Announcement

Collapse
No announcement yet.

Celestron C11 restauratie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #76
    Originally posted by Neo View Post
    Ik geloof graag dat het niet lekker ademen was...
    Je moet dit natuurlijk nooit gaan inademen. Het is zeer schadelijk (longen kunnen beschadigd raken) en je moet dus enorm uitkijken met dit goedje.

    We stonden a.h.w. aan de loefzijde, omdat de ventilator de dampen van ons weg blies door de deuropening naar buiten.
    Zelf stonden we onder een geopende dakraam.en door de wind woei frisse lucht naar binnen.
    Salpeterzuurr is een zogenaamde "rokende vloeistof": als je de fles opent zie je de rook uit de fles omhoog kringelen.

    Maar het werkte dus wel heel goed, alle corrosie loste op is volledig verdwenen.

    Al het aluminium van de wedge is nu blank en kan na gronden met zwarte lak worden afgewerkt.
    Classic C11 Oranje (Sandcast) 1979 under restauration, Klassieke 15cm Newton F5 (1981). zwarte C5 met starbright coatings, Sudiball 11cm F8.

    Comment


      #77
      Hmm, beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom niet gewoon laten stralen.
      (Kost bijna niks)
      Stuk veiliger en je hebt gelijk een mooi huidje om je verfwerk te doen.

      Comment


        #78
        Originally posted by toolmaker View Post
        Hmm, beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom niet gewoon laten stralen.
        (Kost bijna niks.
        Dat was de alternatieve optie na dit experiment.
        Maar dit pakte goed uit en we hebben alle veiligheids-voorzorgen genomen, dus geen risico genomen/gelopen.
        Hij had een fles in z'n werlkplaats, dus we konden het gelijk uitproberen.

        Een staalbedrijf in de regio boodt me aan om het voor 50 euro te glastralen. Dus dat had ik zeker gedaan als dit niet zou werken..
        Classic C11 Oranje (Sandcast) 1979 under restauration, Klassieke 15cm Newton F5 (1981). zwarte C5 met starbright coatings, Sudiball 11cm F8.

        Comment


          #79
          ido.oosterveld FirstLight ik wou vandaag de schijf opdampen, maar de koelinstallatie weigert dienst : circulatiepomp hapert... Nu is iedereen hier met vakantie voor twee weken. Eerste werkdag voor onze groep is vandaag over twee weken. Ik neem dan de schijf wel mee naar Almere.. Sorry mensen, maar het is niet anders
          Ga de weg die jou het beste lijkt.

          Comment


            #80
            Dit is overmacht Jean Pierre. No problem natuurlijk.

            Als je hem meeneemt naar Almere de 28e zou top zijn
            Is First Light ook in Almere de 28e?. Kan hij de spiegel en buis gelijk meenemen voor het schmidtplaat en vangspiegel vervolg.
            Last edited by ido.oosterveld; 04-04-18, 13:45.
            Classic C11 Oranje (Sandcast) 1979 under restauration, Klassieke 15cm Newton F5 (1981). zwarte C5 met starbright coatings, Sudiball 11cm F8.

            Comment


              #81
              Met de overvolle agenda de komende tijd weet ik echt nog niet of ik er ook bij ben op de 28ste!! Het zou best kunnen dat ik niet kan.
              Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

              Comment


                #82
                OK Ralf, we hebben voor die tijd contact en mocht je er niet bij zijn de 28-ste dan kom ik de buis met de spiegel erin bij je afleveren.
                Classic C11 Oranje (Sandcast) 1979 under restauration, Klassieke 15cm Newton F5 (1981). zwarte C5 met starbright coatings, Sudiball 11cm F8.

                Comment


                  #83
                  De buis is nu helemaal klaar.

                  Vandaag heb ik een beschermende transparante lak aangebracht. Parketlak die keihard is en voorkomt dat er gelijk al krassen op kunnen komen.

                  Daardoor ontstaat er een glans die het effect heeft dat de "pebble" structuur heel mooi zichtbaar wordt.
                  Het is niet helemaa origineel, dat weet ik, maar het effect is wel fraai.
                  Deze C11 is sowieso al deels niet meer origineel, dus ik vind deze aflak eigenlijk wel heel fraai..

