Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag over telescoop/zeekijker van L.J. Harri

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vraag over telescoop/zeekijker van L.J. Harri

Vandaag liep ik in een kringloopwinkel toevallig tegen een zeekijker/telescoop van L.J. Harri aan. Dit blijkt een bedrijfje te zijn geweest in nautische instrumenten. Ik kan op internet niets achterhalen over de telescoop (40 50mm, schat ik). Beschikt een van jullie over meer informatie? Ik overweeg hem aan te schaffen, maar heb geen idee van de waarde (ook in de kringloopwinkel hadden ze geen idee).
    Meade 8" SCT l Bresser 152/1200 | TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Heb je hem nog niet! Waar is dat winkeltje?
    "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Comment

Originally posted by Observer View Post
      Heb je hem nog niet! Waar is dat winkeltje?
      Nog niet, maar het gaat er wel van komen! Mag ik uit je reactie afleiden dat de kijker interessant is?
      Meade 8" SCT l Bresser 152/1200 | TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Daar heb ik geen idee van. Had er maar een fotootje van genomen. Optische apparaten, en vooral als je er doorheen kunt kijken, heb ik altijd al interessant gevonden. En dan nog wel een nautisch apparaat. Daar wordt toch volgens mij altijd wel de nodige aandacht aan besteed. Volgens mij is het vast geen verkeerd ding en op zijn minst een curiositeit. En als de verkoper geen idee heeft van de waarde kan het vast niet veel kosten.
        "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Comment

De verkoper is een kringloopwinkel waarvan de opbrengst naar goede doelen gaat. Daar heb ik enige compassie mee, naast dat ik de voorzitter goed ken. Ik gun ze daarom enige rele waarde en ga er dus niet te hard in. Maar de kijker wordt wel van mij, dat weet ik zeker. Op het eerste gezicht presteerde hij goed en de afkomst is terug te leiden naar een oud familiebedrijf uit Delft en Amsterdam. Dat maakt de kijker voor mij een curiositeit met enige oudheidswaarde. Een bod van 75,- trekt ze over de streep, hoop ik.

Comment

Meteen doen Genie, deze kijker is van een gerenommeerd bedrijf uit de jaren 60.Dit was een bedrijf wat alles wat een zeiler of motorboot vaarder kon leveren ze zaten waarschijnlijk aan het IJ in amsterdam ik weet dat omdat ik ook gezeild heb in die jaren.m vrgr jan bonte

Comment

jan bonte De kogel is al door de kerk, Jan, ik ga hem zaterdag halen. Op internet vond ik de geschiedenis van dit bedrijf en die liegt er niet om. Het was inderdaad een gerenommeerd bedrijf voor nautische instrumenten. Vroeg in de 18de eeuw begonnen in Delft en daarna verkast naar Amsterdam. Vanaf 1911 geen familiebedrijf meer, maar wel onder de naam voortgegaan. In 1996 failliet gegaan, maar doorgestart. Ik zal in deze post laten weten of en hoe het instrument functioneert.

Comment

Perfect Genie,goed gedaan. Het zou me niet verbazen als je hier een kijker koopt van een gerenomeerd merk. Jan bonte

Comment

Alvast een vaag fotootje van de kijker in uitgeschoven toestand. Materiaal is zwartgelakt metaal met een leren (denk ik) omhulsel. Zaterdag laat ik wat meer over de kijker weten.

Click image for larger version

Name:	IMG_8774.PNG
Views:	1
Size:	41.2 KB
ID:	1393490

Comment

Das een leuke vonst zeg.. Ik heb ook iets met dit soor kijkers.
                    Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Zo, net heb ik de zeekijker opgehaald. Mijn eerste reactie: wauw! En dan heb ik het over het beeld (overdag), maar zeer zeker ook over de bouwkwaliteit. Alle onderdelen zijn van messing, het omhulsel van leer (denk ik), de lenzen zien er gaaf uit (enkel het objectief heeft helaas plekjes aanslag/schimmel) en het oculairkapje heeft een beschermklepje. In totaal heeft de kijker vijf lenzen en is gebaffled. Komende dagen ga ik hem schoonmaken, hoewel het nauwelijks nodig is. Zodra het donker en helder is, krijgt hij een stertest. Voor nu: ik ben er superblij mee!

Click image for larger version

Name:	IMG_8787.JPG
Views:	2
Size:	2.27 MB
ID:	1393649Click image for larger version

Name:	IMG_8786.JPG
Size:	2.41 MB
ID:	1393650Click image for larger version

Name:	IMG_8792.JPG
Size:	2.63 MB
ID:	1393652Click image for larger version

Name:	IMG_8800.JPG
Size:	2.70 MB
ID:	1393653Click image for larger version

Name:	IMG_8794.JPG
Size:	2.15 MB
ID:	1393651Click image for larger version

Name:	IMG_8802.JPG
Size:	1.51 MB
ID:	1393654
                      Attached Files

Comment

Zo op die foto van eergisteren lijkt hij bijna n meter lang. Hoe lang is hij precies?

Vijf lenzen lijkt me best wel weinig inclusief omkeerstelsel en oculair, of zijn de achromatische delen als n lens geteld?
                        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

EdwardB De kijker is uitgeschoven 75 cm en ingeschoven 55 cm. Het objectief is 40 mm. De twee messing buisjes op de foto bevatten ieder twee lenzen, waarvan eentje het oculair is. Ik zal nog eens goed naar het objectief kijken. Wellicht bestaat dat uit twee lenzen en zit de schimmel daartussen.

Comment

Leuk ding! Een echte piratenkijker. Hoeveel vergroot het?

Comment

Observer Weet ik nog niet, moet ik nog bepalen (maar geen idee hoe, anders dan door te vergelijken met verrekijkers). Ik schat in, dat hij een keer of 20 vergroot.

Comment

Working...
                              X