Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nog zeer strak in het vel !

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nog zeer strak in het vel !

Wie wil dat nou niet, 43 lentes, en nog steeds geen enkel rimpeltje, alle beweegbare delen pijnloos werkend, absoluut nog niet moe, in geen jaren een dokter hoeven te bezoeken!

Dan heb je het als oranje C8 niet slecht....

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20181117_124413.jpg views: 2 grootte: 805,0 KB id: 1401670

Toen ik na maanden weer eens een welbekende tweedehands-site opende, stond hij (of zij) daar, een echte onvervalste sandcast-versie, voor een eigenlijk belachelijk laag prijsje! "Al lang vergeven natuurlijk!" Dacht ik, toen ik de verkoper, die, naar later bleek, kort geleden z'n 50-jarige astronomie-hobbie vierde, een mailtje stuurde..
    Met de nodige verbazing las ik kort daarna dat ik de eerste was.
    Dus naar Den Haag afreizen natuurlijk. Bleek ik de verkoper toch al te kennen, en hij mij dus ook!
    Best wel confronterend was het verhaal achter deze verkoop, iets waar we allemaal een keer mee te maken gaan krijgen: "Ik wordt te oud om het allemaal nog naar buiten te kunnen slepen!"
    En dan bedenk ik me, dat ik mij ook al 45 jaartjes in deze hobbiesferen begeef. Maar laat ik (nog) niet treuren..

Deze C8 laat ook weer de kwaliteit zien die we kennen van die tijd. Alles loopt als net uit de fabriek, natuurlijk ook omdat er heel deskundig mee omgegaan is!
    Ietsjes collimeren was wel nodig, maar daarna dus ook optisch perfect!
    Ook de contactpuntjes van 220-volt ingang en het stekkertje gepoetst, hetgeen de volginrichting weer perfect doet werken.

En, oh ja, het front-deksel !!! "Tsja, ik had geen passende deksel, dus heb ik er zelf eentje gemaakt!"
    Ik heb mij meerdere malen staan te verbazen over de kwaliteit van dit zelfgemaakte dopje! Dat heb ik nog nooit iemand op die manier zien presteren! Die gaat met gemak nog 200 jaartjes mee, en nee, hij is niet van metaal!

"Het is natuurlijk de standaard versie, zonder de 'special coatings'.." werd er opgemerkt. Ja, dat weet ik, maar ik heb tijdens waarneem-sessies eigenlijk zelden het verschil duidelijk mogen merken.
    Ook mijn uitmuntende oranje C5 staat regelmatig buiten, en kan heel goed meedraaien met de gevestigde orde, terwijl zowel deze C5 en de C8 een ongecoate schmidtplaat hebben, en dat laat ik natuurlijk zo!

Laten we in alle rust nog even genieten:

Click image for larger version  Name:	20181117_151106.jpg Views:	1 Size:	516.6 KB ID:	1401588
    Voeg bestanden toe
    Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/6183-firstlight" > FirstLight; 25-11-18, 12:12.
    Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Ja, heel fraai zo'n klassieker. Ooit ook zo een gehad. Pure nostalgie.
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Heerlijk he zo'n mooie oranje C8 die uitmuntend presteert. Is deze uit 1975? Als ik mij niet vergis is deze van baron van Hemert tot Dingshof geweest?
      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Commentaar

Origineel geplaatst door ido.oosterveld Bekijk bericht
        Heerlijk he zo'n mooie oranje C8 die uitmuntend presteert. Is deze uit 1975? Als ik mij niet vergis is deze van baron van Hemert tot Dingshof geweest?
        Nee, dat kan niet, want die staat op de Leidse Sterrewacht.
        Maar mooi is ie!
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
        X