Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Piet Meesters telescoop Gent

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Die laatste alinea, daar ben ik het volledig mee eens! Maar dat het publiek dat mooi vind; tja, dat wel! Alleen willen ze steeds naar de nieuwe telescopen om door te kijken.
    Hier is de trend toch iets anders..voorbeeld: de originele Kutter stond hier vier maanden gebruiksklaar in de koepel op het dak. Toegangkelijk (gratis en eender wanneer) voor iedereen die dit wou.
    Ik liet dit weten op een aantal FB pagina's, fora (ook hier), mailinglijsten. Aantal mensen die gewoon eens de telescoop kwamen bekijken: NUL. (0, nikske, niemand...)
    En ja; dat vind ik ook bizar, maar het is niet anders.
    Ook bij de Kutterdagen: aantal Nederlanders in Biberach; 12 als ik het goed heb. Aantal belgen: 0 (behalve Guy en ikzelf als organisator).
    Hier bij kijkavonden is het ook steeds volle bak, en krijgt de oude Van Monckhoven kijker ook aandacht, van het publiek, maar dan vooral om een foto of selfie te nemen. Kijken doen ze liever met de grote Meade. Dat is nu eenmaal een vaststelling.
    En ja: ik ben OOK verliefd op de Oude Sterrewacht Leiden :-) Prachtige locatie en kijkers!
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Origineel geplaatst door jeanpierre Bekijk bericht
      Maar dat het publiek dat mooi vind; tja, dat wel! Alleen willen ze steeds naar de nieuwe telescopen om door te kijken.
      Mijn ervaring is toch anders. Bij de sterrenkijkavonden vorig jaar steelde de 150 jaar oude Negretti & Zambra de show. Niet verwonderlijk, want die ouwe knar liet de moderne skywatchers ver achter zich. Velen vonden het beeld zelfs mooier dan die van de 200mm Lichtenknecker. Natuurlijk kan een 76mm refractortje niet op tegen 400mm dobsongeweld als het om deep-sky objecten gaat, maar de helderheid en scherpte van het beeld van zo'n oude is dikwijls verbazend goed.

Commentaar

Het is toch wel erg jammer dat er met dit pronkstukje niet gekeken wordt, maar inderdaad is het ijzer soms net iets te dik om met handen te kunnen breken.
        Ik hoop dat ik schrijven mag dat ik toch wel zo'n beetje het meest modernste spul heb, al is het meeste ervan zelfbouw, gedwongen zelfbouw, omdat het gewoon nergens te koop is!

Maar naast dat moderne spul, kijk ik zeer graag nog steeds door mijn Polarexen waarvan de 75mm het grootst is, en de 40mm het kleinst. Maar ik mag natuurlijk niet vergeten dat vele jongere amateur-sterrenkundigen wat minder dat nostalgische 'oergevoel' hebben bij dit soort oude instrumenten, behalve wellicht diegenen die hart hebben voor de geschiedenis.

Een 140mm Meesters, ohhh wat zou ik een lief ding willen geven, daar eens mee te mogen waarnemen !
        Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

"Maar dat het publiek dat mooi vind; tja, dat wel! Alleen willen ze steeds naar de nieuwe telescopen om door te kijken."
          Haha! Ik vermoed dat dit topic bedoeld is om te "prikkelen" of iets dergelijks? Want iedereen die wel eens bij een waarneemavond bij een sterrenwacht is geweest (of ze zelf organiseert) weet dat juist die voor iedereen herkenbare klassieke refractors dé publieksmagneet zijn, niet de moderne SCT's of grote dobsons. Een Kutter kun je wat dat betreft dan ook niet vergelijken met de archetypische uitstraling van een grote refractor.

"De vraag: iemand enig idee wat dat ding zo ongeveer van waarde heeft?"
          Als je hem wil verkopen, kom je daar vanzelf achter wanneer je hem te koop zet. Een verzamelaar zal de hoogste prijs bieden en hem vrijwel zeker ergens binnen stallen, mensen die er écht mee gaat waarnemen zullen er waarschijnlijk geen verzamelaarsbedragen voor betalen. Een beetje zoals bij oldtimer auto's. De mensen die er écht mee zouden willen rijden kunnen ze niet meer betalen, de mensen die ze nog wel kunnen betalen zijn de verzamelaars/investeerders die ze zelden of nooit meer buiten laten.

Ik zou net als FirstLight een moord doen om zo'n prachtig stuk geschiedenis weer onder de sterren te krijgen, maar ik weet ook dat ik hem nooit zal kunnen betalen...
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Wel...van publieksavonden kunnen we eigenlijk wel meespreken. En we weten ook wat de mensen aantrekt: vooral hun smarthphone aan het oculair houden. Refractors hebben zeker hun aantrekkingskracht, maar het is niet voor niets dat op MIRA (Grimbergen) een 50 cm spiegelkijker zal staan. En in Oostende een 17'' plainwave.

Verkopen zullen we die Meesters niet. Gebruiken ook niet... MAAR: zopas overeengekomen dat we hem ergens in 2019 hier even in de koepel op de S9 plaatsen. De OTA hier op een bestaande montering dan. Gewoon om toch even te evalueren.periode; na de zomer 2019 (dat wordt het hopelijk iets rustiger hier).
            en neen: substantieel heeft die telescoop geen grote waarde. Uit een beetje historisch standpunt mogelijk wel.

Commentaar

Intussen vond ik al wat meer info over hoe die telescoop in Gent geraakte.
              Komt uit een college uit Brugge. De Sterrenwacht werd rond 1992-1993 gecontacteerd dat er in de kelder een oude sterrenkijker lag. Of ze interesse hadden. De buis hadden ze herkend als sterrenkijker (alles was gedemonteerd) en ze gingen ervan uit dat de metalen onderdelen stukken van...een draaibank (!!) waren. Ei zo na was dit naar de schroothandel gegaan.
              Geen mens die weet wanneer die telescoop voor de laatste keer werd gebruikt. Niemand op school had er toen nog weet van. Misschien kunnen we stellen zo rond de jaren 60 of 70 van de vorige eeuw? Nu zijn we naarstig op zoek naar meer info (bouwjaar bvb). De familie is in het bezit van een dagboek.
              Wordt vervolgd....hoop ik!

Commentaar

Hebben jullie een foto van de lensvatting? Staat daar iets op. Hij gebruikte toch meestal Steinheil en Merz optiek meen ik?
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                X