Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polarex Model 900 - 9 Inch telescoop!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Polarex Model 900 - 9 Inch telescoop!

Voor de liefhebbers van Polarex telescopen hier een heel interessant artikel over een 9 Inch Polarex!!

http://www.unitronhistory.com/user-s...ron-model-900/

Dat is dus een 225mm lens met een brandpunt van 3300mm. Wow!!

Het 6 Inch model is al redelijk zeldzaam, maar een 9 Inch is toch wel heel erg bijzonder.....

Kom ik aan met mijn 75/1200mm Polarexje.....

Zou dit beest van een telescoop best eens zelf willen bekijken....

Takahashi TSA120 | Robtics 102mm F7 ED | Polarex 75/1200mm EQ | Carton 10cm Newton | Swift Audubon 8.5 x 44 HR5 MC | Lunt LS60THa/B1200 | WO Zenithstar 61

Hij staat nu nog in Delft, dus snel zijn voordat ie naar het buitenland vertrekt.
    46cm Martini dobson | 20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Zeiss 10x56 Nachtjager

Comment

Dat wil ik ook zeker gaan proberen!
      Heb alleen een ingang nodig om er binnen te komen.
      Takahashi TSA120 | Robtics 102mm F7 ED | Polarex 75/1200mm EQ | Carton 10cm Newton | Swift Audubon 8.5 x 44 HR5 MC | Lunt LS60THa/B1200 | WO Zenithstar 61

Comment

Originally posted by C8 Ronald View Post
        Dat wil ik ook zeker gaan proberen!
        Heb alleen een ingang nodig om er binnen te komen.
        Nou dan ga ik beslist met je mee...Wat een prachtige kijker is dit geworden, gewoon als nieuw!
        C-8 Orange (Sandcast) 1975. Sudiball under construction

Comment

Hi Ido, als ik contact krijg met de eigenaar dan laat ik het weten. Kunnen we zeker samen gaan kijken.

Comment

Top!!!!!

Comment

Wat een schitterend voorbeeld van de Unitron techniek uit 1989. Adembenemend!
              Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Daar wordt een Polarex-liefhebber wel even stil van...
                ..
                ..
                ..
                ..
                ......................................heel stil.!!
                Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Hij mag Nederland niet verlaten. Ik stel voor grensbewaking in te stellen (Geert, lees je mee?). Eeuwige hechtenis in een mooi Nederlands observatorium!
                  46cm Martini dobson | 20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Zeiss 10x56 Nachtjager

Comment

Originally posted by Nop View Post
                    Hij mag Nederland niet verlaten. Ik stel voor grensbewaking in te stellen (Geert, lees je mee?). Eeuwige hechtenis in een mooi Nederlands observatorium!
                    Inderdaad snel een Nexit: NL snel uit de EU en grensbewaking. Uitvoer-verbod van Polarex instellen!

Even alle gekheid op een stokje:
                    Zo'n prachtige klassieker verdiend een opstelling in een sterrenwacht op een donkere locatie, zodat hij in gebruik wordt genomen na 35 jaar opslag in een stoffige loods.
                    Deze 22.5cm F15 refractor heeft natuurlijk last van een kleurfout.
                    Dit kan je met een soort fringe killer filter of semi-apo filter wel grotendeels wegkrijgen.

Maar de sterren zullen als puntjes zijn in het beeldveld, dus het waarnemen van open- en bolvormige sterrenhopen zal wel spectaculair zijn.
                    Maar ook op maan en planeten zal deze kijker spectaculaire beelden geven.
                    Nog een groot voordeel is de lange brandpunttsafstand.
                    Een oculair met comfortabele inkijk (bijvoorbeeld een 25mm oculair) geeft al een vergroting van rond de 135X.
                    Een 15mm oculair al rond de 225X en 10mm al rond de 335X.

Comment

Ik denk niet dat het hier gaat om kleurfouten, of zelfs puntvormige sterretjes..
                      Er zijn een paar spiegelkijker-systemen te verzinnen die dat theoretisch al veel beter doen.

nee...

Dit is belangrijk astronomisch erfgoed !!!
                      Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Hallo liefhebbers

FirstLight heeft nog leuk plekje op eiland Terschelling!

Succes en groeten

Rijnier
                        Vixen NA 140SS f/5,7, TS 65mm f/6.5 Quadruplet Astrograph, ZT8-24x40M en Marumi 7x35
                        Vixen GP-DX met Skysensor 2000PC, Vixen GP en Vixen SP

Comment

Working...
                        X