Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

(Ver)bouw van een 27cm F15 Cassegrain

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

(Ver)bouw van een 27cm F15 Cassegrain

In afwachting van een groot restauratieproject werd ik benaderd door een vriend die een hele oude Cassegrain telescoop heeft overgenomen van een meneer van hoge leeftijd.
    Alles in losse onderdelen en behoorlijk oud.
    Het geheel heeft 50 jaar in kranten verpakt (kranten van 1969) op een zolder gestaan, met het idee om daar eens mee te gaan waarnemen.Dit is er nooit van gekomen.

De optiek is van Oude Delft, de spider ,vangspiegel- en hoofdspiegelbehuizing is zelfbouw, De buis is van 1 cm dik PVC met daaronder een constructie voor de montage van de telescoop.
    Alles loeizwaar, bijna niet te tillen.

De vraag van die vriend: kan jij hier een lichtere en weer mooie Cassegrain van maken?
    Ja hoor dat kan ik wel...........maar het is wel veel werk.
    Na accoord over wat financiele zaken wilde ik eerst weten of die optiek wel goed was, m.a.w. of het wel de moeite waard is om aan zo'n klus te beginnen.

Dit is de telescoop zoals die in de werkplaats binnen kwam met aan de onderkant de deels loszittende montage unit:

Ik heb de optiek teruggezet en heb de optiek ruwweg gecollimeerd en op een boomtop verderop gericht. Na enige moeite met in focus komen (object stond om circa 100 meter. afstand) en na het aanbrengen van een primitieve baffle ivm de dagblindheid van de telescoop) kreeg ik bladeren in focus..........
    Nou dat zit wel goed dus met die optiek.
    Ik zag een vlieg op circa 100 meter afstand z'n pootjes wassen. En dat met een verweerde hoofdspiegel en vangspiegel...

Dus dat ik verder ga met de bouw/verbouw van deze kijker was wel zeker. Maar wat doe ik met die veel te zware buis. Bovendien is de vangspiegel houder veel te zwaar en werkt ook slecht. alles zwaar metaal en lomp, dat kan eenvoudiger en veel lichter.

Die vriend stuurde me een foto van een 20cm Cassegrain waarvan de massieve buis opengewerkt was en daardoor stukken lichter.
    Zo gaat die worden!! (zie laatste foto)
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door ido.oosterveld; 16-12-18, 12:16.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Dit is eentje om te volgen
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Inmiddels zijn we weer een stap verder om de buis veel lichter te maken. Allereerst werd de montage-unit verwijderd. Dir zat met 9 bouten vast aan de buis en was met ijzer en lood verzwaard voor de stevigheid en de balans. Dat was een middag uitboren van de totaal verroeste schroeven om die unit los te krijgen.

De nu kale buis zelf is ook loodzwaar: PVC van 1cm dikte en de buis is 33cm bij 120cm. Niet te tillen.
      Dus maak ik er een ontwerp van zoals in de eerste post.

Na het berekenen van de uit te zagen delen ben ik 2 middagen bezig geweest met uitzagen zagen met de decoupeerzaag.
      Want met een haakse slijper met een dunne slijpschijf werkt dat niet. Dan smelt het PVC door de hitte van de slijpschijf zelf.

De gewichtsafname is circa 60% en de spijlen zijn stijf genoeg om vervorming tegen de gaan. De ring aan de bovenzijde wordt nog een stuk smaller (nu 11cm) maar dat doe ik als ik de exacte positie weet van de vangspiegel en de spider.

Het netjes strak schuren van alle zaagsneden zal een tijdrovende bezigheid zijn

Wordt vervolgd!
      Voeg bestanden toe
      Last bewerkt door ido.oosterveld; 16-12-18, 11:30.
      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Ohh wat ben je weer lekker bezig Ido !! En wat een monster is dat zeg, en dan die obstructie!
        Door de 'langbrandpuntige' hoofdspiegel moet de vangspiegel natuurlijk ver weg staan, en is de obstructie-diameter helaas erg groot bij dit soort bouwsels. Dus ben ik wel een beetje benieuwd naar die diameter.

Met zo'n open buis is het wellicht een ideetje om de vangspiegel verwisselbaar te maken, zodat je er in een wipje een Newton van kan brouwen met een veel kortere totale F, en uiteraard kleinere obstructie.
        Origineel is hij toch niet meer, als jij er klaar mee bent!
        Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

De obstructie valt nog wel mee, de secondaire spiegel is 9cm diameter dus de obstructie is 33%. Vergelijkbaar met veel tegenwoordige SCT.
          Het idee om er een newton van te maken heb ik ook, ik maak in ieder geval een voorziening aan de zijkant om een focuseerinrichting te kunnen plaatsen.
          De spider zal iets verplaatst moeten kunnen worden en ook zal ik een goeie vangspiegel moeten zien te bemachtigen.

Maar eerst deze Cassegrain verder afmaken, met later een (circa F5) newton in het achterhoofd, met inderdaad een obstructie van minder dan 25%.

Ik ga de huidige vangspiegelhouder veranderen. Deze werkt niet goed en is veel te zwaar. Ik gebruik wat onderdelen om hem lichter en beter te maken.
          De spider is wel goed met 6 ophangpunten en wordt mooi matzwart geverfd en dus hergebruikt..
          Voeg bestanden toe

Commentaar

Ja, dat bedoel ik.. 33% bij F/15.. Terwijl de meeste tegenwoordige SCT's datzelfde hebben bij F/10.
            Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Klopt.
              Daarom kijk ik hoe deze kijker uiteindelijk presteert.

