Announcement

Collapse
No announcement yet.

Staat hier nog wat?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Staat hier nog wat?

Zondag zag ik in Delft vanaf een brug deze oude schoonheid aan de Kanaalweg. Er zit nu in dit gebouw een bedrijf, Delmic BV, waar ze volgens hun website iets met microscopie doen.
    Weet iemand iets van deze sterrewacht, en of er nog iets in staat?

Click image for larger version

Name:	IMG_2027 compr.JPG
Views:	1
Size:	78.4 KB
ID:	1388990
    Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Dķh!!! Dat is mooi! Ik kom vaker in Delft, maar dit heb ik nog nooit gezien. Volgende keer opletten.

Even Googlen:

Bouw en gebruikers
    Kanaalweg 4 werd tussen 1892 en 1894 gebouwd naar een ontwerp in neorenaissancestijl van rijksbouwkundige Jacobus van Lokhorst, die ook veel andere universiteitsgebouwen in Nederland ontwierp. Oorspronkelijk werd het pand gebouwd voor de Afdeling der Geodesie, Landmeten en Waterpassen van de Polytechnische School (zoals de TU Delft toen heette). De geodesie houdt zich bezig met de bepaling van de vorm en de afmetingen van de aarde en plaatsbepalingen op en om de aarde. Op de toren in het middendeel van het gebouw werd bovendien een observatorium gebouwd, dat vooral voor de geodetische astronomie werd gebruikt. In de loop der jaren huisvestte het pand nog verschillende andere organisaties en opleidingen die zich alle eveneens met geodesie bezighielden. DUWO betrok het gebouw in 2005.

Sterrenwacht voor de aarde
    De toren, met giet- en smeedijzeren trappenhuis en het voormalige observatorium in de koepel, is het meest bijzondere deel van het gebouw. Bovenop staat een fraaie balustrade, waarvan de omloop een wijds uitzicht op Delft biedt. Op het dak staat het houten observatorium met een draaibare koepel die uitzicht op de sterren bood via een mechanisch bedienbaar luik, waarin de oude (en inmiddels gerestaureerde) telescoop staat.
    Het observatorium was overigens geen officiŽle sterrenwacht (zoals bijvoorbeeld dat in Leiden), waar astronomisch onderzoek werd verricht. Hier werden alleen astronomische waarnemingen gedaan ten bate van geodetische tijdmeting en plaatsbepalingen op aarde. Het is wel een van de weinige sterrenobservatoria in ons land (waarvan sommige als wetenschappelijke sterrenwacht fungeren).

Antieke instrumenten
    In de toren staat verder een groot deel van de vele geodetische instrumenten uit de onderwijsgeschiedenis van het pand: onder meer landmeetinstrumenten als theodolieten en andere hoekmeetinstrumenten, kleine sterrenkijkers, waterpasinstrumenten, chronometers en sextanten. Ze waren van groot belang in een tijd waarin de GPS nog toekomstmuziek was. Veel van de circa 500 instrumenten zijn bijzonder en meer of minder antiek.
    C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

"Veel van de circa 500 instrumenten zijn bijzonder en meer of minder antiek."
      Zouden ze 'ns een rondleiding willen geven en het spul laten zien? Lijkt me leuk!
      Omni telescopio caelum est.

Comment

Bedankt Frank. Ik lees hier https://www.hollandsecirkel.nl/docum...aalweg-4-delft trouwens dat je de instrumenten kunt bekijken, even mailen.

Comment

De laatste keer dat ik ervan hoorde was van een sterrenwachter / vrijwilliger die gevraagd was om het instrument te restaureren. Die is echter vroegtijdig overleden. Dat is inmiddels al weer 15 jaar geleden. Als ik mij niet vergis ( wat heel goed kan) stond er een lange 12.5 cm of 15 cm achromaat. Merk onbekend.
          Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Hallo John,

Of er op dit moment nog iets staat weet ik niet, maar in september 2015 in ieder geval nog wel.

Een prachtige Zeiss 130 mm refractor.

Of dit de kijker is die men ooit wilde restaureren weet ik niet, maar de hierboven genoemde kijker zag er op zich nog goed uit, met een heel mooi patina door blijkbaar veelvuldig gebruik.
            Maar op zich zou een goed uitgevoerde restauratiebeurt hem wel goed doen.

