Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nog 2 klassieke oranje C8 onder handen.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nog 2 klassieke oranje C8 onder handen.

Een sterrenwacht in het oosten des lands vroeg mij onlangs of ik hun beide klassieke C-8 telescopen wilde reinigen.

Met name de schmidtpaten waren zeer vies en vet.
    Ook beide hoofdspiegels waren voorzien van zgn "spinnen". Kleine spinachtige schimmels die, als je ze lang laat zitten, de coating van de hoofdspiegels kunnen aantasten.

Beide telescopen werden afgelopen weekend afgeleverd.
    Al pratende kwamen we op een van de beide telescopen, Een uit 1976, waar volgens tellingen al meer dan 60.000 mensen door hebben gekeken!!!
    Door dit intensiever gebruik waren er wel een fors aantal beschadigingen op de kijkerbuis gekomen.

Uitendelijk gingen ze met mijn aanbod accoord om dit exemplaar van nieuwe verf te voorzien, Weer een nette telescoop voor de komende 40 jaar.....

Inmiddels heb ik van de andere de hoofdspiegel en schmidtplaat gereinigd. De optiek is weer als nieuw. Zie foto's

Dus voorlopig ben ik wel van de straat......
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door ido.oosterveld; 10-04-18, 17:46.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Gelukkig zijn de beide C8 telescopen in goede handen.
    Die spin-achtige schimmels heb ik ooit ook wel eens aangetroffen tussen de lenzen van een oude telelens die ik voor iemand schoonmaakte. Geen idee hoe die daar komen. Iemand enig idee wat hun oorzaak is? Minuscule insectenrestanten?
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Met de toekomst van die twee C8-jes zit het ook wel 'snor'...
      Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
        Die spin-achtige schimmels heb ik ooit ook wel eens aangetroffen tussen de lenzen van een oude telelens die ik voor iemand schoonmaakte. Geen idee hoe die daar komen. Iemand enig idee wat hun oorzaak is? Minuscule insectenrestanten?
        Schimmelsporen kunnen voorkomen tot miljoenen per kubieke meter lucht, overleven barre omstandigheden voor duizenden jaren en leven van lucht....
        Hopeloze Alpha met Bta interesse

Commentaar

Inmiddels bij n C8 de visual back vervangen. De schroefdraad was stukgedraaid en ze hadden een mooie messing ring liggen die ze erop wilden hebben.

De schroefdraad afgezaagd zodat een groot vlak ontstond en met montagekit de nieuwe visual back vastgezet.
          Voeg bestanden toe
          Last bewerkt door ido.oosterveld; 02-06-18, 22:37.
          Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Bij de andere C8 een complete repaint gedaan. De oranje verf was behoorlijk gehavend en ook de grijze ring aan de voorkant was grotendeels kaal.

De zoekerhouder zat vol met corrosie. Zie de foto's

Na het opschuren van alle delen (nadat de telescoop volledig uit elkaar was gehaald kon begonnen worden met het lakken.
            Voeg bestanden toe
            Last bewerkt door ido.oosterveld; 02-06-18, 22:37.

Commentaar

Belangrijk was de kleurstelling. Ze wilden hem minder oranje dan mijn C11 en in overleg hebben we gekozen voor Oranje/Rood RAL 2001. Voor het grijs hebben wel RAL 7020 aangehouden (zeildoekgrijs) wat mijn C11 ook heeft.
              Voeg bestanden toe

Commentaar

Het resultaat na 3 lagen grijze en oranje lak
                Voeg bestanden toe

Commentaar

Vervolgens werd alle optiek schoongemaakt en teruggeplaatst in de buis. Het schoonmaken, en alle losse onderdelen voor assemblage van de kijker.
                  Voeg bestanden toe

Commentaar

Binnenkort worden beide gerenoveerde, schoongemaakte en deels gerestaureerde C8 telescopen weer opgehaald door de sterrenwacht.
                    Klaar voor de volgende 40 jaar!!
                    Last bewerkt door ido.oosterveld; 03-06-18, 09:24.

Commentaar

Proficiat met deze geweldige opknapbeurten! Die staan alvast weer op je conto!
                      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Wauw, wat ziet dat er weer prachtig uit, goed werk!
                        Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Een werk van liefde !
                          11" SCT op CGEM ,14" SCT op CGE, 14" Newton Orion Optics UK , 300 mm F=30 ISO Cassegrain op Mesu 200

Commentaar

Prachtig wat er met wat tijd en kennis nog gedaan kan worden.

Chappeau
                            William Zenithstar 73 APO, William 73 Flat, SkyWatcher EQM-35, Pentax K70, Pentax K1, Pentax 1,4 convertor

Commentaar

Weer twee heel mooie oranje C8 telescopen! Heel mooi gedaan Ido; de sterrenwacht kan er heel blij mee zijn. Je begint langzaam een autoriteit op het gebied van telescoop-herstel te worden.

Commentaar

Werken...
                              X