Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Weer heel wat projecten afgerond

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Weer heel wat projecten afgerond

Afgelopen maanden heb ik weer heel wat projecten afgerond.
    Van eenvoudige werkjes zoals een focuser weer goed lopend krijgen tot het geheel nieuw lakken van 2 Vixen refractors.

Ook het reinigen van optiek (en het daarna weer collimeren) van een 25cm en een 20cm Ritchey Chretien.

Of een totaal verroeste zuil en montering (beide loodzwaar, circa 70 kilo totaal) volledig ontroesten en ontvetten en met oranje en blauwe lak weer tot een fraai geheel maken.

Met andere woorden; veel gedaan afgelopen tijden en weer een aantal zeer tevreden klanten.

Een paar foto's zijn bijgesloten om een indruk te krijgen.

Momenteel ben ik bezig met de herbouw van een 27cm F-15 Cassegrain. Die beschrijving + foto's komen binnenkort in een apart topic.

Voeg bestanden toe
    Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/6777-ido-oosterveld" > ido.oosterveld; 29-11-18, 13:18.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Ziet er weer uit als nieuw. !!
    Bram
    ATM - De weg naar het resultaat is het mooiste

Commentaar

Erg fraai, hoe heb je de RC gecollimeerd?
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Dat zijn inderdaad de dingen die misschien interessanter zijn voor dit forum. Dat er diverse dingen mooi geverfd zijn vind in ieder geval ik, iets minder interessant..
        no one would have believed, in the last years of the nineteenth Century....

Commentaar

Origineel geplaatst door Rik_J Bekijk bericht
          Dat zijn inderdaad de dingen die misschien interessanter zijn voor dit forum. Dat er diverse dingen mooi geverfd zijn vind in ieder geval ik, iets minder interessant..
          Dat klopt. Dat is alleen de buitenkant. Ik ben benieuwd hoe de binnenkant is verbeterd om zo de optische prestaties op een hoger niveau te krijgen.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
            Erg fraai, hoe heb je de RC gecollimeerd?
            Met de "kerstbal methode" en met behulp van een cheshire oculair.. Die laatste is een mooi hulpmiddel voor de groffe collimatie.

De kerstbal methode is even simpel als doeltreffend.
            Die kerstbal hangt op circa 150 meter afstand en reflecteert het zonlicht als een puntvormige lichtbron.
            Bij in-focus en buiten-focus krijg je de buigingsringen van deze kunstster te zien en kan je je de hoofdspiegel maximaal collimeren.

Controle later op de optische bank in Almere met een kunstster (rode led met puntvormig licht) bewees dat de optiek van deze 25cm Ritchey Chretien zeer goed in lijn stond.

De vangspiegel collimeren doe je door een kijkbuis met een klein gaatje in de focuser te doen. Zo zie je precies wat je moet doen om de vangspiegel zo af e regelen dat je de hoofdspiegel exact in het midden ziet.

Ritchey Chretien staan bekend om hun lastige collimatie omdat je beide spiegels kan verstellen. Maar met de opgedane kennis bij de restauratie van de Dekkerscoop (zie ook topic klassieke telescopen) vind ik het wel meevallen.
            Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht

Dat klopt. Dat is alleen de buitenkant. Ik ben benieuwd hoe de binnenkant is verbeterd om zo de optische prestaties op een hoger niveau te krijgen.
              Bij diverse restauraties gaat het om beschadigde kijkerbuizen door deuken, krassen en geoxideerde onderdelen, vet en vuil wat er op zit etc.etc.

Die kijkerbuizen maak ik weer als nieuw.
              Dat is dus inderdaad de buitenkant.

Meestal is de optiek goed (moet af en toe opnieuw worden opgedampt) zodat het de moeite waard is om een oude telescoop op te knappen.

Bij de herbouw van een 27cm F-15 Cassegrain betreft het ook de buitenkant maar ook de binnenkant.
              De optiek is goed (dat is de voorwaarde om er een mooie telescoop omheen te bouwen), maar de behuizing van zowel hoofdspiegel als vangspiegel moet verbeterd worden, er moet een nieuwe baffle in en er komt een goede focuseerinrichting op.

Hij komt op een prachtige montering te staan van RVS: loeizwaar en zeer solide.

Binnenkort start ik een topic hierover.

Commentaar

Ja, mooi gedaan hoor. Ik heb die methode met de kerstbal voor het eerst gezien in het boek "star testing" van suiter. Mooi dat de testbank van Almere bevestigde dat je collimatie goed staat.
                RCs collimeren is inderdaad erg lastig. Knap dat je dit voor elkaar hebt met deze kijker.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rik_J Bekijk bericht
                  Ok Rik, bedenk wel dat mooi verven een vak is. Ik heb het geleerd van een beroepsschilder. Het is een hele kunst om dingen echt strak in de lak te krijgen, waarbij de verf mooi en egaal uitvloeit.

Ik beschik niet over een spuitcabine, dus doe het met zachte kwasten, goeie kwaliteit verfrollers, goede kwaliteit lak (alkyd), goede (licht opgeschuurde) grondverf en verwarmde ruimte (circa 23 tot 30 gr C).

De nieuwe gelakte SCT "Dekkerscoop" , gebouwd door Hans Dekker in 1975, is daar een mooi voorbeeld van. Zowel van binnen als van buiten......
                  Voeg bestanden toe

Commentaar

Natuurlijk is dat ook een aspect van restauratie alleen zijn er meer mensen die kunnen verven als mensen die een rc kunnen collimeren. Ik lees vooral dit forum om van experten zoals jij, meer te leren over hoe je een telescoop kunt testen, verbeteren en ook repareren. Het schilderen zie ik meer iets als toetje nadat al de technische problemen getackled zijn.
                    no one would have believed, in the last years of the nineteenth Century....

Commentaar

Werken...
                    X