Ik kan er in overleg met de eigenaar altijd nog een superlichte 27cm F-5 dobson van maken waarbij we de hoofdspiegel verwisselbaar maken tussen Cassegrain en die dobson.

Eerst maar verder bouwen tot een strakke Cassegrain met hedendaagse look.

Commentaar

Inmiddels weer wat stappen gemaakt.
                De loodzware en slecht werkende vangspiegelhouder deels gesloopt en met behulp van multiplex een lichtere constructie gemaakt waar de vangspiegel met houder op komt.

De buis eindeloos geschuurd (in totaal 2 hele middagen) om alle onregelmatigheden eruit te krijgen. Het is een oude buis van 1 cm dik pvc en daar zitten toch veel krassen en butsen in.
                Met plamuur is dit goed weg te werken.
                Nadat dit alles ins uitgehard opnieuw alles geschuurd. en gegrond. Het voordeel is dat met grijze grondverf direct alle oneffenheden zijn te zien zodat je weet waar nog en en ander te verbeteren valt.

Uit de oude constructie die eraf is gesloopt heb ik 3 steunen kunnen redden om de kijkerbuis op de montering te kunnen plaatsen.
                Hier overheen komt een 24mm dikke multiplex plaat die bevestigd wordt aan de montering. De drie steunen worden met elk 3 door en door bouten op de kijkerbuis vastgezet.

Morgen worden die steunen in de grondverf gezet, geplamuurd en geschuurd tot ze weer glad en strak zijn.

Wordt vervolgd!
                Voeg bestanden toe

Commentaar

Goed bezig Ivo; het wordt nog wat moois - na enorm veel werk, zoals je dat altijd doet. Super; ga zo door!

Commentaar

Dank je Frank. (mijn naam trouwens is Ido)

Bij dit project is het schuren, schuren en nog eens schuren, tot je er bijna bij neervalt..
                    Allemaal oud spul, veel wordt hergebrukt en vandaar dat het weer helemaal ontvet, ontvuilt en weer helemaal glad moet worden.

Als je daar nu niet heel veel tijd in stopt krijg je later spijt....Dus nog eventjes doorbijten.

Dit is een door TNO gebouwde montering (weegt 125 kg) waar deze Cassegrain op komt.
                    De eerste foto is van de uuras met een machtig mooi bronzen 25cm diameter wormwiel en de 2e foto is de declinatie-as, ook met een 25cm diameter bronzen wormwiel.
                    De "refurbish" van deze montering een het aanbrengen van 2 stappenmotoren + goto wordt de volgende mooie opdracht.
                    Voeg bestanden toe

Commentaar

Goede genade, 125 kg? Waar komt dit machtige monster te staan? Een sterrenwacht? Wel alle respect voor je geduld. Ik hoop dat het optisch aan het eind de moeite waard blijkt.

En komt er doek over de open buis tegen strooilicht, of is dat geen issue voor deze kijker?
                      Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Ja wordt vaste opstelling. Locatie nog niet bekend maar gaat zeker wel lukken. Nee er komt vooralsnog geen doek over de open buis want strooilicht komt niet in het oculair door de lange baffle die vanaf de hoofdspiegel circa 50cm lang wordt. Dan is alleen door de oculairhouder de vangspiegel zichtbaar.

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190113_140549.jpg views: 2 grootte: 1,93 MB id: 1405840
                          Na even wat andere activiteiten de draad opgepakt met verder schuren van alle snijvlakken. Ook de oneffenheden van de PVC buis (kuiltjes/gaten, wat diepe beschadigingen) vlak geplamuurd

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20181230_153623.jpg views: 2 grootte: 2,13 MB id: 1405835Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20181230_153428.jpg views: 2 grootte: 2,48 MB id: 1405837Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190113_140549.jpg views: 1 grootte: 1,93 MB id: 1405838 .

Ook de houten steunen waren beschadigd en zijn nu weer strak door de plamuur.

Die 3 steunen zitten inmiddels vastgekit op de buis en worden vesterkt door nog 3 M6 boutjes per steun. Die worden verzonken zodat een multiplex montageplaat er op kan worden geschroefd en gekit..
                          Voeg bestanden toe

Commentaar

Ik heb al eerder gezegd dat schuren van cruciaal belang is als je alles strak in de aflak wil krijgen.
                            Ik vind schuren absoluut niet leuk, maar je ziet na 3 middagen schuren wel het resultaat, en dat werkt bemoedigend.

De eigenaar wil de hele kijker in de kleur grijs hebben, dus dan doen we dat!.
                            Morgen ge ik eerst de binnenkant nog een keer matzwart verven en dan komt de buitenkant aan beurt komend weekend.

Volgende week krijg ik een goeie focuseerinrichting binnen, die wordt op de achterplaat gezet. Daar zit nog een klassieke focuser op met 24.5mm oculair maat
                            Die gaat er af maar bewaar ik wel.
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20181020_171747.jpg views: 120 grootte: 2,21 MB id: 1405845
                            Die achterplaat is ook al behoorlijk vlak. Nog een uurtje schuren en dan kan die ook in de grondverf en afgelakt worden. Mooi zwart. Mooie combinatie met de grijze buis!

Wordt vervolgd!

Commentaar

Werken...
                            X