                  Ik heb de wedge in de zwarte lak gezet en lak die morgen voor de 2e maal en dan is die ook klaar..

                  Dan is het wachten op de spiegel (opdampen is beetje vertraagd) zodat buis + spiegel richting FirstLight kunnen voor vervaardiging van de nieuwe schmidtplaat en a-sferische vangspiegel.

                  Intussen begin ik aan het opknappen van de vorkmontering en de verchroomde aluminium driepoot.

                  Ik heb vanmorgen een klassieke oranje C8 binnengekregen die ook behoorlijk wat schade aan de lak heeft.............die krijgt ook een nieuw jasje......
                  Attached Files
                  Last edited by ido.oosterveld; 07-04-18, 19:18.
                  Classic C11 Oranje (Sandcast) 1979 under restauration, Klassieke 15cm Newton F5 (1981). zwarte C5 met starbright coatings, Sudiball 11cm F8.

                  Comment


                    #84
                    Van oogverblindende schoonheid. Mooi oranje is niet lelijk! Ozo!
                    Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

                    Comment


                      #85
                      Oei oei Ido, dat ziet er wel erg gelikt uit hoor!
                      En dat moet ik dus heel houden tijdens modificeren..?
                      Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

                      Comment


                        #86
                        Dank je voor het complment!

                        Ralf, dat vertrouw ik jou wel toe hoor!!!

                        En mocht er onverhoopt een kras op komen, voel je niet bezwaard. Dan werk ik die ook eventjes weg joh!!
                        Last edited by ido.oosterveld; 15-04-18, 14:24.
                        Classic C11 Oranje (Sandcast) 1979 under restauration, Klassieke 15cm Newton F5 (1981). zwarte C5 met starbright coatings, Sudiball 11cm F8.

                        Comment


                          #87
                          Afgelopen weekend begonnen met de demontage van de vorkmontering, om het wegschuren van de corrosie en het aflakken eenvoudiger te maken.
                          Echter, de 4 inbusbouten waarmee de beide vorkarmen aan de basis vastzitten zitten werkelijk muurvast.
                          Zelfs met groot gereedschap en 2 personen waren ze niet los te krijgen.
                          Gewoon vastgecorrodeerd. Ze staan nu in de kruiplolie te weken,
                          Wellicht dat dit de oplossing is, maar ik heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd.

                          De drive base en het mooie bronzen tandwiel gingen wel los en het "motorhuis"was ook eenvoudig te demonteren..
                          Ook de ophanging van de kijkerbuis aan de bovenkanten van de beide vorkarmen gingen eenvoudig los

                          De corrosie op de vorkarmen is veel erger dan ik dacht.
                          De origineleverf dekte veel toe maar bladdert vrijwel direct af als je er tegen aan tikt of licht wil opschuren.
                          Er zit zo veel corrosie op de vorkarmen dat die ook een behandeling salpeterzuur krijgen.
                          Dan komt het blanke metaal weer tevoorschijn en kan er gegrond en afgelakt worden..
                          Attached Files
                          Classic C11 Oranje (Sandcast) 1979 under restauration, Klassieke 15cm Newton F5 (1981). zwarte C5 met starbright coatings, Sudiball 11cm F8.

                          Comment


                            #88
                            behuizing heet-stoken en dan nog eens proberen (PS niet doen als het van aluminium is!!!)...
                            T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
                            C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

                            Comment


                              #89
                              ido.oosterveld zaterdag 28/4 breng ik dit hier mee naar Almere :-)

                              Click image for larger version

Name:	PIC_0215.JPG
Views:	1
Size:	1.59 MB
ID:	1376532
                              Ga de weg die jou het beste lijkt.

                              Comment


                                #90
                                Volgens mij loopt er ergens in Nederland nu een heel content iemand rond.
                                Van schroot tot een juweeltje.
                                Ido, je boft nog maar met al die mensen die je zo hebben geholpen.
                                Ik vermoed dat deze C11 nooit meer van eigenaar wisselt.
                                good for you

                                Comment

                                Working...
                                X