Ik vermoed dat de kijker er niet altijd heeft gestaan, want ik weet dat er ook ooit een fraaie 6 inch Polarex (pier model) heeft gestaan.
            Die heb ik helaas zelf nooit kunnen bewonderen aldaar, maar dat terzijde.

Het gebouw zelf is overigens ook prachtig qua interieur, een werkelijk monumentaal trappenhuis en dergelijke.
            En ook het koepelgebouwtje heeft een prachtige 'klassieke sterrenwacht' uitstraling.

Zeker een bezoek waard.

Hier een paar foto's die ik in 2015 heb genomen.

Click image for larger version  Name:	IMG_6522.JPG Views:	2 Size:	693.3 KB ID:	1389066

Click image for larger version  Name:	IMG_6527.JPG Views:	1 Size:	691.9 KB ID:	1389067

Click image for larger version  Name:	IMG_6482.JPG Views:	1 Size:	716.3 KB ID:	1389068

Click image for larger version  Name:	IMG_6487.JPG Views:	1 Size:	821.3 KB ID:	1389069

Click image for larger version  Name:	IMG_6488.JPG Views:	1 Size:	899.3 KB ID:	1389070

Click image for larger version  Name:	IMG_6483.JPG Views:	1 Size:	719.1 KB ID:	1389071

Click image for larger version  Name:	IMG_6477.JPG Views:	1 Size:	717.6 KB ID:	1389072

Click image for larger version  Name:	IMG_6476.JPG Views:	2 Size:	955.7 KB ID:	1389074

Attached Files
            Orange C8 (Sandcast) 1975 | Takahashi TSA120 | Robtics 102mm F7 ED | Polarex 75/1200mm EQ | Carton 10cm Newton | Lunt LS60THa/B1200 | WO Zenithstar 61

Comment

Dat ziet er mooi uit. Polarex is van de 60er jaren, en de koepel is van ca 1890 dus zal er daarvoor ook wel iets van Zeiss hebben gestaan. Lijkt me heerlijk om daar eens een nachtje te kunnen doorbrengen, alhoewel, veel zul je daar niet kunnen zien vrees ik.

Comment

Mooi! Voor planeten en de maan moet het toch prima kunnen; dubbelsterren natuurlijk ook. Leuk om dat eens in het echt te zien.
                C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Ik vind de montering er wat ielig uitzien. wel interessant is dat mechanisme om de hoogte in te stellen.heb je geen zenitprisma nodig.
                  What where the skies like when you were young?

Comment

Schitterend instrument! Prachtig dat je daar foto's van hebt!!

Doet me een beetje denken aan de sterrenwacht van de oude Zeevaartschool te Rotterdam.(35 jaar geleden) Maar toen ik daar laatst langs reed schrok ik van de toestand van de koepel en de 15cm Zeiss die daar stond is ook allang weg. ( Wel gered door de NVWS Rotterdam, dacht ik )

@C8 Ronald
                    Kan publiek deze bezoeken?
                    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

@ John,

Ik vond het ook een prachtige kijker, die naar ik aanneem, schitterende beelden zal laten zien.

Prachtig patina ook.

Het gebouw deed destijds mee aan de Open Monumentendag en zodoende kon ik er in.

Ik weet niet of ze elk jaar meedoen, maar dat is op de Open Monumentendag site van Delft wel uit te zoeken (die zijn meestal begin September)

Ik heb begrepen dat de koepel niet altijd deel uitmaakt van het programma, dus heb daar destijds geluk mee gehad.

Op de verdiepingen eronder staan veel (oude) landmeetinstrumenten opgesteld, ook erg leuk om te bekijken.

Ik weet niet wie de huidige gebruikers van het pand zijn, daar zijn een aantal wisselingen in geweest.

Anders is er misschien ook via de gebruikers van het pand misschien iets te regelen voor een bezoek?
                      Orange C8 (Sandcast) 1975 | Takahashi TSA120 | Robtics 102mm F7 ED | Polarex 75/1200mm EQ | Carton 10cm Newton | Lunt LS60THa/B1200 | WO Zenithstar 61

Comment

Working...
                      X