Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestron C11 restauratie

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Celestron C11 restauratie

Vandaag de C11 opgehaald in Ede, de C11 die ook een tijd op te-les-koop werd aangeboden voor 1.000,00.
    Het is een "sandcast" C11 van 1979 of 1980. dat moet ik nog even uitzoeken.

Ik heb hem hem voor minder kunnen overnemen dan de oorspronkelijke vraagprijs, omdat de kijker er haveloos uitziet. (Zie foto 1)
    Wel helemaal compleet, alles origineel, de zware driepoot, loodzware wedge, de vorkmontering en de telescoop zelf.

Wat het goede nieuws gelijk is is dat alles technisch gezien prima is. Alles werkt goed, de motoren, focuser, klemsystemen, fijnregeling etc.

Ik heb met name de hoofdspiegel aan een zeer zorgvuldige inspectie onderworpen met een loep. De coating is over 1/3 van de hoofdspiegel aangetast, maar het is alleen de coating en niet het glas zelf. (zie foto 2)

Kort samengevat: optisch en technisch werkt alles prima, maar de hoofdspiegel moet opnieuw worden opgedampt en de vangspiegel en schmidtcorrector moeten zorgvuldig worden schoongemaakt.
    Mechanisch ook alles goed werkend en zonder deuken, breuken etc,.
    Alleen moet de gehele kijkerbuis, vorkmontering en wedge opgeschuurd worden en opnieuw gespoten worden met een aantal laklagen.

Ik heb de kleurnummers van de lak die Celestron destijds (1979) gebruikte voor de kijkerbuis en vorkmontering, dus hij wordt qua kleurstelling weer helemaal origineel.

Mooi restauratie project voor een prachtige klassieker. Het is een joekel van een kijker.(zie foto 4 met de dame in verhouding)
    En ik ga m'n best doen om er weer een schitterend geheel van te maken.(zie foto 3 als voorbeeld)

Wordt vervolgd!!
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door ido.oosterveld; 01-03-18, 23:08.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

De grootvader van mijn C11, leuk om te zien, en vooral ook dat hij nu in goede handen is. Ben benieuwd!
    C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, Intes 15cm Mak, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Een flink doorleefde kijker. Goed terechtgekomen. Succes!
      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Succes ,met het project -het is een flinke klus ,zo te horen !

Commentaar

Goed terecht gekomen inderdaad. Iets dergelijks hoopte ik al toen ikm zag. Veel succes!

Commentaar

Dank jullie voor de complimenten en inderdaad is het een doorleefde kijker.

Technisch en optisch eigenlijk helemaal in orde, op het opdampen van de spiegel na.
            En het opnieuw in de lak zetten van wedge, vorkmontering en kijkerbuis.
            Maar alle mechanische bewegende onderdelen werk nog steeds prima.

Ik wist al het verfnummer dat Celestron destijds gebruikte voor de kijkerbuizen: Pantone PMS Orange 21C.
            Die bestaat niet meer in de originele samenstelling omdat daar toentertijd een paar % lood-bestanddelen inzaten.

Maar Pantone maakt nu de lak met hetzelfde kleurnummer nog steeds, zie de link: https://www.e-paint.co.uk/Lab_values...f=Orange+021+C

Voor de kleur grijs voor de vorkmontering en de uiteinden + achterkant van de kijkerbuisis geen verfnummer te achterhalen, maar met verfstalen probeer ik zo dicht mogelijk in de buurt te komen van de originele kleur grijs. Best lastig want er zijn wel 50 tinten grijs...........

Last bewerkt door ido.oosterveld; 02-03-18, 12:38.
            Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Mooi project!

Even over kleuren. Pantone maakt geen kleuren, maar brengt kleurstandaarden uit. PMS 021C is idd een feloranje kleur, die alle kleurmengers kunnen maken. Je moet dus gemakkelijk aan deze kleur kunnen komen.

Gebruikelijk bij harde materialen is de RAL-standaard; PMS wordt meer op papier en plastic drukwerk gebruik.

Commentaar

Hoi Frank, je hebt helemaal gelijk.

Ik heb al wat kleur/verf stalen gezien die vrijwel overeenkomen (oranje en grijs) met de originele Celestron kleuren van de toenmalige telescopen.
                Volgens de Ral standaard.
                Vanmorgen bij de Praxis geinformeerd en ze maken die kleuren met Sikkens alkyd verf..

Wel moet de kijker helemaal uit elkaar, dat is even een klus.

Dan alles flink schuren en daarna ontstoffen & ontvetten en gronden,

Twee blikken verf (grijs en oranje op alkyd basis) a 17.95 laten mengen in de juiste kleuren + standaard alkyd grondverf en dan kan ik aan de slag.

