Announcement

Collapse
No announcement yet.

Meesters montering?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Meesters montering?

Zojuist een montering en een 2 tal kijkers op kunnen halen bij iemand die niet wist wat hij ermee aan moest.
    Ik vermoed zelf dat de montering een Meesters is, misschien dat iemand hier op het forum dit kan bevestigen?

De kijkers zijn een cassegrain en een Maksutov, de 1e is duidelijk een eigenbouw maar de Maksutov lijkt toch meer op een bedrijfsmatige productie.
    Misschien herkent 1 van jullie de Mak?

Groeten,

Marco

Attached Files
    Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Ik durf het niet te zeggen. Monteringen uit die dagen leken veel op elkaar. Het beste is om de eigenaar van deze website eens te vragen:
    http://home.solcon.nl/e.fledderus/hi...1001-full.html
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Wat John zegt vind ik ook: het kan een Meesters zijn maar kan ook een Irrgang of zelfs Zeiss.zijn.
      Er is bij dit soort monteringen niet altijd een naam te vinden, omdat bijvoorbeeld de Zeiss monteringen door een toeleverancier werden vervaardigd in die jaren 1910-1939..
      Wel een mooi ding, de moeite waard om schoon te maken en/of mooi op te knappen.

Ik heb zelf een aantal van dit soort monteringen gerestaureerd, en bij sommige stond er een naam in de montering, dan moet je het plaatje van het hoogtelager er af schroeven, dat kan het zijn dat daar een naam of serienummer in staat gegraveerd of in het metaal is gegoten.

Dat statief is een gedemonteerd pyramidestatief. Oedegelijk, loodzwaar en enorm stabiel (als je hem weer in elkaar zet). Waarschijnlijk eikenhout. Licht opschuren en inde olie zetten, wordt die weer heel fraai van.

Die 2 kijkers kunnen ook wel een schoonmaakbeurt waarderen of zelfs helemaal opgeknapt worden, zeker als je ze uitprobeert en als ze mooie beelden geven (mits ze in collimatue staan)

Succes ermee!!.
      Last edited by ido.oosterveld; 13-05-18, 09:54.
      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Comment

Mannen bedankt voor de reactie, we onderzoeken alles nog rustig verder.
        ​​​​​​
        Ik heb de boel even opgebouwd, wat een plaatje die gaat zeker een goed plekkie krijgen. Wel missen er nog wat plankjes en schorren bij het statief dus dat wordt zagen. En ding is zeker, ik moet een keer waargenomen hebben door deze set.

Als ik meer weet over de oorsprong post ik het zeker.
        ​​​​​​
        Attached Files
        Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Comment

Misschien is die Mak een Popp Maksutov. Gebaseerd op het Gregory ontwerp.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Ik denk het niet, de Popp ontwerpen waren wat wat compacter en bovendien hadden die een collimeerbare maksutov-corrector en dito hoofdspiegel.
            Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Comment

Bij Tivoli Oudenbosch hebben we de 300mm en 150mm Popp Maksutovs en die zien er inderdaad anders uit dan deze. De OTA buis is anders.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Deze heeft ook een collimeerbare corrector en hoofdspiegel. Maar het is op zeker geen Popp, er staat op de zijkant van de spiegel Dik 35. Je raad het al de spiegel is 35mm dik, dus van een Nederlandse maker met initialen T.G.

Ook is de optiek 175mm voorzover ik na heb kunnen gaan niet een maat die Popp toepaste.

De kijker ligt nu helemaal uitelkaar om opgeknapt te worden, als die weer inelkaar zit maak ik wel wat foto's.

Comment

Originally posted by John Baars View Post
                  Ik durf het niet te zeggen. Monteringen uit die dagen leken veel op elkaar. Het beste is om de eigenaar van deze website eens te vragen:
                  http://home.solcon.nl/e.fledderus/hi...1001-full.html
                  Hoi John,

Bedankt voor je tip, via deze site kwam ik bij een verzamelaar van Meesters terecht. Hij heeft bevestigd dat dit een montering is van Meesters bedoeld voor de 80mm refractor die hij ook gemaakt heeft.

Altijd leuk iets speciaals te krijgen, deze krijgt na een opknap of restauratie beurt een mooi plekje bij sterrenwacht tweelingen in Spijkenisse

Groet,

Marco

Comment

Ha, gefeliciteerd! Het is leuk dat je het raadsel hebt weten op te lossen! Goed dat deze klassieker in jouw handen is gevallen en niet in de kliko terechtkwam. Na de opknapbeurt willen we natuurlijk nog meer foto's zien!?
                    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Maar eens inlezen in de beste man. Boek gevonden in opmerkelijk goede staat.
                      ​​​​​​
                      Attached Files

Comment

Dutchastro ga eens langs bij de sterrenwacht in Middelburg? Daar loopt een tentoonstelling over Meesters, en mooie filmfragmenten over zijn leven.
                        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Dankje jeanpierre , staat al op de planning.

Comment

Working...
                          X