Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

(Ver)bouw van een 27cm F15 Cassegrain

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wel vreselijk goed beeld op boomtoppen een paar honderd meter verderop. Ik kon een vlieg zien die z'n pootjes waste..., de nerven in het blad en de ragfijne karteltjes aan de randen van een blaadje. De montering is door de eigenaar opgehaald en First Light was de zogenaamde "wow"factor"op de maan.
    Klein gezichtsveld bij deze 27cm F-15 cassegrain (bij 70X ongeveer 0.35 graden) dus de maan pas bij een lage vergroting niet geheel in beeld.
    Bij 175X heb je een beeldveld van circa 0.10 graden oftewel eenderde van de maansikkel past in beeld. Maar deze good old Cassegrain geeft vele 10" SCT telescopen het nakijken. Optiek van De Oude Delft blijkt dus echt goed te zijn, zeker voor die tijd: midden jaren '60 vorige eeuw.
    Voeg bestanden toe
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Mooi geworden. Is die montering ook klaar? En waar komt dit machtige instrument uiteindelijk te staan?
      Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Het is een heel karwei geweest. Maar zie ik de wandsegmenten ter hoogte van de vangspiegelhouder naar binnen doorbuigen?
        De constructie lijkt daar veel stijfheid verloren te hebben, zeker als je een lichte houder op spanning moet monteren.
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
          Maar zie ik de wandsegmenten ter hoogte van de vangspiegelhouder naar binnen doorbuigen?
          De constructie lijkt daar veel stijfheid verloren te hebben, zeker als je een lichte houder op spanning moet monteren.
          Dat was ten tijde van de fotoopname inderdaad zo. Ik wilde hem eerst testen en heb vervolgen de wandsegmenten verstevigd met aluminium u profiel wat aan de binnenkant is verlijmd met die wandsegmenteen:ze buigen nu dus helemaal niet meer door.

Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Prachtig mooi gemaakt hoor. Ook leuk om een telescoop met The Union Jack design te zien. Ik zou hem ook die kleuren gegeven hebben

​​​​​​Menno
            Menno ; GSO 12" f/4, Skywatcher 120/900 ED, Skywatcher 127/1500 maksutov

Commentaar

Origineel geplaatst door Nedskan Bekijk bericht
              Ook leuk om een telescoop met The Union Jack design te zien. Ik zou hem ook die kleuren gegeven hebben

​​​​​​Menno
              Dat is wel een goed idee eigenlijk! Wel een behoorlijke klus weer....ik zal het er met de eigenaar eens over hebben.......

Commentaar

Origineel geplaatst door ido.oosterveld Bekijk bericht

Dat is wel een goed idee eigenlijk! Wel een behoorlijke klus weer....ik zal het er met de eigenaar eens over hebben.......
                Aan de andere kant is het in verband met het hele Brexit gedoe misschien niet zo'n goed idee. Of het wordt een Brexit"herdenkings" telescoop. Oh nee, dan moet hij straks weer omgesmolten worden
                Menno ; GSO 12" f/4, Skywatcher 120/900 ED, Skywatcher 127/1500 maksutov

Commentaar

Werken...
                X