Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag over telescoop/zeekijker van L.J. Harri

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vandag ontving ik bericht van het bedrijf waar de kijker oorspronkelijk is gemaakt. De productiedatum ligt rond de eeuwwisseling (die van 1900 welteverstaan).

Gisteren probeerde ik hem op de maan en Saturnus. Prima beeld, maar niet meer dan dat. Voldoende vergroting, maar weinig contrast. Omdat ik hem niet op statief had, weet ik niet zeker of ik Saturnus' ringen zag. Het is duidelijk een kijker voor overdag, maar daar is hij dan ook voor gemaakt neem ik aan.
    Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Comment

Op de foto's lijkt het objectief last the hebben van schimmel of komt dat door een reflectie oid?
      no one would have believed, in the last years of the nineteenth Century....

Comment

Originally posted by Genie Hendriks View Post
        Observer Weet ik nog niet, moet ik nog bepalen (maar geen idee hoe, anders dan door te vergelijken met verrekijkers). Ik schat in, dat hij een keer of 20 vergroot.
        De vergroting kan je bepalen door de diameter van het objectief (vooropgesteld dat deze niet gevignetteerd wordt door interne baffles en/of te lange oculairtubus) te delen door de diameter van fe uittredepupil. De uittredepupil is gemakkelijk te meten met wat matglas of een oude mat geworden geodriehoek. Daar waar het cirkeltje scherp is, kan je meten. Die positie is tevens de vrije oogafstand.
        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Vergroting berkenen doe je door het brandpuntsafstand van het objectief the delen door het brandpunt van het oculair

Comment

Voor die benadering kan je alleen kiezen als die informatie is gegeven. De brandpuntsafstand van het objectief is zo nog wel globaal te meten, maar de brandpuntsafstand van de combinatie oculair en omkeerstelsel meet je niet zo eenvoudig.
            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Rik_J en EdwardB Dank voor jullie meedenken. Het is wat Edward zegt: ik ken de brandpuntsafstand van het objectief niet. Nu is die wel makkelijk te bepalen, maar dan blijf ik zitten met die van het oculair èn het gegeven dat er een omkeerstelsel aanwezig is. Ik ga het dus op een andere manier doen, maar weet nog niet hoe. Wellicht een draadkruisje met schaalverdeling, zodat ik een vergelijk kan maken met een zeer lichte vergroting van een telescoop of een verrekijker. Als het makkelijker kan, hou ik me aanbevolen!
              Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Comment

Leuke vondst. Deze kijkers zijn niet gemaakt om er sterren mee te kijken, maar om vanaf grote afstand seinen van de (sein)posten aan de wal en vlaggeseinen mee te bekijken. Ik schat dat de vergroting echter niet meer dan 10 tot 15 keer zal zijn, anders zijn ze vanaf een bewegend dek niet meer te gebruiken.
                Meade LX200 10", Intes MK 67, Meade N6, TAL 100RS, 11cm Kutter, Lunt 35/B600,AZ-EQ6 GT,ASI 120 MM, Philips ToUcam II, G.O. 20 x 110

Comment

Die schimmel tussen de 2 lensdelen kan ik er wel uithalen voor je.
                  Dan oogt dat ook weer puntgaaf.
                  Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Comment

Originally posted by ido.oosterveld View Post
                    Die schimmel tussen de 2 lensdelen kan ik er wel uithalen voor je.
                    Dan oogt dat ook weer puntgaaf.
                    Dank je voor je aanbod, Ido. Ik heb nog eens goed gekeken, maar ik zie maar één lens. Het schimmeltje (ik ga er althans van uit, dat het dit is) is dus direct benaderbaar. Ik probeer eerst zelf voorzichtig de lens schoon te maken. Lukt het niet, dan meld ik me weer.

Comment

ido.oosterveld Polijst je het oppervlak dan of ga je met een wattenstaafje aan de gang? Dat laatste heb ik ook geprobeerd maar dan zie je het nog steeds. Ga je polijsten dan verwijder je de coating weer (Ik denk niet dat dat hier een problem is door afwezigheid ervan).

Comment

ido.oosterveld en Rik_J Ik probeer eerst een microvezeldoekje met alcohol. Coating zit er niet op, dus die zal niet beschadigd raken of weggepoetst worden.

Comment

Originally posted by Genie Hendriks View Post
                          Observer Weet ik nog niet, moet ik nog bepalen (maar geen idee hoe, anders dan door te vergelijken met verrekijkers). Ik schat in, dat hij een keer of 20 vergroot.
                          Als je een smartphone bezit kan je de vergroting precies te weten komen door een foto door de kijker te nemen en daarna een zonder de kijker. Kies daarvoor een object met duidelijke contouren b.v. raamkozijn in een muur of de breedte van een schoorsteen. Via de twee foto's is exact de vergroting te meten.
                          je bent nooit te oud om te leren.

Comment

jbrosens Zeer bruikbare tip! Dank! Ik heb hem net opgevolgd en kom uit op een vergroting van 20x.

Comment

Zojuist legde ik de kijker op een statief en probeerde hem op Saturnus uit. En verdraaid, heel klein, maar onmiskenbaar waren de ringen zichtbaar! Ik word steeds blijer met dit antieke ding.

Comment

Working...
                              X