christian Mayer (1719-1783) ter sprake. In dit artikel wat achtergronden, hij begon met zijn waarnemingen in 1776 en deed dit met een 2,5 inch achromaat gemaakt door Peter Dollond uit Engeland. De focale lengte was, volgens het artikel, 8 voet en een inch, dus een f/38,8 telescoop. Ik vraag me af, wat zou de reden kunnen zijn voor zo'n grote focale lengte? Kennelijk had Chester Moore Hall al eerder een veel kortere 2,5 inch f/8 achromaat gemaakt. Waarom gebruikte Mayer ook niet eentje die wat korter en waarschijnlijk wat handiger was? Heeft het te maken met aberraties van de telescoop zelf, maar dan lijkt me de lengte nog steeds lang om de effecten daarvan te verminderen, of wellicht met het gebruikte oculair? Volgens het artikel gebruikte Mayer een vergroting van 85x, dus een 29mm. Het ligt misschien voor de hand om aan te nemen dat het ging om een Dollond-oculair, uitgevonden door John Dollond en vader van Peter. Was het misschien moeilijk om een oculair maken met een kortere brandpuntsafstand voor de gewenste vergroting, of speelt hier iets anders? Wie weet hier meer van?
Werken...
X