Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fraunhofer of Littrow

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Fraunhofer of Littrow

Wie kan me met zekerheid zeggen of de Polarex lenzen van het Fraunhofer of Littrow type zijn? Ik heb momenteel geen zin om mijn 10 cm Polarex lens uit de tubus te halen om te kijken of de achterzijde vlak is (Littrow) dan wel licht convex (Fraunhofer)...
    philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Had dit misschien beter in Klassieke Telescopen gepost?
    philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Comment

Ik heb het topic voor je verplaatst naar klassieke telescopen.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Fraunhofer !!

Wel wat laat zie ik.. Ik keek over dit draadje heen..
        Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Ja ik zie dit nu ook pas, maar inderdaad wat Ralf ook al bevestigde zijn alle maten Polarex objectieven (van de 40mm tot 156mm) van het Fraunhofer ontwerp
          Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Comment

Wat is eigenlijk beter: Littrow of Fraunhofer?
            Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Misschien voor de niet kenners onder ons een uit leg over wat Frauenhofen en Littrow voor staan???????

Comment

De preciese manier waarop achromatische objectieven worden ontworpen. De kromtestralen van de voorste en achterste lens, de onderlinge afstand, en de brekingsindices van de twee lenzen.

de kromtestraal geeft aan hoe bol of hoe hol die kant van het glas is, de brekimgsindex geeft aan hoeveel het licht afgebogen wordt.

er zijn enorm veel combibaties mogelijk, en verschillende combinaties geven iets verschillende eigenschappen: hoe goed de lens voor allerlei optische fouten gecorrigeerd is, hoe moeilijk het is om de lens precies volgens het recept te maken, hoe moeilijk het is om de lens gecollimeerdvte krijgen, enz.

als je bedenkt dat men vroeger alles met de hand moest doorrekenen kan je je denk ik wel voorstellen dat ontwerpers als Fraunhofer en Littrow niet heel veel combi's doorrekenden.
                What where the skies like when you were young?

Comment

svdwal:
                  Mooi geformuleerd, je zou advocaat moeten worden(positief bedoeld)
                  Maar ik bedoelde een meer eenvoudige uitleg.
                  Wat ik er van denk te weten is , dat fraunhofer kans zag om twee verschillende kleuren lichtt op EEN focus punt te krijgen (????)
                  Littrowkende ik niet

Comment

Een Littrow-doublet is ook een achromaat die het dus ook voor elkaar krijgt om 2 kleuren in dezelfde focus te krijgen. Een Littrow zou misschien makkelijker te maken zijn omdat R1=R2=-R3 en R4 = vlak, maar een Littrow-doublet heeft last van coma buiten de optische as en reflecties en een Fraunhofer-doublet niet.

Comment

Ik wist het verschil ook niet, maar even zoeken op google licht een tipje van de sluier op. Joepie verwoordt het netjes. Vooral die reflecties (spookbeeldjes) in de Littrow geven te denken. Beide ontwerpen vervullen mij overigens wel met ontzag als je weet wat svdwal ons voorhoudt: ze moesten alles handmatig doorrekenen. En niet op één punt , wel te verstaan.
                      Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Zo, dat weten we nu ook. Bedankt voor de info! Zal eens checken als de lens nog eens gedemonteerd moet worden of inderdaad het vierde lensoppervlak gebogen is.

Comment

Je kan het al zien als je met een cheshire oculair naar de lens kijkt. Elke kant geeft een reflectie. Bij een holle kant richting de cheshire zou de reflectie kleiner moeten zijn dan bij een bolle kant. Een vlakke kant moet er tussenin zitten.
                          What where the skies like when you were young?

Comment

Ik vroeg dit uiteraard om zelf wat wijzer te worden,dit omdat ik een Sw 102 mmx f4,9 heb en die word verondersteld een fraunhofer onwerp te zijn .
                            Geeft inderdaad lekkere scherpen beelden ,maar met een gelige randje ,zoals bij het kijken naar de zon ( metfilter uiteraard)
                            Er viel me trouwens iets vreemd op , ik gebruikte een relatief oud diagonaal met prisma , voor de helft van de zon verdween de gele rand.
                            Kan dat of toeval ?

Comment

Mijn laatste vraag kwam er kennelijk niet zo goed uit
                              Ik formuleer het anders,
                              IS het mogelijk dat een diagonaal met een prisma er in de , kleur fout van een achromaat opheft?

Comment

Working...
                              X