Announcement

Collapse
No announcement yet.

Revue 60/700 mm refractor

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Revue 60/700 mm refractor

Moest even nadenken waar dit te plaatsen. In eerste instantie was ik helemaal niet van plan om iets over dit kijkertje schrijven maar het uiteindelijke resultaat is wel leuk om te laten zien.

Click image for larger version  Name:	IMG_1967.jpg Views:	1 Size:	996.9 KB ID:	1376514

Click image for larger version  Name:	IMG_1965.jpg Views:	1 Size:	769.1 KB ID:	1376512

Waarom deze Revue uit waarschijnlijk 1984/85 in het subforum Klassieke Telescopen? Persoonlijk vind ik dit soort telescopen wel een historische waarde hebben. Dat komt omdat ze voor een kantelpunt hebben gezorgd van absurd dure telescopen naar enigszins betaalbare telescopen. Kijkend naar de jaren '70 waren telescopen vrijwel onbetaalbaar en dan nog kocht je een kleine kijker. In de jaren '80 werden telescopen wat betaalbaarder, wat ook voor deze Revue geldt. Hoewel,... 339 DM was nog steeds veel geld in die tijd en veel stelt zo'n kijker niet voor als je kijkt wat je nu kunt kopen voor hetzelfde geld (wel even de waarde van het geld omrekenen naar die tijd).
    Het "grappige" is trouwens dat je na deze lichting nog van metaal gebouwde kijkers half jaren '80 tot half jaren '90 vreselijke zogenaamd betaalbare meuk op de markt kreeg. Gebouwd in Japan maar allemaal plastiek rommel. Denk maar aan de Tasco telescopen. Hierna namen de Chinese het over en daar zijn we niet slechter van geworden. Met dank aan Synta die er als een van de eerste voor zorgde dat telescopen echt betaalbaar werden en dat je ook een degelijke telescoop kunt kopen voor een prima bedrag.

Stukje geschiedenis. Terug naar de Revue die ik op herhaaldelijk aandringen van mijn dochter (mevrouw wil ook een telescoop) heb opgeknapt. De 60 mm Revue heb ik een paar jaar geleden voor drie dubbeltjes gekocht. Waarom weet ik niet meer. Zal wel in een vlaag van verstandsverbijstering zijn geweest. Het ding is zoals die was vreselijk (zie linkje) en dan natuurlijk het statief en montering. Gewoon onbruikbaar. Hup, de container in met die zooi. De Revue optiek en de buis zijn prima. Optisch zijn dit soort kijkers prima en de focusser is ook na wat kleine aanpassingen zeer goed te gebruiken. Loopt ook lekker netjes. Zoeker met spiegel die in de buis kan weg klappen functioneert ook goed.
    De EQ-1 montering had ik nog liggen. Deze stond op zo'n klein tafelstatief. Ooit aangeschaft om op La Palma was te fotograferen. Lukte trouwens voor geen meter omdat ik de montering totaal niet uitgelijnd kreeg plus dat het EQ-1 motortje constant in de weg zat. Dus ook deze montering verdween in de kast. Tot nu, opnieuw met Hammerrte gespoten. Nieuw vet erin en is voor de 60 mm Revue goed genoeg. Voor het statief wilde ik een oud Seben statief gebruiken. Uit elkaar gehaald en ook gespoten met Hammerite. Totdat het statief weer in elkaar moest. Dat prul was niet meer fatsoenlijk te monteren en dus,... hoppa. Ook de container in. Bevestigingsstuk montering-statiefpoten heb ik wel gebruikt van de Seben.
    Voor de montering heb ik dus maar zelf poten gemaakt van eikenhout. Daar had ik nog een restant van liggen. Als laatste een accessoireplankje gemaakt. De statiefpoten moeten nog wel worden geschuurd en daarna zet ik ze in de olie.

Dochter blij met haar nieuwe telescoop. Ik blij omdat er van allemaal in de kast belandde spullen weer een goed bruikbare, en helemaal geen verkeerde, telescoop staat. Maar wat ik nog leuker vind is dat er totaal onbedoeld een bijzonder klassiek ogend kijkertje staat die er echt heel leuk uitziet.

Click image for larger version  Name:	IMG_1971.jpg Views:	1 Size:	1.03 MB ID:	1376513
    Last edited by scorpio; 20-04-18, 14:04.

Mooi zeg, deze lijkt erg veel op mijn Binolyt 60/700 (Towa). Ik heb alleen het AltAz statief. Wel erg mooi hout trouwens. Click image for larger version

Name:	Towa_60_700.jpg
Views:	1
Size:	43.0 KB
ID:	1376520
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Leuk ding, als ik in die tijd zoiets had gehad...
      Wat ik me afvraag: wat is dat "boordkanon" bovenop de kijkerbuis? Een zoeker? Poolzoeker? Of is het dat "Reflexsucherfernrohr" uit de advertentietekst? Dus een soort zoeker door de telescoop heen? Nooit eerder gezien zoiets.
      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
      I'm starlit from the side | www.remranger.com

Comment

Dat is een zoeker, werkt perfect. Je draait aan het wieltje van de zoeker en dan klapt een spiegeltje om, je hebt dan het hele objectief van de kijker als zoeker.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Geniaal. Waarom wordt dat niet meer toegepast? Zou ideaal zijn, nooit meer je zoeker uitlijnen.
          Aan de andere kant, bij een telescoop met lange brandpuntsafstand heb je dan wel een heeeeel lang oculair nodig voor die zoeker. Daarom misschien?