Intussen de hoofdspiegel laten opdampen (JeanPierre?) dan boeken we wat voortgang.

Ben benieuwd en wordt vervolgd!

Commentaar

Origineel geplaatst door ido.oosterveld Bekijk bericht

Intussen de hoofdspiegel laten opdampen (JeanPierre?) dan boeken we wat voortgang.
                  Is al goed, heb het al begrepen, laat maar komen dat ding!

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Jammie! Dit waren de ultieme droomkijkers van de jaren zestig en zeventig. De 8 inch was de gewone droomkijker (Baron van Hemert tot Dingshof , de voorzitter van de amateurs uit die tijd had er een, hij staat nu op de Leidse Sterrrewacht), en van een 11 inch uit die tijd heb ik nooit gehoord, absoluut onhaalbaar. Mooi dat ie straks weer gebruikt gaat worden. Ga je hem op een JMI wheelybar zetten? Hij lijkt me nogal looiig.
                    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

QUOTE=skyfan;n1371658]Jammie! Dit waren de ultieme droomkijkers van de jaren zestig en zeventig. De 8 inch was de gewone droomkijker en van een 11 inch uit die tijd heb ik nooit gehoord, absoluut onhaalbaar. Mooi dat ie straks weer gebruikt gaat worden. Ga je hem op een JMI wheelybar zetten? Hij lijkt me nogal looiig.[/QUOTE]

Alles bijelkaar weegt de complete opstelling zo'n 55 kg. Maar je kan de wedge (14 Kg) snel op de driepoot (16kg) zetten.
                      De vork + kijkerbuis wegen 25 kg, maar ik ben nog wel fit van lijf en leden.en dat krijg ik wel op de wedge.

Het is niet "even sterrrenkijken" met deze joekel. Maar als er een heldere hemel is dan ga ik hem voor het donker opbouwen en de volgende dag haal ik hem dan wel weer naar binnen i

Ideaal is de astroreis naar Z-Frankrijk, waar de kijker de hele week kan blijven staan.

Wellicht zet ik hem, in overleg met het bestuur, een tijd in de sterrenwacht Gooi en Vechtstreek.
                      Mooie kijker om mensen door te laten kijken en hij past wel naast de C14 en Meade 16"............j

Commentaar

Hi Ido, gefeliciteerd met de aankoop van zo'n mooie klassieke orange tube C11!

Die is bij jou in uitstekende handen en wordt, jouw werk kennende, weer een plaatje als je met de restauratie klaar bent.
                        En het waarnemen met zo'n 'kanon' zal zeker een feest zijn als het eens lekker helder is met een goede atmosfeer!

De kleine broer komt straks bij mij in een liefhebbend nieuw thuis terecht waar er goed op gepast en vooral van genoten zal worden!
                        Orange C8 (Sandcast) 1975 | Takahashi TSA120 | Robtics 102mm F7 ED | Polarex 75/1200mm EQ | Carton 10cm Newton | Lunt LS60THa/B1200 | WO Zenithstar 61

Commentaar

Dank je Ronald. Ik ga er echt m'n best op doen om hem mooi op te knappen zodat hij een mooi 2e leven tegemoet gaat.

En ik ben heel blij dat juist jij z'n kleine broer hebt gekocht! Omdat ik inderdaad zeker weet dat hij, beter dan waar dan ook, goed terecht komt.

Commentaar

Vandaag begonnen met het verwijderen van de aangetaste plekken op de schmidtcorrector.
                            Met polijstpoeder en watjes de plekken onder handen genomen. Circa de helft van de corrector is min of meer aangetast.
                            Na 3 uur polijsten met poeder in water en watjes heb ik circa 10% van de aangetaste stukken weer schoon gepolijst..

Dit is wel een secuur werkje, teveel weghalen is natuurlijk ook niet goed.
                            Ik heb goede hoop dat ik de schmidtcorrector min of meer schoon krijg, helemaal zal niet lukken want er zijn een paar hardnekkige "vlekken".
                            Maar die laat ik zo want die zullen de performance van de kijker niet negatief beiinvloeden.
                            En voor een doorleefde kijker is het ook niet erg.

Ik weet nu ook de RAL verfnummers, en deze kleuren kan ik dus laten maken.

Morgen weer verder met polijsten!
                            Voeg bestanden toe
                            Last bewerkt door ido.oosterveld; 03-06-18, 10:07.

Commentaar

Die aantastingen zitten dus aan de binnenkant, te zien aan de foto? Hoe het juist aan de binnenkant komt, mag Joost weten.
                              Ja, dat is het Celestron-oranje. Goed bezig!
                              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X