Edit: natuurlijk kun je ook gewoon een heeeeel lang oculair in je focuser stoppen, en de enorme vignettering voor lief nemen (zeg ik nu geen rare dingen?). Maar dan heb je het over oculairs met een lengte van 100-150 mm. Als die al bestaan.
          16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
          I'm starlit from the side | www.remranger.com

Comment

Voordeel is dat je nooit de zoeker af hoeft te stellen. Staat altijd goed.

Comment

@ Patrick, die Binolyt lijkt er wel wat op. Maar focusser en lensvatting/dauwkap zijn weer net iets ander. De Revue (komt ook gewoon uit de Towa fabriek) is wel helemaal uit metaal opgetrokken en ziet er best degelijk uit. Maar dat werd weer helemaal om zeep geholpen door het slechte statief en de simpele montering.

@ Rem, of het nu veel voordelen heeft om daar je zoeker te plaatsen dat weet ik niet. Bij een refractor met "normale" zoeker lijn je deze ook slechts zelden uit. Daarnaast is het mechanisme duurder dan een gewone zoeker. Maar wat natuurlijk HET grote voordeel is. Je kijkt met een 60 mm objectief i.p.v. een amper te gebruiken 5 x 24 zoekertje die ze meestal op zo'n kijker zetten. Hoe de zoeker in de praktijk werkt wat betreft lichtopbrengst weet ik niet. Ik heb nog nooit 's nachts met deze Revue gekeken.

Comment

@Scorpio: de Binolyt (Towa) is geheel van metaal gemaakt op de lenskap na. Dat doen ze tegenwoordig helaas niet meer. Het is een fijne goede kijker, vanavond/vannacht ga ik die weer gebruiken om naar Jupiter te kijken "classic style" met Yamamoto 0.965" ortho's.

Comment

Leuk telescoopje!

Zo'n soort telescoopje (f/15 variant) was tevens mijn allereerste! Optiek was prima in orde, geen wanklank.
                  Zo'n zoeker had ik vroeger ook op mijn 60mm Pollux. Je kon hem wel afstellen dmv kleine ( hier niet zichtbare boutjes) Beeldveld was klein en nogal donker vond ik, dus zette ik er een halve 7X35 verrekijker op.

Het korte flexibele stangetje voor de handmatige RA aandrijving zit vreselijk in de weg bij bepaalde standen in het zenit. Die kun je beter vervangen door een gewone korte sterknop.
                  Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                  Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Mijn eerste "echte" telescoop ook een 60 mm F-15 alleen dit was dus zo'n kijker van een generatie later toen de goedkopere Japanse postorder telescopen plotseling uit heel veel plastiek gingen bestaan. Plastiek focusser, plastiek dauwkap, plastiek oculairs (n daarvan had ik nog in een andere vorm gesmolten tijdens een zonneprojectie) en zelfs de buis was van plastiek. Optiek zelf was wel redelijk.

Die flexibele stangen staan natuurlijk wel erg leuk. Dat ze soms in de weg zitten? Ach, laat die kleine maar even leren omgaan met de ongemakken van een EQ-montering.

Comment

Originally posted by scorpio View Post
                      @ Rem, of het nu veel voordelen heeft om daar je zoeker te plaatsen dat weet ik niet. Bij een refractor met "normale" zoeker lijn je deze ook slechts zelden uit. Daarnaast is het mechanisme duurder dan een gewone zoeker. Maar wat natuurlijk HET grote voordeel is. Je kijkt met een 60 mm objectief i.p.v. een amper te gebruiken 5 x 24 zoekertje die ze meestal op zo'n kijker zetten. Hoe de zoeker in de praktijk werkt wat betreft lichtopbrengst weet ik niet. Ik heb nog nooit 's nachts met deze Revue gekeken.
                      Een nadeel van dit mechanisme zie je bij grote openingen. Hoe groot moet het spiegeltje worden om voldoende licht naar de zoeker te sturen n weinig beeldfouten te hebben? Plus inderdaad die lange brandpuntsafstanden he. En het vervoer wordt dan ook wel lastig als ik even aanneem dat het "boordkanon" niet gedemonteerd kan worden...
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro

Comment

De vraag is meer hoe groot moet het spiegeltje zijn om het volledige objectief te pakken. Maar dat is helemaal niet nodig. Want stel dat die maar 2/3 pakt dan kijk je nog steeds met een 40 mm (achromatisch) zoeker. Het niet gebruiken van het volledige objectief levert natuurlijk geen extra beeldfouten op. Eerder minder.
                        Het vervoer van een 60 mm kijker is sowieso geen enkel probleem. Het is maar een klein kijkertje. En wie haalt er nu zijn, of haar zoeker van een refractor omdat deze moet worden vervoerd? Ik heb dat nog nooit gedaan in ieder geval. Als die er dan toch zo nodig af moet schroef je 'm gewoon van de kijker af. Vier schroefjes, n minuut werk.

Comment

Ja bij kleine kijkers heb je natuurlijk geljk. Maar stel dat je dit bij een 150 mm refractor of een 50 cm dob gaat doen. Daar doelde ik meer op. Dan heb je f een heel grote spiegel nodig voor de zoeker, f je zit enorm off axis licht te vangen voor de zoeker. En bij beide kijkers zou ik de zoeker er wl af willen halen. Dat doe ik bij mijn dob iig altijd wel. Maar ieder zijn meug natuurlijk
                          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro

Comment

Working...
                          X